Akcja lato: jak zadbać o właściwą temperaturę w pomieszczeniach sklepowych z artykułami spożywczymi?

Zbliżające się letnie upały to czas, w którym szczególnie ważne jest utrzymywanie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach sklepu i lodówkach, tak aby produkty spożywcze utrzymały najwyższą jakość i świeżość. Sprawny system wentylacyjny, montaż inteligentnych urządzeń automatycznie regulujących temperaturę oraz stosowanie energooszczędnych rozwiązań to podstawa – warto zadbać o odpowiednie przygotowanie sklepu na lato już dziś. W kwestii regulacji temperatury właścicieli sklepów spożywczych wspomagają obecnie nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak np. inteligentne urządzenia pomiarowe, które na bieżąco analizują dane, a następnie wysyłają automatyczne powiadomienia na telefon za każdym razem, gdy temperatura w lokalu nie spełnia obowiązujących standardów. W celu monitorowania temperatury w placówce warto przy urządzeniach chłodniczych oraz w pomieszczeniach przeznaczonych do przechowywania towarów zamontować dodatkowe termometry. Z uwagi na to, że wszystkie te urządzenia zasilane są energią, warto rozważyć takie rozwiązania, które z jednej strony zagwarantują odpowiednie chłodzenie, a z drugiej zredukują koszty. Aby zoptymalizować zużycie energii, należy wprowadzić szereg nawyków, które pozwolą zaoszczędzić niemałe sumy. Na przykładzie dobrych praktyk wprowadzonych przez właścicieli sklepów współpracujących z Grupą Eurocash w ramach sieci Delikatesy Centrum oraz Duży Ben podpowiadamy, jakie rozwiązania sprawdzają się w praktyce.
1. Optymalizuj temperaturę na sali sprzedaży i zapleczu
Niezależnie od pory roku, przyjęło się, aby w placówkach handlowych temperatura utrzymywana była na poziomie 18°C. W magazynach, tam gdzie znajdują się produkty suche, powinna ona wynosić od 7 do 20°C, a w przypadku przechowywania produktów cukierniczych od: 7 do 18°C. Zaleca się także, aby wilgotność powietrza oscylowała na poziomie 75%. Należy pamiętać o wyłączaniu klimatyzacji po zamknięciu sklepu oraz o zamykaniu drzwi wejściowych w czasie pracy klimatyzacji na sali sprzedaży. W przypadku lodówki z napojami i alkoholem zawsze trzeba je wyłączyć po zamknięciu sklepu.
Zalecana temperatura w lodówkach w sklepie spożywczym
Odpowiednie przechowywanie żywności świeżej zapewnia trwałość i bezpieczeństwo produktów. Jakie są zalecane temperatury dla poszczególnych urządzeń i rodzajów żywności? W urządzeniach chłodniczych, jak lady i chłodnie, optymalna temperatura powinna być zależna od rodzaju asortymentu i utrzymywana na poziomie od 0 do 6°C:
- Temperatura witryny cukierniczej powinna wynosić od 2 do 6°C,
- Temperatura przechowywania mięsa w sklepie: mięso świeże: 0-4°C, podroby: 0-3°C, mięso mielone: 0-2°C, ryby i owoce morza: 0-3°C
- Temperatura przechowywania wędlin w sklepie: 0-4°C.
- Lada chłodnicza owoców i warzyw: 2-6°C.
- W zamrażarkach temperatura powinna wynosić -18°C z dopuszczalnym wahaniem na poziomie +3° w przypadku odszraniania.
Mierzenie temperatury w sklepie powinno odbywać się zgodnie z zapisami w dokumentacji GHP/GMP i HACCP. W większości sklepów odbywa się ono raz lub dwa razy dziennie.
Czytaj także: Inwentaryzacja w sklepie - o co zadbać przed końcem roku?
2. Wprowadź oświetlenie energooszczędne
Lodówki, chłodziarki, podświetlone witryny, klimatyzacja – w placówkach handlowych zapotrzebowanie na energię jest wyjątkowo wysokie. Dlatego warto wymienić oświetlenie na ledowe oraz zweryfikować klasę poszczególnych urządzeń dużego AGD pod względem poboru energii. W sklepach należy zawsze wyłączać zbędne oświetlenie – w pomieszczeniach, które nie są akurat używane i na noc.
3. Regularnie serwisuj urządzenia
Pamiętaj o regularnym serwisowaniu układów klimatyzacji i urządzeń chłodniczych. Zadbaj o odpowiednią cyrkulację powietrza w swoim sklepie – odsłoń grzejniki tak, aby nie były one zastawione i ciepło mogło swobodnie przepływać. Nie dopuszczaj do jednoczesnego grzania i chłodzenia – jeżeli działa klimatyzacja, pamiętaj o wyłączeniu grzejników i na odwrót. Zadbaj także o optymalne rozmieszczenie lodówek w sklepie – nie stawiaj ich w bliskiej odległości od zamontowanego systemu grzewczego.
4. Zadbaj o izolację
Warto przeprowadzić termowizję budynku placówki handlowej pod względem izolacji. Jeśli drzwi lub okna są nieszczelne i ucieka przez nie powietrze, należy je bezzwłocznie wymienić. Zamontuj żaluzje – latem na zapleczu zaciągaj je, aby zmniejszyć uzyski ciepła. Korzystaj z rolet cieniujących na okna i drzwi, zwłaszcza w słoneczne dni, by padające przez okno promienie nie nagrzewały niepotrzebnie pomieszczenia. Serwisuj regularnie także kurtyny powietrzne nad wejściami.
5. Optymalizuj pracę pieców do wypieków i grilla
Jeśli w swoim sklepie prowadzisz sprzedaż wypieków na miejscu, zadbaj o to, aby cykl wypieku lub grillowania był pod kontrolą. Wyłączaj grill w przerwach między pieczeniem mięsa, a także ogranicz podtrzymywanie pracy urządzeń, jeśli aktualnie z nich nie korzystasz.
Zbyt wysoka temperatura w sklepie wpływa na stan towarów – to szczególnie ważne w przypadku produktów świeżych i nabiału. Warto zatem jeszcze przed rozpoczęciem sezonu upałów zrobić generalny przegląd urządzeń chłodniczych w sklepie. Aby utrzymać w sklepie optymalną temperaturę, a jednocześnie jak najbardziej ograniczyć wydatki na energię, przekaż swoim pracownikom podstawowe zasady, których powinni się codziennie trzymać, jak np. wyłączanie światła czy klimatyzacji na noc.
Czytaj także: Jak zapobiegać wyrzucaniu i marnowaniu żywności?
Jaka temperatura w pracy w sklepie spożywczym?
Czy przepisy prawa definiują minimalną i maksymalną temperaturę w sklepie spożywczym? Prawo nie wskazuje jednoznacznie, ile powinna wynosić dopuszczalna temperatura w sklepie. Określa jednak kwestie temperatury w sposób ogólny — we wszystkich pomieszczeniach pracy.
Minimalna temperatura w pracy w sklepie
Zgodnie z art. 30 rozporządzenia MPiPS w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14 °C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 °C.
Zakładając, że sklep spożywczy jest miejscem, w którym pracownicy wykonują lekką pracę fizyczną, minimalna temperatura na sklepie nie może być więc niższa niż 18 °C.
Maksymalna temperatura w pracy w sklepie
Jaka może być maksymalna temperatura w sklepach spożywczych? Przepisy nie definiują jednoznacznie, ile powinna wynosić maksymalna temperatura na sklepie ani w pomieszczeniach biurowych. Specjaliści BHP wskazują jednak, że nie powinna być ona wyższa niż:
- 30°C – w pomieszczeniach biurowych,
- 28°C – podczas ciężkiej pracy fizycznej,
- 26°C – podczas pracy w warunkach szczególnych.
Zgodnie z treścią Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów temperatura w miejscu pracy, która przekracza 28 stopnic C w zamkniętych pomieszczeniach albo 25 stopni C na otwartych pomieszczeniach obliguje pracodawcę do zagwarantowania zatrudnionym osobom bezpłatnych napojów chłodzących.
Czytaj także: Jak przygotować sklep na czas dużej imprezy sportowej?

Podobne artykuły