Informacje prasowe

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skierował postępowanie dotyczące przejęcia sieci supermarketów Mila do drugiej fazy.

Postanowienie UOKiK jest zgodne z przewidywaniami Grupy Eurocash i standardowe w analogicznych sprawach. Postanowienie zakłada m.in. przeprowadzenie analiz lokalnych rynków detalicznej sprzedaży FMCG w kilkunastu miejscowościach, w których działają zarówno sklepy Mila, jak i sklepy powiązane z Grupą Eurocash (Delikatesy Centrum lub/i Eko). Skierowanie postępowania do drugiej fazy daje UOKIK dodatkowy czas na przeprowadzenie badania rynkowego, koniecznego do wydania decyzji.

Umowa związana z przejęciem przez Grupę Eurocash 100% udziałów w spółkach kontrolujących Mila S.A. – właściciela sieci 188 supermarketów zlokalizowanych głównie w centralnej Polsce – została zawarta w połowie września br.

Transakcja wpisuje się w strategię budowy przez Grupę Eurocash ogólnopolskiej sieci supermarketów opartej zarówno na współpracy z partnerami prowadzącymi sklepy franczyzowe, jak i na prowadzeniu własnych placówek wspierających rozwój sieci w nowych regionach kraju. Strategicznym celem Grupy Eurocash pozostaje niezmiennie poprawa konkurencyjności polskich niezależnych sklepów detalicznych, które są głównymi klientami Grupy.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Transakcja nabycia Mila przez Eurocash w drugim etapie postepowania UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skierował postępowanie dotyczące przejęcia sieci supermarketów Mila do drugiej fazy. Postanowienie UOKiK jest zgodne z przewidywaniami Grupy Eurocash i standardowe w analogicznych sprawach. ...
  • W III kwartale 2017 r. skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash wyniosła prawie 6,2 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 7% w porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. Narastająco za trzy kwartały br. skonsolidowane przychody wyniosły niemal 17,5 mld zł i były o 10% wyższe niż przed rokiem. Wzrost ten wynikał głównie z konsolidacji wyników spółek przejętych na przełomie 2016 i 2017 r. oraz rozwoju nowych projektów o znaczeniu strategicznym.
  • EBITDA Grupy Eurocash, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, wyniosła w III kwartale 2017 r. ponad 101 mln zł wobec 123 mln zł przed rokiem. Narastająco za trzy kwartały 2017 r. znormalizowana EBITDA (tj. bez uwzględnienia jednorazowego obciążenia dot. potencjalnych zobowiązań z tytułu VAT ujętego w wynikach za I półrocze) wyniosła 259 mln zł i była o 8% niższa niż rok wcześniej. Niższy poziom EBITDA wynika przede wszystkim ze spadku rentowności w formacie Cash&Carry oraz w segmencie dystrybucji papierosów i produktów impulsowych, a także dalszych inwestycji w rozwój innowacyjnych formatów detalicznych oraz w projekt dystrybucji artykułów świeżych .
  • Zysk netto Grupy Eurocash w III kwartale br. wyniósł 37,5 mln zł wobec 61,7 mln zł w analogicznym okresie 2016 r. Narastająco po dziewięciu miesiącach tego roku znormalizowany zysk netto wyniósł 75 mln zł wobec blisko 117 mln zł przed rokiem. Negatywny wpływ na zysk netto miały wyższe koszty finansowe, wynikające ze wzrostu zadłużenia.
  • Trzeci kwartał br. był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała silne dodatnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej. Sięnęły one 215 mln zł (z wyłączeniem jednorazowych zdarzeń), co odpowiada ponad 2-krotności EBITDA w tym okresie.

Omówienie wyników Grupy Eurocash

Wyniki Grupy Eurocash w III kwartale br. były pod wpływem trzech najistotniejszych czynników. Po pierwsze, sprzedaż rośnie dzięki dokonanym akwizycjom oraz inwestycjom w nowe projekty. Z drugiej strony, inwestycje te obciążają przejściowo wyniki Grupy. Dodatkowy negatywny wpływ na wyniki III kwartału miała ponadto gorsza rentowność zanotowana w formacie Cash&Carry oraz w segmencie dystrybucji papierosów i produktów impulsowych.

Inwestycje w segment sprzedaży detalicznej spowodowały, że Detal to obecnie najdynamiczniej rosnący segment działalności Grupy Eurocash. Sprzedaż tego segmentu w ciągu trzech kwartałów 2017 r. przekroczyła 1,6 mld zł, a w samym trzecim kwartale wyniosła 561 mln zł. To ponad 2-krotnie więcej niż w analogicznych okresach ubiegłego roku.

EBITDA segmentu Detal za pierwsze dziewięć miesięcy tego roku sięgnęła 28 mln zł wobec 21 mln zł rok wcześniej, a w samym trzecim kwartale wyniosła blisko 8 mln zł i była na porównywalnym poziomie r/r.

Głównym motorem dynamicznego wzrostu sprzedaży w segmencie detalicznym są akwizycje zrealizowane na przełomie 2016 i 2017 r., a w szczególności przejęcie blisko 250 supermarketów EKO. Kontynnujemy integrację tych placówek z Delikatesami Centrum, tak aby docelowo stworzyć ogólnopolską sieć supermarketów, z silną marką, obejmującą placówki franczyzowe oraz własne. Rozwój własnego detalu ma strategiczne znaczenie dla przyszłości Grupy Eurocash i naszych klientów. To oni będą beneficjentami rozwiązań, które wypracujemy we własnych sklepach, zarówno w kontekście efektywnej logistyki, marketingu, jak i odpowiedniej skali, która umożliwi uzyskanie konkurencyjnych warunków zakupowych i w efekcie pozwoli wspólnie mierzyć się z dyskontami – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

W ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku 28 sklepów EKO przeszło rebranding na Delikatesy Centrum, a kolejnych 9 placówek zmieniło szyld w październiku 2017 r..

Na koniec III kwartału br. liczba własnych sklepów detalicznych Grupy Eurocash obejmowała 452 placówki w sieci Inmedio, 118 w sieci Delikatesy Centrum oraz 227 w sieci EKO (w tym 37, które już zmieniły szyld na Delikatesy Centrum).

Wzrost sprzedaży Grupa zanotowała także dzięki postawieniu na rozwój nowych formatów detalicznych (takich jak Duży Ben, 1minute, abc na kołach i Kontigo) oraz rozwój dystrybucji artykułów świeżych. W ciągu trzech kwartałów br. sprzedaż segmentu Projekty przekroczyła 395 mln zł wobec niespełna 170 mln zł rok wcześniej. EBITDA tego segmentu za pierwsze trzy kwartały 2017 r. wyniosła -39 mln zł (w porównaniu z -26 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku), a w samym trzecim kwartale segment ten obciążył wynik EBITDA Grupy Eurocash kwotą blisko 13 mln zł wobec 10 mln zł przed rokiem.

Wysokiej jakości produkty świeże będą jedną z przewag konkurencyjnych Delikatesów Centrum, które pozwolą im skutecznie konkurować o klienta z dyskontami. Musimy pomóc im zdobyć tę przewagę. Aby zapewnić odpowiednią jakość i świeżość produktów, potrzebna jest bowiem odpowiednia skala. Podobnie patrzymy na inne rozwijane przez nas projekty. Stwarzając naszym klientom – właścicielom niezależnych sklepów w Polsce – dodatkowe możliwości rozwoju i konkurowania z dyskontami, inwestujemy w ich rozwój i tym samym w przyszłość Grupy Eurocash. W krótkim terminie inwestycje te oznaczają oczywiście znaczne wydatki, co obciąża nasz wynik EBITDA. Jesteśmy jednak przekonani, że długoterminowo przyniosą one wymierne, pozytywne korzyści – powiedział Jacek Owczarek.

Wpływ na niższy wynik EBITDA Grupy w trzecim kwartale br. miało także pogorszenie rentowności w segmencie Hurt Niezależny, szczególnie w formacie Cash&Carry oraz dystrybucji papierosów i artykułów impulsowych. EBITDA tego segmentu za pierwsze trzy kwartały br. wyniosła 121 mln zł wobec 156 mln zł w analogicznym okresie 2016 r. W samym trzecim kwartale sięgnęła natomiast 51 mln zł wobec 73 mln zł rok wcześniej.

Gorszy wynik w segmencie Hurt Niezależny wynika m.in. ze słabszego od oczekiwań sezonu letniego, co miało negatywny wpływ na sprzedaż napojów oraz piwa. Zgodnie z zapowiedziami, w trzecim kwartale kontynuowaliśmy restrukturyzację sieci Cash&Carry. Miało to pozytywne przełożemie na sprzedaż like-for-like, która drugi kwartał z rzędu była na lekkim plusie, ale w krótkim terminie odbiło się to na rentowności tego formatu, która znalazła się ponadto pod presją kosztów pracowniczych. Gorsze wyniki w tym roku notuje także Eurocash Serwis z uwagi na niższą sprzedaż i marżę na produktach impulsowych oraz dodatkowe koszty związane z reorganizacją logistyki – wyjaśnił dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

Na koniec III kwartału br. sieć Cash&Carry obejmowała 185 lokalizacji. Liczba sklepów sieci partnerskiej „abc”, które są głównymi klientami hurtowni Cash&Carry, na koniec września br. wynosiła 8.659 placówek, o 54 więcej niż na koniec 2016 r.

Liczba sklepów franczyzowych należących do sieci Delikatesy Centrum na koniec września br. wynosiła 1.099 placówek, czyli o 13 więcej niż na koniec 2016 r., natomiast sieci partnerskie obsługiwane przez Eurocash Dystrybucja (Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD) na koniec III kwartału liczyły łącznie 4830 sklepów, co oznacza przyrost od początku tego roku o 80 placówek.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash publikuje wyniki za III kwartał 2017 r.
W III kwartale 2017 r. skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash wyniosła prawie 6,2 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 7% w porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. Narastająco za trzy kwartały br. skonsolidowane przychody wyniosły niemal 17,5 mld zł i były o 10% wyższe niż przed...

Sieć 188 supermarketów pozyska silnego inwestora branżowego

  • Grupa Eurocash przejmie 100% udziałów w spółkach kontrolujących Mila S.A. – właściciela sieci 188 supermarketów zlokalizowanych głównie w centralnej Polsce.
  • Mila pozyska w ten sposób silnego strategicznego partnera rozwijającego działalność detaliczną.
  • Transakcja zakupu Mila wpisuje się w strategię budowy ogólnopolskiej sieci supermarketów opartej zarówno na współpracy z partnerami prowadzącymi sklepy franczyzowe, jak i na prowadzeniu własnych placówek wspierających rozwój sieci w nowych regionach kraju.
  • Strategicznym celem Grupy Eurocash niezmiennie jest poprawa konkurencyjności polskich niezależnych sklepów detalicznych, które są głównymi klientami Grupy.
  • Przejęcie sieci Mila uzależnione jest m.in. od pozytywnej decyzji UOKiK.
  • Wartość transakcji została ustalona na 350 mln zł.

Po pomyślnym zakończeniu transakcji, krajowy lider w hurtowej dystrybucji artykułów spożywczych zostanie właścicielem sieci 188 supermarketów pod marką Mila, zlokalizowanych głównie w centralnej Polsce. Sieć Mila obejmuje swoim zasięgiem większość województw, najwięcej sklepów prowadzi w kujawsko-pomorskim, mazowieckim, łódzkim, lubuskim, wielkopolskim, świętokrzyskim oraz śląskim. Łączna sprzedaż zrealizowana przez tę sieć w 2016 r. wyniosła blisko 1,5 mld zł.

Dzięki inwestycji Eurocash, sieć Mila pozyska silnego strategicznego partnera dysponującego know-how i środkami niezbędnymi do dalszego rozwoju sieci oraz zwiększenia jej efektywności w obszarze logistyki.

Transakcja zakupu Mila, podobnie jak zrealizowane w styczniu 2017 r. przejęcie sieci supermarketów EKO, wpisuje się w strategię budowy ogólnopolskiej sieci supermarketów, opartej zarówno na współpracy z partnerami prowadzącymi sklepy franczyzowe, jak i na prowadzeniu własnych placówek wspierających rozwój sieci w nowych regionach kraju.

Naszą misją niezmiennie jest poprawa konkurencyjności polskich niezależnych sklepów detalicznych. Wobec niesłabnącej ekspansji dyskontów, aby zapewnić konkurencyjność naszym klientom, musimy pracować nad zwiększeniem skali działalności Grupy oraz nad poprawą naszej efektywności. Sieć Mila ma bardzo wysokie kompetencje w zakresie prowadzenia supermarketów z szerokim asortymentem artykułów świeżych. Dzięki tej akwizycji stawiamy kolejny krok na drodze do zbudowania ogólnopolskiej sieci supermarketów obejmującej zarówno placówki franczyzowe, jak i placówki prowadzone przez Eurocash, szczególnie w tych regionach kraju, gdzie sieć franczyzowa nie jest jeszcze dostatecznie rozwinięta – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu Eurocash.

Profesjonalne podejście właścicieli oraz zarządu Mila umożliwiło sprawne przeprowadzenie procesu transakcyjnego. Mamy komfort, że Mila będzie bardzo dobrze zarządzana do czasu zamknięcia transakcji i później w ramach grupy Eurocash – dodał Jacek Owczarek.

Przejęcie sieci Mila wzmocni możliwości logistyczne Grupy Eurocash, szczególnie w zakresie dystrybucji produktów świeżych do franczyzobiorców prowadzących sklepy w centralnej Polsce. Transakcja ta pozwoli także Grupie na rozwój kompetencji w zakresie prowadzenia placówek detalicznych oraz adresowaniu oczekiwań finalnych konsumentów.

Do sfinalizowania transakcji potrzebna jest m.in. zgoda Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wartość transakcji została ustalona na 350 mln zł, przy czym wartość ta nie obejmuje wybranych nieruchomości, które nie zostaną nabyte przez Eurocash.

Doradcą transakcyjnym właścicieli Mila był PwC, zaś doradcami prawnymi były kancelarie Weil, CMS oraz Gessel. Doradcą finansowym Eurocash był Trigon, zaś doradcą prawnym Deloitte Legal.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Mila wejdzie do Grupy Eurocash
Sieć 188 supermarketów pozyska silnego inwestora branżowego Grupa Eurocash przejmie 100% udziałów w spółkach kontrolujących Mila S.A. – właściciela sieci 188 supermarketów zlokalizowanych głównie w centralnej Polsce. ...

Dwucyfrowy wzrost sprzedaży i wyższa rentowność brutto dzięki akwizycjom w segmencie detalicznym. Eurocash został poszkodowany przez podmioty zewnętrzne uczestniczące w mechanizmie wyłudzania VAT, w związku z czym wyniki finansowe zostały obciążone jednorazową rezerwą na potencjalne zobowiązania w podatku VAT.

  • W II kwartale 2017 r. skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash sięgnęła niemal 6,1 mld zł i była o 14% wyższa niż w analogicznym okresie 2016 r. W całym pierwszym półroczu br. skonsolidowane przychody wyniosły prawie 11,3 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 12% r/r. Głównym motorem wzrostu sprzedaży były przejęcia spółek, a także ekspansja organiczna i rozwój nowych projektów.
  • Skonsolidowana rentowność brutto na sprzedaży w II kwartale br. przekroczyła 11% i była o 0,55 p.p. wyższa niż w analogicznym okresie 2016 r. Przełożyło się to na wzrost zysku brutto na sprzedaży o 20% do 670 mln zł. Narastająco, za pierwsze dwa kwartały 2017 r. marża brutto sięgnęła 10,8% (wzrost o 0,7 p.p.), a zysk brutto na sprzedaży przekroczył 1,2 mld zł (+19% r/r).
  • Zaraportowane wyniki finansowe uwzględniają jednorazowe obciążenia, które wynikają z przeprowadzonego przez Eurocash audytu wewnętrznego. Wykazał on, że Spółka była wykorzystywana przez podmioty zewnętrzne uczestniczące w mechanizmie wyłudzania VAT. Negatywny wpływ tego zdarzenia na zysk netto Eurocash w 2017 r. wynosi około 114 mln zł, tj. 0,82 zł na akcję. Negatywny wpływ na skonsolidowany dług netto Eurocash wyniesie natomiast niemal 96 mln zł. Sytuacja ta nie wpłynie na politykę dywidendową Eurocash.
  • Znormalizowana EBITDA, czyli bez uwzględnienia powyższych zdarzeń o charakterze jednorazowym, wyniosła w II kwartale br. ponad 120 mln zł, co oznacza wzrost o 9% w porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. Znormalizowana EBITDA za I półrocze 2017 r. była na porównywalnym poziomie co w ubiegłym roku i sięgnęła 158 mln zł. Wpływ na poziom EBITDA w omawianym okresie miały inwestycje Grupy Eurocash w rozwój dystrybucji produktów świeżych do Delikatesów Centrum oraz rozwój nowych formatów detalicznych, takich jak Duży Ben, Kontigo, 1minute, czy abc na kołach.
  • Znormalizowany zysk netto Grupy Eurocash w II kwartale 2017 r. wyniósł blisko 53 mln zł i był na zbliżonym poziomie co w II kwartale 2016 r., a w całym pierwszym półroczu br. wyniósł niemal 38 mln zł wobec 55 mln zł przed rokiem.
  • W II kwartale Grupa Eurocash zanotowała ponad 260 mln zł przepływów pieniężnych netto z działalności operacyjnej, co – mimo wypłaty ponad 100 mln zł dywidendy – pozwoliło obniżyć wskaźnik długu netto do poziomu 1,1x znormalizowana EBITDA na koniec czerwca br. z poziomu 1,36x EBITDA kwartał wcześniej.

Komentarz dot. potencjalnego zobowiązania z tytułu rozliczeń VAT – Eurocash poszkodowany przez podmioty zewnętrzne uczestniczące w mechanizmie wyłudzania VAT

W sierpniu br. Eurocash zakończył obszerne i szczegółowe badanie dotyczące rozliczeń VAT w latach 2013-2017. Przeprowadzona przez Zarząd analiza wskazuje na to, że Spółka była wykorzystywana w mechanizmie wyłudzania VAT przez grupę podmiotów zewnętrznych w transakcjach dotyczących wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W efekcie, Eurocash może być zobowiązany do zwrotu Skarbowi Państwa podatku VAT. Zgodnie z szacunkiem Zarządu, kwota zwrotu może wynieść blisko 121,5 mln zł.

Eurocash został oszukany przez grupę przestępców zajmujących się wyłudzeniami VAT. Po pierwszych sygnałach o takiej możliwości przeprowadziliśmy wewnętrzny audyt, żeby ustalić stan faktyczny. Nasze wewnętrzne śledztwo potwierdziło, że zostaliśmy oszukani. Materiał dowodowy jest obszerny. Przekazaliśmy go Prokuraturze Regionalnej w Poznaniu wraz z zawiadomieniem o możliwości popełnienia przestępstwa. Mamy nadzieję, że pomoże on w śledztwie. Jednocześnie wpłaciliśmy do urzędu skarbowego zabezpieczenie ewentualnego zobowiązania podatkowego, a w przyszłości będziemy dochodzić naprawienia naszej szkody od sprawców. Ze względu na dobro śledztwa Spółka powstrzyma się od dalszego komentowania tej sprawy – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

W ocenie Zarządu Eurocash, zapłata potencjalnego zobowiązania w podatku VAT nie wpłynie na możliwość prowadzenia normalnej działalności przez Grupę Eurocash, ani na jej politykę dywidendową. Może mieć natomiast istotny negatywny wpływ na wyniki Spółki, co zostało już ujęte w sprawozdaniu za II kwartał br. Negatywny wpływ na zysk netto Eurocash w 2017 r. wynosi około 114 mln zł (0,82 zł na akcję). Negatywny wpływ na skonsolidowany dług netto Eurocash wyniesie natomiast niespełna 96 mln zł. Jest to kwota, jaką Eurocash wpłacił do urzędu skarbowego i odpowiada wartości potencjalnego zobowiązania z tytułu VAT (121,5 mln zł), pomniejszonego o nadpłacony CIT.

Mamy bardzo dobrą sytuację płynnościową i bezpieczny poziom zadłużenia. Na koniec czerwca br. wskaźnik zadłużenia netto kształtował się na poziomie 1,1x znormalizowana EBITDA. Kwota, jaką wpłaciliśmy do urzędu skarbowego, będzie widoczna w rachunku przepływów pieniężnych za III kwartał. Jeśli uwzględnilibyśmy tę płatność już na koniec II kwartału, to wskaźnik zadłużenia netto do raportowanej EBITDA wzrósłby do 1,8x. Byłby zatem na bezpiecznym poziomie – wskazał Jacek Owczarek.

Omówienie wyników działalności Grupy Eurocash

W II kwartale tego roku, jak i w całym pierwszym półroczu, sprzedaż Grupy Eurocash wzrosła w tempie dwucyfrowym, co zawdzięczamy przede wszystkim akwizycjom, sfinalizowanym na przełomie 2016 i 2017 r., a w szczególności przejęciu sieci blisko 250 supermarketów EKO w południowo-zachodniej Polsce. Zgodnie z zapowiedziami, rozpoczęliśmy integrację przejętych placówek z siecią Delikatesy Centrum. W pierwszym półroczu 11 sklepów EKO zmieniło szyld na Delikatesy Centrum. Rozwój własnego segmentu detalicznego to ważny element naszej strategii, gdyż dzięki temu jesteśmy w stanie budować skalę, która zapewni konkurencyjność nie tylko franczyzobiorcom Delikatesów Centrum, ale wszystkich klientów Grupy – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

Liczba własnych sklepów detalicznych kontrolowanych przez Grupę Eurocash na koniec I półrocza br. obejmowała 452 placówki w sieci Inmedio, 116 w sieci Delikatesy Centrum oraz 244 w sieci EKO (w tym 11, które obecnie funkcjonują już pod szyldem Delikatesy Centrum). Łączna sprzedaż segmentu detalicznego za pierwszych sześć miesięcy 2017 r. przekroczyła 1,1 mld zł wobec niespełna 470 mln zł w analogicznym okresie 2016 r. EBITDA tego segmentu w I półroczu br. wyniosła natomiast ponad 20 mln zł wobec 13 mln zł przed rokiem.

Poza skokowym wzrostem przychodów w segmencie detalicznym, gdzie motorem wzrostów były zrealizowane akwizycje, do wzrostu łącznej sprzedaży Grupy Eurocash przyczynił się również rozwój w kanałach hurtowych.

W I półroczu br. sprzedaż segmentu Hurt Niezależny (do którego zaliczana jest przede wszystkim sprzedaż realizowana poprzez sieć hurtowni Cash&Carry, Eurocash Alkohole oraz Eurocash Serwis) wzrosła o blisko 6% rok do roku i sięgnęła 6,2 mld zł. EBITDA segmentu wyniosła w tym okresie blisko 71 mln zł wobec 83 mln zł przed rokiem. Spadek EBITDA wynikał ze słabszych wyników Eurocash Serwis wyspecjalizowanego w dystrybucji papierosów i produktów impulsowych. Zgodne z oczekiwaniami efekty przynosi natomiast rozpoczęta w tym roku restrukturyzacja sieci Eurocash Cash&Carry. Wyniki tego formatu ustabilizowały się. Po zamknięciu trzech placówek w I półroczu, ich liczba na koniec czerwca wynosiła 187.

Liczba sklepów sieci partnerskiej „abc”, które są głównymi klientami Eurocash Cash&Carry, w I półroczu br. powiększyła się o ponad 50 placówek i na koniec czerwca liczyła 8.659 lokalizacji.

W I półroczu br. sprzedaż towarów segmentu Hurt Zintegrowany (obejmujący w szczególności sprzedaż towarów realizowaną przez Delikatesy Centrum oraz Eurocash Dystrybucja do klientów działających w ramach sieci franczyzowych i partnerskich) wyniosła blisko 3,1 mld zł i była na porównywalnym poziomie co w analogicznym okresie 2016 r. Wpływ na płaską dynamikę sprzedaży rok do roku w tym segmencie miała zmiana prezentacji wyników spółek franczyzobiorców sieci Delikatesy Centrum przejętych przez Eurocash (FHC-2, Madas, Firma Rogala). Ich sprzedaż jest obecnie prezentowana w segmencie detalicznym. EBITDA segmentu Hurt Zintegrowany za I półrocze br. wyniosła ponad 125 mln zł, czyli o blisko 25% więcej niż rok wcześniej.

Sprzedaż hurtowa dla stałej liczby sklepów (like-for-like) należących do sieci Delikatesy Centrum w I półroczu 2017 r. wzrosła o blisko 11% rok do roku, a w samym II kwartale o ponad 13%. Liczba sklepów należących do sieci Delikatesy Centrum na koniec czerwca w I półroczu br. powiększyła się o 16 i na koniec czerwca wynosiła 1.102 placówki.

Liczba sklepów partnerskich obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucja (Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD) na koniec I półrocza br. liczyła 4.789 placówek, o 39 więcej niż na koniec 2016 r.

Istotny wpływ na prezentowane przez Grupę Eurocash wyniki finansowe ma również segment Projekty. Obejmuje on sprzedaż realizowaną przez rozwijane przez Eurocash innowacyjne projekty i formaty detaliczne, takie jak Duży Ben, 1 minute, abc na kołach i Kontigo, a także dystrybucję świeżych produktów wysokiej jakości do sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum, dzięki czemu oferta warzyw, owoców oraz mięsa i wędlin oferowanych przez te placówki staje się jeszcze bardziej atrakcyjna dla konsumentów.

W I półroczu br. sprzedaż segmentu Projekty wyniosła 247 mln zł w porównaniu ze 102 mln zł rok wcześniej, a EBITDA była ujemna i wyniosła -26 mln zł (wobec -15 mln zł w I półroczu 2016 r.). – Wyniki tych projektów mają negatywny wpływ na rentowność Grupy Eurocash, co jest naturalne na obecnym etapie ich rozwoju. Są to jednak inwestycje niezbędne, aby zapewnić rozwój naszych klientów i Grupy Eurocash w perspektywie kolejnych 5-10 lat. Projekty te stwarzają bowiem naszym klientom – właścicielom niezależnych sklepów w Polsce – dodatkowe możliwości rozwoju i konkurowania z dyskontami – podkreślił Jacek Owczarek.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash publikuje wyniki za II kwartał 2017 r.
Dwucyfrowy wzrost sprzedaży i wyższa rentowność brutto dzięki akwizycjom w segmencie detalicznym. Eurocash został poszkodowany przez podmioty zewnętrzne uczestniczące w mechanizmie wyłudzania VAT, w związku z czym wyniki finansowe zostały obciążone jednorazową rezerwą...

Sieć Sklepów abc – rozwijana przez Grupę Eurocash największa polska sieć zrzeszająca małe i średnie niezależne sklepy spożywcze – w najbliższą sobotę będzie świętować otwarcie 8-tysięcznej placówki. Będzie to zarazem pierwszy sklep w nowym formacie „city”, doskonale pasującym do centrów dużych miast.

  1. sklep abc zlokalizowany jest w samym sercu warszawskiej starówki, przy ul. Senatorskiej 2, na parterze nowoczesnego budynku biurowo-usługowego Plac Zamkowy – Business with Heritage.

Będzie to sklep inny niż dotychczasowe placówki funkcjonujące pod szyldem „abc po sąsiedzku”. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów oraz naszych franczyzobiorców, testujemy zupełnie nowy koncept „city”, doskonale wpisujący się w centra dużych miast, pasujący m.in. do tak prestiżowych lokalizacji jak warszawska starówka. Będzie połączeniem nowoczesnego designu i koncepcji convenience. Pod względem wyposażenia i aranżacji, będzie sklepem bardziej premium, ale wciąż „po sąsiedzku”. Jego wyróżnikiem będzie wyjątkowe bistro z bogatą ofertą gastronomiczną, adresowaną zarówno do mieszkańców, jak i turystów – powiedział Łukasz Chady, dyrektor Sieci Sklepów abc.

Oferta bistro będzie obejmować m.in. naleśniki crepesandwich, croissanty czy panini z kilkoma rodzajami nadzienia (m.in. kurczak i pesto, burak i camembert, bryndza i grillowane warzywa) oraz zdrowe sałatki (np. z mango i kurczakiem masala, mozzarellą z pomidorami czy fetą z oliwkami), a także słodkie przekąski, w tym francuskie ciastka i włoskie desery.

Nowy sklep przy ul. Senatorskiej w Warszawie będzie funkcjonować pod nazwą „abc on the way”. Lokal został wyposażony w spójny z oznakowaniem innych najemców szyld, korespondujący z prestiżowym sąsiedztwem, wykonany z aluminium w kolorze starego złota i podświetlony światłem LED. Wewnątrz sklep został zaaranżowany w stylu warszawskiego retro, z wyraźnymi elementami naturalności (połączenie kamienia z drewnem) oraz indywidualizmu i lokalności (zerwanie z typową sieciowością). W projektowanie i aranżację wnętrza lokalu oraz opracowanie menu zaangażowana była renomowana grupa ARS Retail.

1000 nowych sklepów w ciągu 1,5 roku

Przyłączenie 8000. placówki do Sieci Sklepów abc nastąpiło niemal równo 1,5 roku od momentu, gdy Grupa Eurocash świętowała otwarcie 7000. sklepu pod tym logo. Jest to tym samym nie tylko największa, lecz również jedna z najszybciej rozwijających się sieci sklepów spożywczych w Polsce, podczas gdy łączna liczba sklepów małoformatowych w Polsce systematycznie spada. Wg danych Bisnode Polska, opublikowanych niedawno przez dziennik Rzeczpospolita, w I półroczu 2016 r. łączna liczba sklepów ogólnospożywczych skurczyła się o 1,7 tys. do 71,3 tys. placówek.

Utrzymujące się szybkie tempo rozwoju Sieci Sklepów abc potwierdza skuteczność działań Grupy Eurocash, która od kilkunastu lat wspiera rozwój polskiego niezależnego handlu. – Dynamiczny rozwój organizowanej przez nas sieci franczyzowej cieszy, jednak wiemy, że nie możemy zasypiać gruszek w popiele, gdyż konkurencja ze strony dyskontów nie słabnie – wręcz przeciwnie, sieci dyskontowe systematycznie powiększają udziały rynkowe. Dlatego nieustannie inwestujemy w nowe formaty i rozwiązania oraz testujemy nowe koncepty, takie jak otwierany właśnie sklep abc w formacie „city”, oferując naszym klientom nowe możliwości rozwoju i konkurowania z dyskontami – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

Uroczyste otwarcie w najbliższą sobotę

Sklep „abc on the way” przy Senatorskiej w Warszawie zostanie uroczyście otwarty w najbliższą sobotę, 27 sierpnia br. Na klientów, którzy odwiedzą sklep między 10:00 a 18:00, będą czekać różne atrakcje, m.in. ciasto, napoje, tort, słone przekąski, a także konkursy dla dzieci i dorosłych, z wyjątkowymi nagrodami.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

8000. sklep abc w nowym miejskim formacie
Sieć Sklepów abc – rozwijana przez Grupę Eurocash największa polska sieć zrzeszająca małe i średnie niezależne sklepy spożywcze – w najbliższą sobotę będzie świętować otwarcie 8-tysięcznej placówki. Będzie to zarazem pierwszy sklep w nowym formacie „city”, doskonale...

Od października 2017 roku Szkoła Główna Handlowa uruchomi pierwszą edycję studiów podyplomowych „Zarządzanie przedsiębiorstwem w handlu detalicznym” dla klientów Grupy Eurocash. Wezmą w nich udział przedstawiciele sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash oraz ich pracownicy – łącznie 45 osób.

To pierwsze w  Polsce studia podyplomowe dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem detalicznym dedykowane przedsiębiorcom zrzeszonym w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash.

Grupa Eurocash od 2010 roku realizuje projekt Akademia Umiejętności Eurocash, dzięki której polskie niezależne sklepy detaliczne z całego kraju stają się coraz bardziej konkurencyjne – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menadżer Akademii Umiejętności Eurocash. Akademia, w której od początku jej trwania wzięło udział ponad 30 000 osób, pokazała nam, że właściciele i pracownicy sklepów detalicznych chcą stawiać na rozwój swoich kompetencji zawodowych w bardzo szerokim zakresie. Dlatego też, zdecydowaliśmy się pójść o krok dalej. Chcemy promować ideę przedsiębiorczości, a także podkreślać fakt, że prowadzenie sklepu to zarządzanie przedsiębiorstwem. Dlatego gdy podejmujemy się tego zadania powinniśmy w pierwszej kolejności zdobyć odpowiednią wiedzę i szereg kompetencji – dodaje Wrzecionowska-Dzierba.

Studia ruszają 13 października 2017 roku. Ich program będzie obejmować 166 godzin zajęć w ramach 10 zjazdów. Rekrutacja na studia będzie zamknięta, a wszystkie 45 miejsc w roku akademickim 2017/2018 zostanie przeznaczonych dla franczyzobiorców i partnerów Grupy, a także ich pracowników. By zostać uczestnikiem studiów należy posiadać tytuł licencjata, inżyniera lub magistra oraz mieć m.in. roczny staż pracy w przedsiębiorstwie handlowym. Wykładowcami będą profesorowie i profesjonaliści mający doświadczenie na rynku spożywczym.  Wśród nich znaleźli się m.in.: prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska (Prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, SGH), prof. dr hab.  Anna Skowronek- Mielczarek (SGH), prof. dr hab. Henryk Mruk (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), prof. SGH Agnieszka Sopińska, prof. dr hab. Bogdan Mróz (SGH), prof. SGH Barbara Bojewska, prof. dr hab. Jan Klimek (SGH), dr Jacek Lipiec (SGH), Jacek Santorski (psycholog społeczny i psycholog biznesu, dyrektor programowy Akademii Psychologii Przywództwa) oraz Marek Zuber (ekonomista, analityk rynkowy).

Kierunek „Zarządzanie przedsiębiorstwem w handlu detalicznym” stworzony i realizowany przez SGH dla Grupy Eurocash to pierwsze tego typu studia w Polsce, które powstały dzięki współpracy uczelni wyższej i firmy z sektora FMCG – mówi dr Marta Ziółkowska, kierownik studiów na SGH. Wykładowcami są profesorowie renomowanych uczelni oraz zewnętrzni eksperci z wieloletnim doświadczeniem na rynku spożywczym. W ramach studiów słuchacze będą zdobywać wiedzę w zakresie m.in.  zarządzania personelem, finansów przedsiębiorstwa, a także dowiedzą się czym jest strategia budująca wartość biznesu na rynku i jaka jest specyfika przedsiębiorstwa rodzinnego. Zastanawialiśmy się również w toku opracowywania programu studiów nad formą ich zaliczenia. Zrezygnowaliśmy z klasycznej pracy dyplomowej  na rzecz opracowania przez słuchacza biznes planu konkretnego przedsięwzięcia. Słuchacze, którzy z sukcesem zakończą studia podyplomowe otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych oraz dyplom Akademii Umiejętności Eurocash – dodaje dr Marta Ziółkowska.

Patronat specjalny nad studiami podyplomowymi „Zarządzanie przedsiębiorstwem w handlu detalicznym” w Szkole Głównej Handlowej objęła Polska Izba Handlu.

***

Akademia Umiejętności Eurocash to największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno – szkoleniowy wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne w ramach sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash. W jej ramach właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu pracy i zarządzania sklepem spożywczym w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie. Od początku 2016 r. w warsztatach i konferencji w ramach Akademii wzięło udział ok. 11 000 właścicieli  i pracowników sklepów. Więcej informacji na www.akademiaeurocash.com.pl

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

SGH uruchomi studia podyplomowe „Zarządzanie przedsiębiorstwem w handlu detalicznym” dla partnerów i franczyzobiorców Grupy Eurocash
Od października 2017 roku Szkoła Główna...

Ponad 400 Toyot Yaris Hybrid trafi w tym roku do Grupy Eurocash, lidera na polskim rynku hurtowej dystrybucji produktów FMCG. Jest to największe zamówienie na hybrydowego Yarisa w polskiej historii marki Toyota. Auta sfinansuje Carefleet S.A., jedna z czołowych firm specjalizujących się w wynajmie długoterminowym pojazdów, natomiast za dostarczenie samochodów odpowiada Toyota Bielany, największy dealer japońskiej marki w naszym kraju.

Toyoty Yaris Hybrid to pierwsze samochody z napędami alternatywnymi, które trafią do liczącej ponad 2300 pojazdów floty aut osobowych Grupy Eurocash. O ich wyborze zadecydowały zarówno kwestie ekonomiczne, jak i ekologiczne.

- Aspekty ekologiczne mają dla nas coraz większe znaczenie. W zeszłym roku wymienialiśmy w naszych magazynach oświetlenie na żarówki typu LED, znacznie poprawiające zużycie energii. Następnie zaczęliśmy przyglądać się ciężarówkom, w których nawet tak prosta czynność jak montaż owiewek znacząco redukuje opór powietrza, a co za tym idzie zużycie paliwa. Teraz przyszedł czas na znacznie większy krok, tj. zakup samochodów hybrydowych dla naszych pracowników. Co ciekawe, również w tym przypadku ekologia idzie w parze z ekonomią, gdyż całkowite koszty użytkowania samochodów hybrydowych są porównywalne do tych z napędami tradycyjnymi. Wierzę, że ta inwestycja będzie wyznacznikiem trendów również dla innych przedsiębiorstw w Polsce – powiedział Jacek Owczarek, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

Nowe Toyoty zastąpią auta, których umowy najmu kończą się w 2017 roku. To już kolejny przetarg na samochody firmowe dla Eurocash, który wygrywa Carefleet.

- Współpracujemy z Eurocash od 2010 roku, dlatego cieszę się, że po raz kolejny nasza oferta została doceniona. Głównym kryterium wyboru oferenta był całkowity koszt użytkowania samochodu. Przy wyborze marki pojazdów Klient kierował się z kolei stosunkiem jakości do ceny wynajmu, a także własnymi, pozytywnymi doświadczeniami z innymi modelami Toyoty. Samochody zostały sfinansowane w formie wynajmu długoterminowego, w ramach którego zapewniamy kompleksową obsługę techniczną – mówi Krzysztof Rutkowski, Key Account Manager w Carefleet S.A.

Auta, które trafią do Grupy Eurocash, stworzą jedną z największych w Polsce firmowych flot samochodów z napędami alternatywnymi. Jak twierdzi Sebastian Pechman, Kierownik Działu Floty w Toyota Bielany, która dostarcza samochody do flot największych firm w Polsce, hybrydowa Toyota Yaris to samochód doskonale wpisujący się w potrzeby Eurocash.

- Dostarczamy 400 Toyot Yaris z napędem hybrydowym i automatyczną, bezstopniową skrzynią biegów. Jest to nowy model, który dopiero będzie wchodził na polski rynek, innowacyjnie wyposażony w tym segmencie w system bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, czyli m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia PCS, automatyczne wycieraczki czy sygnalizację niezamierzonego opuszczania pasa ruchu. Samochody posiadają wszystkie udogodnienia, które  powinny posiadać auta przeznaczone do pracy – dodaje Sebastian Pechman.

Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej włączają do swoich flot samochody z napędami hybrydowymi. Choć ich udział we flotach finansowanych w formie wynajmu długoterminowego w Polsce wciąż nie przekracza 1 proc., warto zwrócić uwagę na dynamiczną tendencję wzrostową – według Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu w 2016 r. zwiększył się o 1/3 w porównaniu z rokiem 2015.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Eurocash z największą w Polsce flotą hybrydowych Yarisów
Ponad 400 Toyot Yaris Hybrid trafi w tym roku do Grupy Eurocash, lidera na polskim rynku hurtowej dystrybucji produktów FMCG. Jest to największe zamówienie na hybrydowego Yarisa w polskiej historii marki Toyota. ...

Akademia Umiejętności Eurocash trafiła do raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2016. Dobre praktyki”. To największa w Polsce publikacja prezentująca działania z zakresu CSR opracowywana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Jubileuszowa – 15. już edycja raportu – zawiera opisy praktyk 180 firm, które swoje działania realizowały w  2016 roku. Wszystkie praktyki zostały uporządkowane wg 7 obszarów normy ISO 26000: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. W tym roku po raz pierwszy praktyki opisane w raporcie zostały powiązane z 17 globalnymi Celami Zrównoważonego Rozwoju  (Sustainable Development Goals – SDG), ustanowionymi przez ONZ w 2015 roku. 

Akademia Umiejętności Eurocash – największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno-szkoleniowy wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne – umieszczony został w Raporcie w obszarze „Uczciwe praktyki operacyjne” zgodnie z normą ISO 26000. Akademia znalazła się pośród łącznie 45 praktyk zgłoszonych przez 33 firmy.

- To dla nas duże wyróżnienie – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menadżer Akademii Umiejętności Eurocash. Nasza inicjatywa powstała w 2010 roku i skierowana była do pracowników i właścicieli sklepów zrzeszanych w ramach sieci Delikatesy Centrum. W 2016 roku zdecydowaliśmy się na zmianę formuły i od tej pory udział w Akademii mogą brać wszystkie sieci franczyzowe Grupy Eurocash. W samym tylko IV kwartale ubiegłego roku w naszych warsztatach i konferencji w ramach Akademii wzięło udział 11 000 osób.

Akademia Umiejętności Eurocash to największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno – szkoleniowy wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne w ramach sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash. W jej ramach właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu pracy i zarządzania sklepem spożywczym w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie. Od początku 2016 r. w warsztatach i konferencji w ramach Akademii wzięło udział ok. 11 000 właścicieli i pracowników sklepów.

Więcej informacji na www.akademiaeurocash.com.pl

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Akademia Umiejętności Eurocash w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2016. Dobre praktyki
Akademia Umiejętności Eurocash trafiła do raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2016. Dobre praktyki”. To największa w Polsce publikacja prezentująca działania z zakresu CSR opracowywana przez Forum...

Wzrost udziałów rynkowych, rentowność pod wpływem inwestycji w nowe projekty

W IV kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash wyniosły 5,34 mld zł i były o blisko 6% większe niż w analogicznym okresie 2015 r. W całym ubiegłym roku skonsolidowana sprzedaż przekroczyła 21,2 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 4% r/r.

  • Zysk brutto na sprzedaży wypracowany przez Grupę Eurocash w IV kwartale ubiegłego roku wyniósł niemal 602 mln zł (+9% r/r), a w całym 2016 roku sięgnął 2,18 mld zł (+8% r/r). Oznacza to wzrost marży brutto na sprzedaży do 11,26% w IV kwartale (z 10,96% rok wcześniej) oraz do 10,30% w całym ubiegłym roku (wobec 9,93% w 2015 r.).
  • EBITDA, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, w IV kwartale 2016 r. wyniosła 160 mln zł wobec blisko 185 mln zł w analogicznym okresie 2015 r. EBITDA za cały ubiegły rok przekroczyła 440 mln zł wobec 476 mln zł rok wcześniej (-7% r/r).
  • Istotny wpływ na wynik EBITDA miały koszty związane z rozwojem projektu dostaw artykułów świeżych do sklepów zrzeszonych w sieci Delikatesy Centrum oraz inwestycje w nowe, innowacyjne formaty detaliczne. Projekty te ukierunkowane są na wzmocnienie pozycji rynkowej polskich niezależnych sklepów detalicznych, które są głównymi klientami Grupy Eurocash.
  • Skonsolidowany zysk netto za IV kwartał 2016 r. wyniósł 73 mln zł wobec 109 mln zł w tym samym okresie 2015 r. Zysk netto Grupy Eurocash za cały ubiegły rok sięgnął 190 mln zł w porównaniu z 230 mln zł rok wcześniej.

W IV kwartale 2016 r. pojawiła się inflacja, co jest zjawiskiem pozytywnym dla naszej branży. Z drugiej strony, gorsza pogoda miała niekorzystny wpływ na dynamikę sprzedaży w sklepach małoformatowych. Ponadto wciąż nasila się presja dyskontów na niezorganizowane, mniejsze sklepy. Dla Grupy Eurocash, dzięki umocnieniu współpracy ze sklepami partnerskimi i franczyzowymi, IV kwartał 2016 r. był natomiast kolejnym z rzędu, w którym poprawiliśmy naszą pozycję rynkową, czego potwierdzeniem jest wzrost sprzedaży o blisko 6%. Zwiększając skalę działalności, możemy efektywniej wspierać naszych klientów, czyli niezależne polskie sklepy detaliczne – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

Silne wzrosty dotyczyły w szczególności sprzedaży do klientów zrzeszonych w ramach wspieranych przez Grupę Eurocash systemów partnerskich i franczyzowych. W przypadku Delikatesów Centrum w IV kwartale wzrost ten przekroczył 12% r/r, a w przypadku klientów franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (czyli m.in. sklepy Groszek i Lewiatan) wyniósł niemal 10%. Wyraźne wzrosty sprzedaży w ostatnim kwartale 2016 r. Grupa Eurocash zanotowała również w formacie Eurocash Alkohole (wzrost o ponad 6% r/r, wyłączając sprzedaż realizowaną przez klientów na eksport) oraz w sieci salonów prasowych Inmedio (+9% r/r).

W formacie Delikatesy Centrum IV kwartał 2016 r. był również kolejnym z rzędu, w którym wyraźnie poprawiła się sprzedaż like-for-like (LFL), czyli dla porównywalnej liczby placówek. Hurtowa sprzedaż LFL do tej sieci wzrosła o ponad 8% rok do roku, a w całym 2016 r. o blisko 6%. To m.in. efekt rozwijanego projektu dostaw artykułów świeżych, dzięki czemu oferta warzyw, owoców oraz mięsa i wędlin oferowanych przez franczyzobiorców Grupy Eurocash staje się jeszcze bardziej atrakcyjna dla konsumentów.

Grupa Eurocash kontynuowała ponadto rozwój innowacyjnych formatów sprzedaży detalicznej pod takimi markami jak Kontigo, abc na kołach, 1minute czy Duży Ben, by udostępnić swoim klientom – niezależnym przedsiębiorcom – nowe możliwości rozwoju i dodatkowe formy konkurowania z dyskontami.

W rozwój dystrybucji produktów świeżych do Delikatesów Centrum oraz rozwój nowych formatów detalicznych zainwestowaliśmy w całym 2016 r. około 39 mln zł. Inwestycje te obciążają bieżące wyniki Grupy Eurocash, czego efektem jest niższa rentowność na poziomie EBITDA i netto, ale jesteśmy przekonani, że przyniosą one pozytywne długofalowe rezultaty. Warto zaznaczyć, że projekt Faktoria Win zaczął już na siebie zarabiać – w 2016 r. osiągnął próg rentowności. Inwestujemy w przyszłość naszych klientów, a więc również naszą. Co ważne, innowacje te są doceniane przez naszych klientów, którzy licznie dołączają do wspieranych przez nas sieci partnerskich i franczyzowych lub rozwijają z nami współpracę – powiedział Jacek Owczarek.

W ubiegłym roku łączna liczba sklepów zrzeszonych w sieciach partnerskich i franczyzowych wspieranych przez Grupę Eurocash powiększyła się o ponad 1,1 tys. placówek. Ekspansja Sieci Sklepów abc była na rekordowym poziomie 920 otwarć netto i na koniec 2016 r. obejmowała ona już ponad 8,6 tys. lokalizacji. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, PSD) zwiększyła się natomiast w ciągu ubiegłego roku o ponad 190 placówek, do 4.750 sklepów.

Na ścieżkę organicznego wzrostu w IV kwartale ubiegłego roku powróciła także sieć Delikatesy Centrum. W ciągu trzech ostatnich miesięcy 2016 r. sieć zwiększyła liczbę o 46 placówek, dzięki czemu na koniec roku zrzeszonych w niej było łącznie 1.086 sklepów.

Pod koniec ubiegłego roku Grupa Eurocash sfinalizowała zakup 50% udziałów w spółkach FHC-2 i Madas (prowadzących sklepy Delikatesy Centrum) oraz 100% udziałów w spółce Polska Dystrybucja Alkoholi. Na początku 2017 r. Eurocash sfinalizował natomiast przejęcie EKO Holdingu, właściciela sieci blisko 250 supermarketów EKO. Akwizycje te pozytywnie przełożą się na tegoroczną sprzedaż Grupy Eurocash. Łączna sprzedaż przejętych firm w ubiegłym roku wyniosła blisko 1,5 mld zł.

W 2017 r. zamierzamy kontynuować rozwój dystrybucji produktów świeżych oraz nowych formatów i konceptów detalicznych. Zakładamy, że wartość tych inwestycji będzie zbliżona do poziomu z ubiegłego roku, czyli wyniesie około 10% EBITDA. W tym roku skupimy się ponadto na optymalizacji sieci hurtowni Cash & Carry. Od 2014 r. do sieci zostało przyłączonych 32 placówek, co przełożyło się na zwiększone koszty stałe, ale w związku z deflacją i efektem kanibalizacji nie przełożyło się na wzrost sprzedaży. Planujemy w związku z tym przeprowadzenie reorganizacji, co może wiązać się z zamknięciem wybranych placówek. Na razie jednak za wcześnie, by mówić o pełnej skali przedsięwzięcia. Odpowiednie decyzje będą podejmowane w ciągu roku po obserwacji wpływu restrukturyzacji na sytuację naszych klientów w każdym z lokalnych rynków – zapowiedział dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash publikuje wyniki za IV kwartał 2016 r.
Wzrost udziałów rynkowych, rentowność pod wpływem inwestycji w nowe projekty W IV kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash wyniosły 5,34 mld zł i były o blisko 6% większe niż w analogicznym okresie 2015 r. W całym ubiegłym roku skonsolidowana sprzedaż...

Od września w warsztatach w ramach Akademii Umiejętności Eurocash, największego w Polsce kompleksowego programu edukacyjnego wspierającego niezależne sklepy detaliczne w Polsce, wzięło udział już ponad 4000 osób.

Warsztaty pokazały nam, że właściciele i pracownicy sklepów detalicznych w Polsce stawiają na rozwój swoich kompetencji w obszarze obsługi klienta oraz zarządzania stoiskami świeżymi  – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menadżer Akademii Umiejętności Eurocash. W spotkaniach poświęconych właśnie tym zagadnieniom wzięło udział niemal 50% wszystkich uczestników.

Partnerami Akademii Umiejętności Eurocash są firmy takie jak: CEDC, Coca-Cola HBC, Colian, E. Wedel, Kamis, RYBHAND, MCCormick, Spółdzielcza Mleczarnia Spomlek.  

We wrześniu 2016 r. ruszyła nowa odsłona Akademii Umiejętności Eurocash. Wcześniej w inicjatywie mogli brać udział tylko właściciele i pracownicy Delikatesów Centrum. Od września Akademia otwarta jest  dla wszystkich sklepów zrzeszonych w ramach sieci franczyzowych i partnerskich organizowanych przez Grupę Eurocash. Akademia to największy w Polsce kompleksowy program edukacyjny wspierający niezależne sklepy detaliczne w Polsce. W jej ramach właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu pracy i zarządzania sklepem spożywczym w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie.

Siła w regionach!

Chociaż w ramach Akademii do dyspozycji właścicieli i pracowników sklepów są różne narzędzia – platforma e-learningowa czy konferencje – to nadal „podstawą” całej inicjatywy są właśnie warsztaty. Chodzi o to, by w praktyce trenować zdobytą wiedzę. W 16 województwach w Polsce prowadzone są warsztaty w ramach 8 sekcji tematycznych: zarządzanie działami świeżymi, pracownik sklepu spożywczego, zarządzanie sklepem, zarządzanie personelem, stoisko mięso-wędliny, stoisko warzywa-owoce, straty w sklepie, obsługa klienta.

- Poza ugruntowaniem podstawowej wiedzy dotyczącej obsługi klientów uczymy również m.in. jak obsłużyć klienta z wadą słuchu czy osobę niewidomą – mówi Jacek Maliński, trener wewnętrzny w województwie warmińsko-mazurskim i kujawsko-pomorskim. Przekazujemy również wiedzę dotyczącą zachowań w różnego rodzaju trudnych sytuacjach, np. co zrobić kiedy nie działa nam terminal lub w przypadku reklamacji. W trakcie warsztatów uczestnicy, poza teorią, przygotowują i odgrywają również scenki na wybrane tematy. Uświadamiamy uczestników, że klienci nie przychodzą do naszych sklepów tylko po to, żeby kupować produkty, ale również – żeby uzyskać poradę sprzedawcy, porozmawiać, i finalnie, czuć zadowolenie z podjętych decyzji zakupowych – tłumaczy Jacek Maliński.

Najliczniej póki co zaangażowali się właściciele i pracownicy z województwa śląskiego (888 uczestników), podkarpackiego (359), małopolskiego (321), warmińsko-mazurskiego (319) oraz podlaskiego (252).

Branżowe top tematy i silne partnerstwo

Partnerami Akademii Umiejętności Eurocash są największe firmy w poszczególnych kategoriach rynku: CEDC, Coca-cola HBC, Colian, Wedel, Kamis, Rybhand oraz Spomlek. Firmy wspierają Akademię merytorycznie, przygotowują materiały merytoryczne na platformę e-learningową oraz
warsztaty.  – Jesteśmy w Akademii od początku – mówi Zuzanna Ciurzyńska z Coca Cola HBC. Jako lider kategorii napojów bezalkoholowych, z jednej strony, chcemy ją nadal rozwijać, ale i dzielić się już zdobytą wiedzą, stąd nasza decyzja o zaangażowaniu się w tę inicjatywę. W ramach Akademii przygotowujemy materiały merytoryczne, które pokazują jak budować wartość kategorii napoje w oparciu o czynniki inne niż cena. Np. że ważny jest właściwy dobór asortymentu, ekspozycja, sezonowość, ale i co ostatnio szczególnie ważne, odpowiednie łączenie z innymi produktami. Realizujemy również szereg badań na całym świecie dotyczących zakresu naszej działalności, dlatego właściciele sklepów i ich pracownicy, decydując się na udział w Akademii, mają gwarancję, że pozyskana wiedza to „pigułka” najświeższych zagadnień związanych z naszą kategorią produktową – dodaje Zuzanna Ciurzyńska.

Kurs na… e-learning

–  Choć warsztaty w ramach Akademii Umiejętności Eurocash w nowej odsłonie prowadzimy zaledwie od 4 miesięcy to udział w nich wzięło już ponad 4000 osób – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba. A przed nami kolejny rok  wytężonej pracy (Akademia działa cały rok). Warto dodać również, że poza licznym udziałem w warsztatach pracownicy i właściciele sklepów chętnie korzystają z naszej platformy e-learningowej. Jest dostępna w dowolnym czasie i miejscu, można pracować na niej we własnym tempie. Na platformie znajdują się kursy w formie e-learningów, kursy multimedialne, a także ścieżki edukacyjne przeznaczone m.in. dla osób, które dopiero co rozpoczynają pracę w sklepie – dodaje Wrzecionowska-Dzierba.

Więcej o Akademii Umiejętności Eurocash można przeczytać na www.akademiaeurocash.com.pl

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Już ponad 4000 przeszkolonych właścicieli i pracowników sklepów detalicznych w ramach Akademii Umiejętności Eurocash
Od września w warsztatach w ramach Akademii Umiejętności Eurocash, największego w Polsce kompleksowego...

Piwne Terytoria to najnowszy projekt Grupy Eurocash i pierwsze w Polsce kompleksowe rozwiązanie do sprzedaży piw rzemieślniczych w niezależnych sklepach spożywczych. Właśnie rozpoczął się test projektu, który obejmie obszar województwa mazowieckiego, a do końca roku Piwne Terytoria będzie można odnaleźć w sklepach w całej Polsce.

Piwa rzemieślnicze to najszybciej rosnący segment rynku piw w Polsce. Jego sprzedaż w sklepach spożywczych napotyka jednak na trudności wynikające m.in. z dużej liczby małych dostawców oraz mnogości piwnych stylów, dlatego też obecnie piwa rzemieślnicze oferowane są głównie w sklepach specjalistycznych.

Jako pierwsi w Polsce oferujemy całościowe rozwiązanie wprowadzające tę kategorię do handlu niezależnego. Piwne Terytoria to starannie dobrany asortyment, ekspozycja połączona z nawigacją konsumencką oraz wsparcie marketingowo-edukacyjne. To narzędzie, które powinno umocnić pozycję niezależnych sklepów spożywczych wobec dyskontów i sklepów wielkopowierzchniowych, a także dać możliwość zwiększenia rentowności naszych klientów w niezwykle konkurencyjnej kategorii piwa – powiedziała Magdalena Chwieduk z Eurocash, kierownik projektu.

Piwne Terytoria to koncept sklepu-w-sklepie oferowany docelowo wszystkim klientom Grupy Eurocash. Właśnie rozpoczął się test projektu, który obejmie teren województwa mazowieckiego. Pierwsze Piwne Terytoria zostały otwarte w sklepie abc przy ul. Senatorskiej 2 w Warszawie (sklep ten został otwarty w sierpniu 2016 r. jako pierwszy sklep abc w nowym formacie „city” dedykowanym do centrów dużych miast). Po fazie testów i dopracowaniu konceptu, projekt będzie rozwijany w całym kraju.

Inny, podobny koncept Grupy Eurocash – Faktoria Win, czyli specjalna sekcja z winem, stworzona w taki sposób, aby ułatwić podejmowanie decyzji podczas kupowania wina na różne okazje – zrewolucjonizował sprzedaż tej kategorii produktów w małych i średnich sklepach, jednocześnie istotnie przyczyniając się do znaczącego wzrostu sprzedaży win stołowych w sklepach małoformatowych. Dziś Faktorię Win można odnaleźć w ponad 4 tysiącach niezależnych sklepów w całej Polsce.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Piwne Terytoria – nowy koncept, który zrewolucjonizuje sprzedaż piwa w sklepach spożywczych
Piwne Terytoria to najnowszy projekt Grupy Eurocash i pierwsze w Polsce kompleksowe rozwiązanie do sprzedaży piw rzemieślniczych w niezależnych sklepach...

Delikatesy Centrum jako jedna z pierwszych sieci handlowych w Polsce umożliwiła swoim klientom korzystanie z wygodnych i bezpiecznych płatności mobilnych Android Pay. Dzięki współpracy z Google, nowa usługa jest dostępna w zarządzanej przez Grupę Eurocash sieci franczyzowej, obejmującej ponad 1000 placówek na terenie całego kraju.

Android Pay to aplikacja umożliwiająca łatwe, szybkie i przede wszystkim bezpieczne płatności bezgotówkowe za pomocą smartfona. Działa z urządzeniami wyposażonymi w technologię NFC z systemem operacyjnym Android w wersji KitKat 4.4 lub nowszej.

Aby móc korzystać z płatności za pomocą Android Pay, wystarczy pobrać i zainstalować bezpłatną aplikację Android Pay ze sklepu Google Play, następnie przypisać do niej kartę kredytową lub debetową, która posłuży do realizacji płatności zbliżeniowych. Obecnie z Android Pay mogą korzystać osoby posiadające karty płatnicze Mastercard lub Visa wydane przez Alior Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz Bank Zachodni WBK. Niebawem lista banków umożliwiających płatności Android Pay ma się powiększyć.

Aby zapłacić za zakupy za pomocą Android Pay, nie trzeba uruchamiać aplikacji, wystarczy jedynie wybudzić telefon, a następnie należy przyłożyć urządzenie do terminala zbliżeniowego. Realizacja płatności zostanie potwierdzona sygnałem dźwiękowym lub wibracją telefonu. Transakcje do 50 zł nie wymagają autoryzacji, a płatności powyżej tej kwoty będą wymagały potwierdzenia kodem PIN na terminalu.

Uruchomienie nowoczesnej formy płatności mobilnych w sieci sklepów Delikatesy Centrum jest odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania klientów, którzy coraz chętniej korzystają z płatności bezgotówkowych, w tym mobilnych.

Jesteśmy jednym z pionierów we wdrażaniu nowoczesnych i funkcjonalnych rozwiązań, wyznaczając nowe standardy w branży handlowej w Polsce, która jest dopiero drugim krajem w Europie, gdzie udostępniono płatności Android Pay. Klienci oczekują od nas nie tylko szerokiej oferty produktowej, ale również najwyższej jakości obsługi i nowych udogodnień. W rozwijaniu nowoczesnych terminali i dogodnych sposobów płatności, wpiera nas spółka z Grupy Eurocash – PayUp. Liczymy, że przy współpracy z renomowanym partnerem, jakim jest firma Google zwiększymy komfort naszych klientów i skrócimy czas przeznaczony na robienie codziennych zakupów – powiedział Jan Domański, rzecznik prasowy Grupy Eurocash.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Delikatesy Centrum z płatnościami mobilnymi Android Pay
Delikatesy Centrum jako jedna z pierwszych sieci handlowych w Polsce umożliwiła swoim klientom korzystanie z wygodnych i bezpiecznych płatności mobilnych Android Pay. Dzięki współpracy z Google, nowa usługa jest dostępna w...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.