Informacje prasowe

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Jak to się dzieje, że te same piwa mają różne ceny w dyskontach i małopowierzchniowych sklepach? Dlaczego niektórych piw znanych z hipermarketu nie kupimy w sklepie osiedlowym? Zwykle decyduje o tym polityka dystrybucyjna i cenowa producentów piwa i nierówne traktowanie przez nich różnych formatów sklepów. Dlatego Grupa Eurocash, wraz z partnerem strategicznym Polską Izbą Handlu, przygotowała kolejną edycję rankingu największych browarów w Polsce, oceniając, czy realizowane przez nie strategie nie pomniejszają znaczenia niezależnego handlu.

- Dla nas jako Grupy Eurocash sprawiedliwe traktowanie niezależnego handlu detalicznego przez wszystkich producentów ma duże znaczenie. Dlatego zdecydowaliśmy się na realizację drugiej edycji rankingu „Równi w Biznesie” i ocenę największych dostawców kilku kluczowych kategorii rynku spożywczego: piwa, wody, napojów gazowanych, soków i nektarów, wódki oraz mleka. Ranking, oparty na porównaniu różnych kryteriów ważnych dla przedsiębiorców , ma zachęcać czołowych producentów w Polsce do partnerskiego traktowania sklepów małoformatowych, ponieważ nadal stanowią one niemal połowę rynku detalicznego – mówi Jacek Owczarek, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

Największe browary, działające na polskim rynku, nie zawsze budują swoją pozycję, równo traktując niezależny handel detaliczny. Tą drogą nadal w ujęciu wartościowym sprzedaje się w Polsce ponad 40% dóbr szybkozbywalnych i 70% piwa. Zdecydowanym liderem i to drugi rok z rzędu, jeśli chodzi o partnerskie relacje ze wszystkimi rodzajami sklepów, jest regionalny Browar Namysłów. Tuż za nim znalazła się firma Van Pur, dystrybutor m.in. piwa Łomża. Z koncernów piwnych najlepiej wypadł Heineken (Grupa Żywiec), który jest 2. pod względem wartości sprzedaży, a 3. w rankingu. Tyle samo punktów zdobyła spółka Perła – Browary Lubelskie. Grupa Asahi (Kompania Piwowarska), która ma największy udział w polskim rynku piwa, w rankingu „Równi w Biznesie” zajęła dopiero 5 miejsce. Podobnie 3. na rynku Carlsberg, po ocenie jego podejścia do małego formatu, otwiera dopiero drugą połowę stawki „Równych w Biznesie”.

- Największe browary mogą zadbać o to, żeby w sklepach małoformatowych były ich najpopularniejsze piwa w cenie atrakcyjnej dla konsumentów. Te najwyżej ocenione w rankingu pokazują, że potrafią równo traktować wszystkie kanały sprzedaży. Klienci częściej odwiedzają małopowierzchniowy sklep i częściej w nim kupują. Dlatego w niezależnym handlu detalicznym jest potencjał na dalsze rozszerzanie portfolio piwa, uatrakcyjnienie ekspozycji i odejście od sprzedaży tylko w pojedynczych butelkach lub puszkach. Już teraz obserwujemy w tym kanale rosnącą sprzedaż piwa. Przykład Browaru Namysłów pokazuje, że równe traktowanie popłaca, bo udziały tego producenta w rynku rosną w tym roku najszybciej – mówi Jacek Owczarek.

Ranking został przygotowany przez analityków Grupy Eurocash w oparciu o dane agencji badawczej Nielsen. Zestawiono ze sobą wyniki dziesięciu największych producentów (według wartości sprzedaży). Każdemu z nich przyznawano punkty w pięciu obszarach: cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty. Każdemu obszarowi przypisano odpowiednią wagę w finalnym wyniku: cena – waga 20%, dystrybucja 25%, udział rynkowy 20%, kontrybucja do wzrostu 25% oraz dedykowane produkty 10%. Końcowa liczba punktów, jaką otrzymuje producent, jest średnią ważoną wyników wszystkich tych wskaźników.

Wyniki rankingu producentów piw wobec sklepów małoformatowych w 2018 roku:

  1. BROWAR NAMYSŁÓW 95 punktów
  2. VAN PUR 71
  3. HEINEKEN (GRUPA ŻYWIEC) 68
  4. PERŁA – BROWARY LUBELSKIE 68
  5. ASAHI (KOMPANIA PIWOWARSKA) 57
  6. CARLSBERG 47
  7. FORTUNA 45
  8. BROWAR AMBER 42
  9. BUDWEISER BUDVAR 35
  10. BROWAR JABŁONOWO 26

Im więcej punktów tym bardziej zrównoważona strategia.

W porównaniu do rankingu z zeszłego roku w czołówce nie zmieniła się pozycja Browaru Namysłów. Wśród producentów, którzy równo traktują wszystkie kanały sprzedaży pozostała też Perła – Browary Lubelskie. Największej poprawy swojej pozycji dokonał koncern Heineken (Grupa Żywiec), który awansował z miejsca 9 na 3. Godny uznania jest też skok firmy Van Pur z miejsca 6 na 2. Ubiegłorocznego podium nie utrzymał Carlsberg, który w tym roku spadł na miejsce 6.

- Zestawienie wyraźnie pokazuje, że nadal nie wszyscy detaliści są traktowani sprawiedliwie i po partnersku. Na nierównym traktowaniu tracą niezależni przedsiębiorcy, producenci i konsumenci. Dlatego nie akceptujemy dyskryminacji kanału małoformatowego przez część producentów FMCG. Utrzymanie konkurencyjnej oferty w małych i średnich sklepach nikogo nie wyklucza, a służy całemu rynkowi – podkreśla Waldemar Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu.

Ranking „Równi w Biznesie” jest wspólną inicjatywą Grupy Eurocash, lidera w hurtowej dystrybucji produktów FMCG w Polsce i Polskiej Izby Handlu, najszerszego w naszym kraju reprezentanta handlu detalicznego i usług.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Piwa równe dla wszystkich
Jak to się dzieje, że te same piwa mają różne ceny w dyskontach i małopowierzchniowych sklepach? Dlaczego niektórych piw znanych z hipermarketu nie kupimy w sklepie osiedlowym? Zwykle decyduje o tym polityka dystrybucyjna i cenowa producentów piwa i nierówne traktowanie...

Ponad 130 uczniów wzięło udział w pilotażowym programie Akademii Umiejętności Eurocash dla wybranych szkół zawodowych i branżowych z województwa podkarpackiego, śląskiego i dolnośląskiego. Każdy z uczniów wziął udział w 3 warsztatach.

W 2017 roku Akademia Umiejętności Eurocash rozpoczęła współpracę z wybranymi szkołami zawodowymi/branżowymi oraz technicznymi, kształcącymi uczniów na kierunkach sprzedawca oraz technik handlowiec. Pilotażowym programem zostały objęte wybrane szkoły z województwa podkarpackiego, śląskiego i dolnośląskiego. W roku szkolnym 2017/2018 zorganizowanych zostało łącznie 25 warsztatów, w których uczestniczyło 138 uczniów (każdy z nich brał udział w 3 warsztatach). Tematyka zajęć dotyczyła zagadnień związanych m.in. z obsługą klienta i merchandisingiem w sklepie spożywczym. Inicjatywa Akademii Umiejętności Eurocash uzyskała patronat Ośrodka Rozwoju Edukacji.

Program „Akademia Umiejętności Eurocash na rzecz promocji zawodu sprzedawcy w szkołach zawodowych/branżowych oraz technikach” został stworzony w odpowiedzi na rosnący problem braku wykwalifikowanych sprzedawców na rynku pracy. Nadrzędnym celem współpracy szkół i Akademii Umiejętności Eurocash była promocja zawodu sprzedawcy wśród młodych ludzi.

– Polscy niezależni przedsiębiorcy borykają się z brakami kadrowymi. Chodzi zarówno o brak rąk do pracy, jak i niski poziom kwalifikacji zawodowych osób zatrudnianych w handlu. Dotyczy to całego rynku, a więc i naszych klientów – właścicieli sklepów franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash. – Szkoły z roku na rok odnotowują słabnące zainteresowanie kierunkiem sprzedawca przez co coraz częściej łączą różne profile w klasach wielozawodowych lub całkowicie rezygnują z otwierania kolejnych roczników. Wychodząc naprzeciw tej sytuacji, stworzyliśmy inicjatywę, która nie tylko wzbogaca obecny program kształcenia, ale pokazuje również uczniom, że zawód sprzedawcy daje ciekawe perspektywy zawodowe, a w efekcie odpowiedniego zaangażowania może przynieść również dobre wynagrodzenie – dodaje.

W ramach projektu Akademia Umiejętności Eurocash organizuje praktyczne warsztaty dla uczniów, gości w szkołach zawodowych i branżowych podczas dni otwartych oraz organizuje specjalne spotkania z rodzicami. Uczniowie biorący udział w programie mają możliwość odbycia płatnych praktyk zawodowych w sklepach franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash. W trakcie nauki oraz praktyk trenerzy Akademii Umiejętności Eurocash zapewniają indywidualne wsparcie merytoryczne dla uczniów. W ramach tegorocznej edycji programu Eurocash zorganizował m.in. wycieczkę dla uczniów Bieszczadzkiego Zespołu Szkół Zawodowych im. Lecha Wałęsy w Ustrzykach Dolnych do centrum logistycznego w Krosno-Szczepańcowa, w której wzięło udział około 50 osób.

Wraz z początkiem września, ruszy kolejny cykl zajęć warsztatowych dla uczniów. Wezmą w nich udział również klasy pierwsze, których uczniowie będą odbywać praktykę zawodową w sklepach współpracujących z Akademią Umiejętności Eurocash. Dotychczas programem objęci byli uczniowie klas trzecich – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba. – Program „Akademia Umiejętności Eurocash na rzecz promocji zawodu sprzedawcy w szkołach zawodowych/branżowych oraz technikach” wejdzie w kolejną fazę, zacieśniając współpracę z kolejnymi szkołami.

***

 

Akademia Umiejętności Eurocash to największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno-szkoleniowy wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne zrzeszone w sieciach franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash. W jej ramach właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu pracy i zarządzania sklepem spożywczym w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie.

Tylko w okresie od września 2016 r. do sierpnia 2017 r. roku w konferencji i warsztatach w ramach Akademii wzięło udział łącznie 13 500 właścicieli i pracowników sklepów, a 14 000 osób skorzystało z platformy edukacyjnej.

Więcej informacji na www.akademiaeurocash.com.pl

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Eurocash szkoli przyszłych sprzedawców
Ponad 130 uczniów wzięło udział w pilotażowym programie Akademii Umiejętności Eurocash dla wybranych szkół zawodowych i branżowych z województwa podkarpackiego, śląskiego i dolnośląskiego. Każdy z uczniów wziął udział w 3 warsztatach. ...

Tylko na obchody tegorocznego Dnia Dziecka niezależni przedsiębiorcy, którzy prowadzą małoformatowe sklepy w Polsce, przeznaczyli kilka milionów złotych – wynika z szacunków Grupy Eurocash. Jak osiedlowy sklep może zostać ośrodkiem życia wspólnoty?

Bez Jana Skalskiego, który jest właścicielem 10 sklepów na Podkarpaciu praktycznie nie mogą się odbyć Dni Sieniawy lub Dni Tryńczy. W ciągu kilku lat na nagrody w konkursach kupił już 50 żółto-niebieskich rowerów. Użytkownicy jednośladów w barwach Lewiatana są żywą reklamą jego sklepów, ale jemu chodzi też o radość dawania. Ponadto jego „prezenty” przynoszą szczęście lokalnym zespołom piłkarskim. Grający w IV lidze piłkarze MKS Sokoła Sieniawa dostali od Jana Skalskiego komplet strojów piłkarskich. Teraz, na końcówce sezonu zajmują pierwsze miejsce w swojej grupie i są bliscy awansu do III ligi. Od zwycięstwa do zwycięstwa do A klasy zmierzają też piłkarze LKS Czerwoni Cewków, którzy również walczą o awans w strojach od Jana Skalskiego.  – Jestem pod wrażeniem tego, jak chłopaki angażują się w treningi i grę – mówi. Mecz, który oglądał, wygrali 11-0. Teraz chciałby pomóc im w zakupie bramek, pachołków, ławek i piłek, bo na razie zawodnicy brak sprzętu treningowego nadrabiają ambicją.  Szansą na zdobycie funduszy jest trwająca właśnie akcja Grupy Eurocash „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości”, w której zamierza powalczyć o jeden z grantów. Tak właściciel małego sklepu w Cewkowie może stać się lokalnym Abramowiczem, który pomaga wrócić Czerwonym Cewków do czasów świetności, kiedy grali w lidze okręgowej.

Według badania przeprowadzonego na nasze zlecenie, 78 proc. właścicieli sklepów uważa, że działalność sklepów detalicznych pozytywnie wpływa na lokalne społeczności i ich poziom zadowolenia z życia. Zwróceniu uwagi na to zjawisko służy tegoroczna akcja „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu w Grupie Eurocash.

Również Ireneusz Wróbel, który razem ze swoim ojcem Stanisławem Wróblem prowadzi kilka sklepów na Podkarpaciu, wymienia długą listę lokalnych wydarzeń i instytucji, które wspiera finansowo lub rzeczowo. Właśnie finalizuje „Akademię Podróżnika” – konkurs dla lokalnych szkół, który polegał na zbieraniu paragonów zakupowych. Za każdy paragon płaci 50 groszy. Klasie, która zebrała najwięcej paragonów, wypłacił 2 378 zł. Uczniowie będą mogli przeznaczyć te pieniądze na wycieczkę lub inne potrzeby klasowe. Równolegle dzieciom swoich pracowników zafundował wyjazd do Energylandii w Zatorze.

Dzięki pomysłowi Sylwestra Szerląga, współwłaściciela 11 sklepów w Małopolsce, niewielka Rzezawa w powiecie bocheńskim jest rekordzistą Polski w grillowaniu najdłuższego szaszłyka z kurczaków (miał ponad 43 metry). Jeszcze mniejsze Ciężkowice w powiecie tarnowskim szczycą się największą w Polsce liczbą osób jednocześnie czytających wiersz (z okazji Dnia Dziecka 557 osób czytało Brzechwę). Piknik zgromadził prawie 5 tys. osób, choć miasteczko ma zaledwie 2400 mieszkańców. Sylwester Szerląg nie ukrywa, że wydarzenie kosztowało około 30 tys. zł. – Takich imprez nie robi się co roku, ale mniejsze inicjatywy wspieram przez cały rok – mówi. Jak sam szacuje, z wielu kilkusetzłotowych dotacji robi się około 15 tys. zł rocznie.

Niedawno zorganizował wyjazd setki dzieci trenujących piłkę nożną na ostatni mecz Bruk-Bet Termaliki w Ekstraklasie na stadionie w Niecieczy. W ramach akcji Grupy Eurocash „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” planuje zgłosić budowę siłowni plenerowej w parku we wsi Bogoniowice koło Ciężkowic. Na pomysły przedsiębiorców takich jak on, wspierających lokalne społeczności, czeka 100 grantów o łącznej wartości 1 500 000 złotych. Organizatorzy akcji czekają na zgłoszenia jeszcze do 18 czerwca. Realizacja projektu Sylwestra Szerląga będzie kosztować 50 tys. zł i o taki grant chce powalczyć w akcji Eurocash. Jeśli wygra to siłownia powstanie już w 2019 roku.

Okazałą kolekcję dyplomów i podziękowań za wsparcie ma Anna Wnuk, właścicielka niewielkiego sklepu w Ostrorogu w Wielkopolsce. Rada duszpasterska w Ostrorogu dziękuje za wsparcie festynu parafialnego, szkoła podstawowa w Sycynie „za okazaną pomoc i życzliwość”, biblioteka „za wielkie serce” przy organizacji festynu „Jan z Ostroroga w gości prosi”. – Nie zdarzyło się, żebym odmówiła pomocy w przygotowaniu imprez dla dzieci. Ich organizatorzy zawsze mogą liczyć zarówno na wsparcie finansowe jak i rzeczowe w postaci produktów takich jak napoje, słodycze lub drobne zabawki – mówi. Ale prośby dotyczą też imprez organizowanych dla dorosłych. Wtedy prezenty w postaci słodyczy zastępują zestawy kosmetyków, sprzęt sportowy lub alkohole. Sprowadziła się do Ostroroga w 2013 roku, a dziś, dzięki społecznej aktywności czuje, że z miasteczkiem jest zżyta, jakby mieszkała w nim od lat.

To tylko kilka przykładów bohaterów lokalnych społeczności. Wszyscy właściciele sklepów, którzy wspierają lokalne inicjatywy mogą do 18 czerwca ubiegać się o granty Eurocash na finansowanie swoich działań. Wystarczy, że przez stronę  www.herosiprzedsiebiorczosci.pl zgłoszą pomysły, z których będą mogły skorzystać lokalne wspólnoty. Przedsiębiorcy ubiegają się o granty w wysokości 10 tys., 50 tys. i 100 tys. zł. Akcję objęło Patronatem Honorowym Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Szczegółowe informacje o akcji „Lokalni Herosi” oraz regulamin znajdują się na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl. Właściciele sklepów mogą skorzystać też z pomocy Biura Obsługi Projektu „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości”, dzwoniąc pod numer tel. (22) 123 77 22 od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Herosi zza lady - 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości
Tylko na obchody tegorocznego Dnia Dziecka niezależni przedsiębiorcy, którzy prowadzą małoformatowe sklepy w Polsce, przeznaczyli kilka milionów złotych – wynika z szacunków Grupy Eurocash. Jak osiedlowy sklep może zostać ośrodkiem...
  • Grupa Eurocash podpisała umowę przyrzeczoną dotyczącą przejęcia 100% udziałów w cypryjskiej spółce Domelius Limited kontrolującej Mila S.A. – właściciela sieci 187 supermarketów zlokalizowanych głównie w centralnej Polsce.
  • Grupa Eurocash podpisała umowę przyrzeczoną dotyczącą przejęcia 100% udziałów w cypryjskiej spółce Domelius Limited kontrolującej Mila S.A. – właściciela sieci 187 supermarketów zlokalizowanych głównie w centralnej Polsce.
  • Umowa została zawarta po uprzednim otrzymaniu bezwarunkowej zgody Prezesa UOKiK na przejęcie cypryjskiego właściciela sieci Mila.
  • Transakcja jest kolejnym etapem wzmocnienia pozycji rynkowej tysięcy niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne w Polsce. Dzięki niej Klienci Grupy skorzystają ze zwiększenia zaplecza logistycznego, a także zwiększonej skali zakupowej, co poprawi pozycję konkurencyjną niezależnych sklepów detalicznych w Polsce
  • Innowacyjne rozwiązania oraz doświadczenia przejmowanej sieci, zaliczanej do tzw. rynku nowoczesnego, zostaną docelowo udostępnione wszystkim Klientom Grupy Eurocash.
  • Strategicznym celem Grupy Eurocash niezmiennie jest poprawa konkurencyjności polskich niezależnych sklepów detalicznych.

Podpisanie umowy przyrzeczonej jest ostatnim etapem w procesie nabycia supermarketów Mila. W wyniku transakcji krajowy lider, wspierający dziesiątki tysięcy przedsiębiorców w kraju został właścicielem sieci 187 supermarketów działających pod marką Mila, zlokalizowanych głównie w centralnej Polsce. Łączne przychody ze sprzedaży sieci w 2017 roku osiągnęły około 1,48 mld zł. Dzięki inwestycji Grupy Eurocash, sieć Mila pozyskała silnego strategicznego partnera dysponującego know-how i środkami niezbędnymi do dalszego rozwoju.

Wartość transakcji przejęcia sieci Mila opiewała na kwotę 350 mln zł bez uwzględniania wybranych nieruchomości spółki, które nie zostały nabyte przez Eurocash.

Po finalizacji transakcji możemy rozpocząć płynną integrację naszych biznesów. Czeka nas okres intensywnej pracy w zakresie wymiany i wdrożenia najlepszych praktyk obu sieci tj. Mila i Delikatesów Centrum. Przejęcie tej sieci to dla nas ogromna wartość, która zaowocuje transferem wiedzy i doświadczeń do naszych franczyzobiorców i partnerów. Dzięki niej nasi Klienci będą mogli czerpać korzyści ze zwiększonego zaplecza logistycznego Grupy, a także zwiększonej skali zakupowej, która pozwoli naszym klientom otrzymać warunki handlowe zbliżone do konkurencji. Można powiedzieć, że niezależni detaliści  zaczynają pozyskiwać rynek do tej pory opanowany przez wielkie sieci marketów – powiedział Jacek Owczarek, Członek Zarządu i Dyrektor Finansowy Grupy Eurocash.

Integracja sieci Mila z Grupą Eurocash może potrwać od 2 do 3 lat. Zacznie się od wspólnego zapoznania się, szkoleń, wizyt referencyjnych zarówno w sklepach Delikatesy Centrum jak i Mila. Kolejnym etapem będzie integracja logistyki obydwu spółek, aby jak najefektywniej wykorzystać wspólne aktywa. Na koniec integracji podjęta zostanie decyzja dotycząca rebrandingu sklepów, tak by przedsiębiorcy prowadzący dotychczas blisko 1300 sklepów Delikatesy Centrum, mogli skorzystać ze zwiększonej obecności marki w kolejnym regionie kraju. Docelowo rozwiązania i innowacje wypracowane w stworzonej przez Delikatesy Centrum i Mila sieci zostaną przekazane wszystkim Klientom Grupy Eurocash. Przykładem takich działań jest wypracowany już dziś wysokiej jakości system codziennej dystrybucji produktów świeżych, który zostanie dość mocno wsparty rozwiązaniami logistycznymi Mila w centralnej Polsce.

Stabilność i doświadczenie Eurocash to jedne z ważniejszych atutów, jakie sieć Mila pozyskuje od dnia finalizacji transakcji. Spodziewamy się, że wymiana wiedzy przełoży się na wzmocnienie pozycji konkurencyjnej naszych supermarketów. Wspólnie z zespołem Delikatesów Centrum jesteśmy w stanie wypracować rozwiązania, które docenią klienci w całej Polsce. A dzięki temu, że do sieci będą dołączać kolejni przedsiębiorcy współpracujący w modelu franczyzowym, będziemy czerpać dalsze korzyści wynikające z efektu skali. Na pewno przełożą się one na atrakcyjność naszej oferty – powiedział Artur Góralczyk, Prezes Zarządu Mila S.A.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash sfinalizowała transakcję przejęcia supermarketów Mila
Grupa Eurocash podpisała umowę przyrzeczoną dotyczącą przejęcia 100% udziałów w cypryjskiej spółce Domelius Limited kontrolującej Mila S.A. – właściciela sieci 187 supermarketów zlokalizowanych...

„Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości”

100 lokalnych inicjatyw związanych z kulturą, sportem, ekologią, przestrzenią wspólną i pomocą potrzebującym zostanie zrealizowanych dzięki niezależnym przedsiębiorcom – właścicielom sklepów, współpracującym z Grupą Eurocash.

Zbieranie zgłoszeń w ramach akcji „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” ruszyło w połowie maja na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl. Realizacja setki wybranych projektów nastąpi w pierwszej połowie 2019  roku. Właściciele sklepów mogą zdobyć na ten cel od 10 tys. do 100 tys. zł. Łącznie w budżecie na realizację lokalnych inicjatyw znajduje się 1,5 mln zł. Akcję objęło Patronatem Honorowym Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Tytułowi Lokalni Herosi to właściciele kilkunastu tysięcy małopowierzchniowych sklepów rozlokowanych po całej Polsce i zaopatrujących się w Grupie Eurocash takich jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i wielu innych. Według badania przeprowadzonego w ubiegłym roku przez Instytut Keralla Research na zlecenie Grupy Eurocash, działalność takich sklepów pozytywnie wpływa na lokalne społeczności i ich poziom zadowolenia z życia – uważa tak ponad 78 proc. pytanych przedsiębiorców. Według niemal 29 proc. z nich, sklep nie tylko daje dostęp do szerokiego wachlarza produktów, ale jest też miejscem spotkań lokalnej społeczności. Oprócz tego daje pracę i jest punktem, w którym oferuje się lokalne produkty. To właśnie w sklepach detalicznych buduje się bliskie relacje z klientem. Na ten aspekt zwraca uwagę ponad połowa badanych. Zbudowanie dobrych relacji z klientami jest wymieniane przez przedsiębiorców jako drugi najważniejszy czynnik wpływający na rozwój sklepu, zaraz po dobrej ofercie.

Sklepy osiedlowe zawsze były czymś więcej niż tylko punktem handlu detalicznego. To ośrodki życia społecznego. Przedsiębiorcy nie tylko wpłacają podatki do lokalnych budżetów i na miejscu inwestują swoje zyski, ale też znają potrzeby i problemy swoich klientów niepowiązane
z handlem. To jest również ich konkurencyjna siła. Wiemy, że sami często inwestują w rozwój lokalnej społeczności, dlatego postanowiliśmy pomóc im w realizacji jeszcze większej liczby inicjatyw – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu w Grupie Eurocash.

Projekt jest realizowany z okazji obchodzonej w tym roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W pierwszym etapie, między 14 maja a 18 czerwca, właściciele sklepów wspieranych przez Grupę Eurocash będą zgłaszać na stronie projektu inicjatywy, z których będą mogły skorzystać lokalne społeczności. Ostatecznego wyboru 100 projektów, które dostaną granty, dokonają internauci – w tym klienci sklepów zaangażowanych w akcję – biorąc udział w ogólnopolskim głosowaniu, które odbędzie się również na stronie projektu między 15 sierpnia a 14 października br. Lokalnych Herosów poznamy w listopadzie.

Inicjatywy zgłaszane w projekcie „Lokalni Herosi” mogą popularyzować ruch i zdrowy tryb życia, jak zajęcia fitness dla seniorów, koszulki dla młodzików z lokalnej drużyny albo doposażenie osiedlowej siłowni. Mogą też służyć szeroko rozumianej kulturze, jak wsparcie amatorskiego teatru lub założenie mobilnej biblioteki. Pozytywny wpływ na lokalną przyrodę może mieć instalacja koszy do segregacji odpadów, albo założenie dostępnego dla wszystkich kompostownika. W przestrzeni wspólnej życia mieszkańców mogą pojawić się nowe ławki lub siłownia na wolnym powietrzu. Na inicjatywach, które mają pomóc potrzebującym, mogą skorzystać np. osoby z niepełnosprawnością lub domy dziecka. Liczba pomysłów jest nieograniczona.

Szczegółowe informacje o akcji „Lokalni Herosi” oraz regulamin znajdują się na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl. Właściciele sklepów mogą skorzystać też z pomocy Biura Obsługi Projektu „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości”, dzwoniąc pod numer tel. (22) 123 77 22 od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Właściciele sklepów rozbudzą lokalny patriotyzm - ruszyła ogólnopolska akcja „Lokalni Herosi”
„Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” 100 lokalnych inicjatyw związanych z kulturą, sportem, ekologią...
  • Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał bezwarunkową zgodę na przejęcie przez Grupę Eurocash 100% udziałów w cypryjskiej spółce Domelius Limited kontrolującej Mila S.A. – właściciela sieci 187 supermarketów zlokalizowanych głównie w centralnej Polsce.
  • Po finalizacji transakcji docelowo cypryjska spółka zostanie rozwiązana, a Mila S.A. będzie należeć bezpośrednio do Eurocash – spółki z siedzibą w Komornikach pod Poznaniem, notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
  • Transakcja to kolejny krok do wzmocnienia pozycji rynkowej tysięcy niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne w Polsce. Innowacyjne rozwiązania oraz doświadczenia przejmowanej sieci, zaliczanej do tzw. rynku nowoczesnego, zostaną docelowo udostępnione wszystkim klientom Grupy Eurocash.
  • Strategicznym celem Grupy Eurocash niezmiennie jest poprawa konkurencyjności polskich niezależnych sklepów detalicznych, które są głównymi klientami Grupy.

Pozytywna decyzja Prezesa UOKiK przybliża Grupę Eurocash do finalizacji transakcji, w wyniku której krajowy lider dystrybucji, wspierający dziesiątki tysięcy przedsiębiorców w kraju, zostanie właścicielem sieci 187 supermarketów Mila, zlokalizowanych głównie w centralnej Polsce. Łączna sprzedaż zrealizowana przez tę sieć w 2017 r. wyniosła około 1,48 mld zł. Dzięki inwestycji Grupy Eurocash, sieć Mila pozyska silnego strategicznego partnera dysponującego know-how i środkami niezbędnymi do dalszego rozwoju.

Wartość transakcji przejęcia sieci Mila została ustalona na 350 mln zł.

Naszym celem niezmiennie jest rozwój i poprawa konkurencyjności sklepów detalicznych prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców w Polsce. Duża część naszych klientów już dziś doskonale sobie radzi z rosnącą konkurencją. Aby w przyszłości mogli dalej skutecznie przeciwstawiać się dyskontom, chcemy dostarczać im narzędzia, skalę i rozwiązania pozwalające na znacznie silniejszą konkurencję. Dzięki własnym placówkom możemy poprawić efektywność w obszarze logistyki, marketingu czy też w uzyskiwaniu na rzecz naszych Klientów warunków zakupowych zbliżonych do tych, jakie dziś otrzymują dyskonty – powiedział Jacek Owczarek, Członek Zarządu i Dyrektor Finansowy Grupy Eurocash.

Wsparcie silnego branżowego partnera, jakim jest Eurocash, istotnie wesprze sieć Mila, co korzystnie wpłynie na wyniki i atrakcyjność oferty.

Po dokonaniu transakcji sieć Mila pozyska wsparcie stabilnego i doświadczonego partnera, z którym będziemy mogli unowocześniać supermarkety i rozwijać sieć. Jesteśmy i nadal będziemy blisko Klientów, którzy cenią miłą obsługę w sklepie oraz wysoką jakość, zwłaszcza artykułów świeżych. Transakcja oznacza, że nasi Klienci mogą być pewni, że nadal będą mogli korzystać z atrakcyjnych promocji robiąc zakupy w miłej atmosferze. Wymiana doświadczeń z Eurocash pozytywnie wpłynie na konkurencyjność oferty wszystkich sklepów w Grupie – powiedział Artur Góralczyk, Prezes Zarządu Mila S.A.

Finalizacja transakcji przejęcia sieci sklepów Mila przez Grupę Eurocash spodziewana jest w ciągu najbliższych tygodni.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash ze zgodą Prezesa UOKiK na przejęcie supermarketów Mila
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał bezwarunkową zgodę na przejęcie przez Grupę Eurocash 100% udziałów w cypryjskiej spółce Domelius Limited kontrolującej Mila S.A. – właściciela sieci 187 supermarketów zlokalizowanych...
  • Sprzedaż Grupy Eurocash, liczona wg obowiązującego od tego roku standardu MSSF 15, wyniosła w I kwartale br. 5 mld zł, co oznacza wzrost o 7,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r.
  • Sprzedaż Grupy Eurocash wspierana jest bardzo dobrymi wynikami w segmencie hurtowym, który zanotował wzrost o 7,2% r/r, jak również w segmencie detalicznym, który z uwzględnieniem dystrybucji produktów świeżych zanotował wzrost o 8% r/r. 
  • Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży w I kwartale 2018 r. sięgnęła ponad 11,6% wobec 11,4% przed rokiem. 
  • EBITDA Grupy Eurocash, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, w I kwartale br. wzrosła o 5,7% r/r i wyniosła 39,6 mln zł. 
  • Skonsolidowany wynik netto wyniósł -18,5 mln zł wobec -15 mln zł w I kwartale 2017 r. Wynik finansowy Grupy Eurocash wciąż jest pod wpływem wysokich nakładów ponoszonych na rozwój strategicznych projektów, których celem jest zapewnienie długoterminowej konkurencyjności niezależnym przedsiębiorcom prowadzącym sklepy detaliczne w Polsce.

W pierwszym kwartale tego roku sprzedaż Grupy Eurocash wzrosła o 7,5%, czyli więcej niż cały rynek FMCG, który urósł średnio o 6%. Osiągnięty przez nas wynik jest tym bardziej znaczący, że nie jest on efektem przejęć, lecz związany był przede wszystkim ze wzrostem organicznym w segmencie hurtowym. Ponadto, istotny wpływ na wysoki średni wzrost sprzedaży na całym rynku miał z pewnością fakt, że okres zakupów przed świątami wielkanocnymi w tym roku przypadł na pierwszy kwartał, podczas gdy rok wcześniej w drugim kwartale. Warto jednak zauważyć, że świąteczne zakupy „na zapas” zazwyczaj realizowane są w sklepach wielkoformatowych. Tym bardziej satysfakcjonujący jest nasz wzrost sprzedaży, która realizowana jest głównie do sklepów małoformatowych – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.


W segmencie detalicznym kontynuowaliśmy integrację sklepów EKO. W pierwszym kwartale 41 z nich zmieniło szyld na Delikatesy Centrum. Przyspieszony remodeling w krótkim terminie ma negatywny wpływ na poziom sprzedaży i wynik EBITDA tego segmentu, ale widzimy pozytywne efekty dokonanych zmian po ponownym otwarciu placówek przechodzących rebranding i renowację. Wyraźny, blisko 10-proc. wzrost sprzedaży w I kwartale tego roku odnotowały natomiast sklepy własne Delikatesy Centrum. Zrzeszone w tej sieci sklepy franczyzowe notują z kolei wysokie wzrosty like-for-like, czyli dla tej samej liczby placówek. Sprzedaż hurtowa realizowana przez Eurocash do sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum wzrosła w I kwartale w ujęciu like-for-like o 8,6% r/r, a wzrost sprzedaży detalicznej tych placówek w ujęciu like-fo-like sięgnął 6,3% – wskazał Jacek Owczarek.


Na wynik EBITDA Grupy Eurocash w I kwartale br. pozytywny wpływ miała przede wszystkim wyraźna poprawa w segmencie hurtowym, wynikająca m.in. z poprawy rentowności formatu Cash&Carry, dzięki wyższej efektywności operacyjnej, a także z silnego wzrostu sprzedaży Eurocash Dystrybucja, czyli formatu obejmującego aktywną dystrybucję towarów (z dowozem do klienta). Pozytywne efekty przynosi również wdrażany w Grupie program optymalizacji kosztowej, który w I kwartale dał ponad 14 mln zł oszczędności. Negatywny wpływ na poziom wyniku EBITDA mają z kolei rosnące koszty wynagrodzeń, które były o 22 mln zł wyższe niż przed rokiem – Grupa Eurocash, podobnie jak cała branża FMCG, odczuwa skutki presji płacowej.

Ujemny wpływ na bieżącą rentowność Grupy Eurocash ma ponadto segment Projekty, który obejmuje inwestycje w rozwój innowacyjnych formatów detalicznych, takich jak Duży Ben, abc na kołach oraz Kontigo, a także rozwój dystrybucji wysokiej jakości produktów świeżych. Projekty te w I kwartale br. obciążyły wynik EBITDA Grupy o 14 mln zł (wobec 16 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku). – Jesteśmy przekonani, że w długim okresie inwestycje te przełożą się na wzrost konkurencyjności niezależnych polskich przedsiębiorców, prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne, którzy są głównymi klientami Grupy Eurocash. Po zrealizowanych z sukcesem w poprzednich latach projektach Faktoria Win i PayUp, w tym roku zdecydowaliśmy się udostępnić franczyzobiorcom koncept Duży Ben. Ponadto, zgodnie z ogłoszoną w marcu zaktualizowaną strategią, dostawy wysokiej jakości artykułów świeżych, wdrażane wcześniej jedynie w sieci Delikatesy Centrum, obejmą również sklepy zrzeszone w pozostałych sieciach wspieranych przez Grupę Eurocash. Projekt ten został bardzo pozytywnie przyjęty zarówno przez naszych klientów, jak i finalnych konsumentów, co potwierdzają wysokie wzrosty like-for-like w sieci Delikatesy Centrum – powiedział Jacek Owczarek.

Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Eurocash:

mln zł1Q 20181Q 2017Zmiana r/rPrzychody ze sprzedaży50004651+7,5%Przychody ze sprzedaży 1)55415193+6,7%Zysk brutto na sprzedaży582531+9,5%Marża brutto na sprzedaży11,6%11,4%+0,2 p.p.EBITDA39,637,5+5,6%Marża EBITDA0.8%0.8%0 p.p.Zysk / strata netto-18,5-15,0-Równowartość netto-0,4%-0,3%-0,1 p.p.

1) Wartość sprzedaży przed zastosowaniem MSSF 15 (prezentowana analogicznie jak w poprzednich latach)

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash publikuje wyniki finansowe za I kwartał 2018 r.
Sprzedaż Grupy Eurocash, liczona wg obowiązującego od tego roku standardu MSSF 15, wyniosła w I kwartale br. 5 mld zł, co oznacza wzrost o 7,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r. Sprzedaż Grupy Eurocash wspierana jest bardzo...

Od początku powstania konceptu Faktoria Win Polacy sięgnęli po kilkanaście milionów butelek wina ze specjalnie zaprojektowanych regałów. Można je znaleźć już w 4500 sklepach w całej Polsce. Najnowszy pojawił się na warszawskiej Pradze.

Faktoria Win to rozwijany przez Grupę Eurocash projekt, który w ciągu 4 lat zrewolucjonizował sprzedaż win stołowych w małych i średnich sklepach, znacząco przyczyniając się do wzrostu sprzedaży tej kategorii w placówkach małoformatowych. W ramach współpracy z właścicielami niezależnych sklepów, Faktoria Win zapewnia specjalny regał na wino, tematycznie podzielony na pięć okazji, w związku z którymi Polacy najchętniej kupują wino: Do posiłku, Na prezent, Na randkę, Relaks i Z przyjaciółmi. Każda obejmuje wyselekcjonowane wina różniące się od siebie smakiem, kolorem, aromatem i ceną. Asortyment Faktorii Win obejmuje obecnie około 500 pozycji.

W całej Polsce jest już 4500 sklepów z winnym regałem Faktorii Win. Pierwszy pojawił się w listopadzie 2013 r., a najnowszy stanął w ostatnich dniach w sklepie Społem mieszczącym się w nowym centrum handlowym Rondo Wiatraczna na warszawskiej Pradze.

Od początku powstania konceptu Faktoria Win Polacy sięgnęli po blisko 15 mln milionów butelek ze specjalnie zaprojektowanych regałów, a tylko w 2017 r. wartość sprzedaży sięgnęła 100 mln zł.

– Faktoria Win to koncept, który ułatwia Polakom zakup wina w ich pobliskim sklepie. To też odpowiedź na rosnące zainteresowanie winem wśród konsumentów – rocznie w Polsce wypija się już niemal 4 litry wina stołowego na osobę, podczas gdy w 2013 r. były to około 3 litry na osobę, oraz szacuje się, że rosnący w stabilnym tempie winny trend będzie się utrzymywać przez następne lata. Tworząc ten koncept, opieraliśmy się na analizie rynku, śledzeniu trendów sprzedażowych i upodobaniach konsumentów. Dzięki temu Faktoria Win doskonale trafia w gusta polskich klientów i jest w stanie zaproponować najlepszą ofertę win w połączeniu z atrakcyjną ceną – mówi Michał Groniewski, dyrektor Faktorii Win z Grupy Eurocash.

Faktoria Win to nie tylko specjalne regały z bogatym wyborem win stołowych. Klienci mogą również skorzystać z przepisów i porad, a także z serii kursów wiedzy o winie, jakie są publikowane w bezpłatnym Magazynie Faktorii Win. Jego poszczególne numery dostępne są także w wersji elektronicznej na stronie internetowej faktoriawin.pl. Projekt Faktorii Win został nagrodzony w prestiżowych konkursach marketingowych, m.in. Effie i Innovation AD.

Od ubiegłego roku Grupa Eurocash rozwija podobny do Faktorii Win koncept – Piwne Terytoria. To pierwsze w Polsce kompleksowe rozwiązanie do sprzedaży piw rzemieślniczych w niezależnych sklepach spożywczych. Obydwa koncepty są dostępne dla sklepów zrzeszonych w sieciach franczyzowych oraz partnerskich Grupy Eurocash. Do współpracy Grupa zaprasza także przedsiębiorców niezrzeszonych. Jest otwarta na współpracę z najlepszymi sklepami, które chcą oferować swoim klientom szeroki wybór gatunków piwa i wina.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Faktoria Win: już 4500 sklepów z winnym regałem
Od początku powstania konceptu Faktoria Win Polacy sięgnęli po kilkanaście milionów butelek wina ze specjalnie zaprojektowanych regałów. Można je znaleźć już w 4500 sklepach w całej Polsce. Najnowszy pojawił się na warszawskiej Pradze. ...

W trosce o los zwierząt hodowlanych Grupa Eurocash, największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama, deklaruje chęć wycofania z własnej oferty jaj z chowu klatkowego do roku 2025.

Jednocześnie deklarujemy gotowość do przekazania komunikacji edukacyjnej skierowanej do właścicieli sklepów działających w ramach wymienionych powyżej sieci partnerskich i franczyzowych. Jako Grupa deklarujemy chęć współpracy w producentami jajek spoza chowu klatkowego na zasadach, które pozwolą naszym klientom zapewnić ofertę pozwalającą niezależnym polskim przedsiębiorcom na konkurowanie z sieciami dyskontów oraz hipermarketów.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają blisko 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Deklaracja rezygnacji ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego
W trosce o los zwierząt hodowlanych Grupa Eurocash, największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących...
  • Sprzedaż Grupy Eurocash w 2017 roku wyniosła prawie 23,2 mld zł i była o blisko 10% wyższa niż rok wcześniej. Głównym motorem wzrostu przychodów była konsolidacja spółek przejętych na przełomie 2016 i 2017 r.
  • Skonsolidowany zysk brutto na sprzedaży wzrósł w ubiegłym roku o ponad 15% r/r do
    2,44 mld zł, co wynika z wyższej rentowności brutto notowanej w segmencie Detal.
  • Znormalizowana EBITDA*, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, wyniosła 361 mln zł wobec 440 mln zł w 2016 roku. Spadek EBITDA wynika z niższej rentowności w segmencie Hurt Niezależny, dodatkowych kosztów związanych z integracją przejętych firm oraz innych kosztów o charakterze jednorazowym, a także dalszych inwestycji w rozwój nowych projektów o charakterze strategicznym.
  • Znormalizowany zysk netto Grupy Eurocash w 2017 roku wyniósł 85 mln zł wobec 190 mln zł przed rokiem. Poza spadkiem rentowności na poziomie EBITDA, negatywny wpływ na wynik netto miały wyższe koszty finansowe wynikające ze wzrostu zadłużenia.
  • W 2017 roku Grupa Eurocash wypracowała silne dodatnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, które wyniosły 494 mln zł, co odpowiada 137% znormalizowanej wartości EBITDA.
  • Strategicznym celem Grupy Eurocash jest stworzenie największej w Polsce sieci supermarketów. Do sieci w ramach franczyzy będą mogli przyłączać się niezależni przedsiębiorcy. By przespieszyć jej ekspansję, będzie ona również rozwijana poprzez otwieranie nowych własnych sklepów (wspólnie z partnerami z sektora nieruchomości) oraz dalsze przejęcia lokalnych sieci supermarketów.
  • W ciągu najbliższych pięciu lat Grupa Eurocash, również wspólnie z franczyzobiorcami, planuje otwarcie około 900 nowych sklepów. Łączne nakłady inwestycyjne na rozwój sieci detalicznej szacowane są na ok. 1–2 mld zł (poniesione wspólnie z partnerami nieruchomościowymi).
  • W ramach działalności hurtowej, Grupa Eurocash skupi się na integracji poszczególnych jednostek biznesowych, współdzieleniu najlepszych rozwiązań wypracowanych przez każdy z formatów oraz realizacji synergii grupowych.
  • Rozpoczęty w 2017 roku program optymalizacji kosztów zgodnie z założeniami powinien przynieść do 2020 roku około 150 mln zł oszczędności.
  • W ramach nowych projektów, Grupa Eurocash zamierza skupić się na rozwoju najlepiej rokujących formatów, takich jak Duży Ben, oraz rozszerzyć projekt dostaw artykułów świeżych do wszystkich sieci franczyzowych wspieranych przez Grupę.

Komentarz do wyników Grupy Eurocash


W 2017 roku zanotowaliśmy wzrost sprzedaży w każdym segmencie działalności. Największa dynamika dotyczy segmentu detalicznego, gdzie motorem wzrostu są akwizycje zrealizowane na przełomie 2016 i 2017 roku, a w szczególności przejęcie sieci supermarketów EKO. Koszty integracji tych placówek z Delikatesami Centrum w krótkim terminie wpływają natomiast na rentowność Grupy – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurcoash.

W 2017 roku 55 sklepów EKO przeszło rebranding na Delikatesy Centrum. Sieć Delikatesy Centrum powiększyła się ponadto o 30 placówek, co łącznie dało liczbę 1171 sklepów pod szyldem Delikatesy Centrum na koniec 2017 roku.
W 2017 roku, zgodnie z zapowiedziami, prowadziliśmy restrukturyzację sieci Cash&Carry, w ramach której zamknęliśmy 10 hurtowni i obecnie sieć liczy 180 placówek. Około 72% sprzedaży realizowanej wcześniej w zamkniętych lokalizacjach zostało przejęte przez nasze pozostałe hurtownie, co nawet przewyższyło nasze oczekiwania, podczas gdy koszty restrukturyzacji były zgodne z założeniami. Szacujemy, że podjęte działania optymalizacyjne przyniosą ponad 10 mln zł oszczędności. Słabsze wyniki w 2017 roku zanotował także Eurocash Serwis z uwagi na niższą marżę na produktach impulsowych oraz dodatkowe koszty związane z reorganizacją logistyki. Rentowność całej Grupy była ponadto pod presją rosnących kosztów pracowniczych – wskazał Jacek Owczarek.

W ubiegłym roku Grupa Eurocash kontynuowała rozwój nowych formatów detalicznych (takich jak Duży Ben, abc na kołach i Kontigo) oraz rozwój dystrybucji artykułów świeżych. Inwestycje te w skali całego roku pochłonęły około 48 mln zł EBITDA wobec 40 mln zł rok wcześniej, co jest zgodne z założeniami. Po sukcesie takich projektów jak Faktoria Win oraz PayUp, Grupa Eurocash jest gotowa w ramach franczyzy udostępnić niezależnym przedsiębiorcom w Polsce koncept nowoczesnego sklepu z alkoholem Duży Ben, który pomoże im konkurować z sieciami dyskontów. Grupa zawiesiła natomiast rozwój sklepów typu convenience 1minute, z uwagi na brak odpowiedniej oferty produktów dla tego typu placówek.

Strategia Grupy Eurocash do 2023 roku

Zgodnie ze zaktualizowaną strategią na 2023 rok, zamiarem Grupy Eurocash jest stworzenie największej w Polsce sieci supermarketów, w oparciu o sklepy własne oraz franczyzowe.
Bazę tej sieci stanowić będą funkcjonujące już sklepy Delikatesy Centrum oraz sklepy EKO, a także sklepy Mila, do przejęcia ktorych potrzebujemy jeszcze zgody UOKiK. Łącznie jest to blisko 1600 placówek. Widzimy potencjał do otwarcia około 900 nowych sklepów w ciągu najbliższych pięciu lat, w tym dużą część wspólnie z przedsiębiorcami, którzy będą chcieli przyłączyć się do tej idei. W ten sposób stworzymy rozpoznawalną w całej Polsce sieć około 2400 supermarketów proximity – zapowiedział Luis Amaral, prezes Grupy Eurcoash.

Źródłem ekspansji będzie rozwój sieci w modelu franczyzowym, wspierany kolejnymi przejęciami lokalnych sieci oraz budową sklepów od podstaw (wspólnie z partnerami z sektora nieruchomości). W ten sposób nie tylko przedsiębiorcy z południowo-wschodniej Polski będą mieli dostęp do rozpoznawalnej marki detalicznej. Pozycjonowanie marketingowe takiej sieci w mediach ogólnopolskich będzie ponadto znacznie bardziej efektywne kosztowo niż obecnie. Dodatkowo, właściciele sklepów w największych miejscowościach będą mogli skorzystać z projektowanego dla nich sklepu internetowego, bazującego na doświadczeniach m.in. Frisco.pl.

W ramach działalności hurtowej, Grupa Eurocash skupi się natomiast na integracji poszczególnych jednostek biznesowych, współdzieleniu najlepszych rozwiązań wypracowanych przez każdy z formatów oraz realizacji synergii grupowych.

Grupa Eurocash w ostatnich latach mocno inwestowała w konkurencyjność swoich klientów – polskich niezależnych przedsiębiorców. Każdy z biznesów hurtowych zachowywał przy tym pewną elastyczność, aby jak najlepiej dostosować ofertę do potrzeb i oczekiwań klientów. Nie korzystał jednak w pełni z synergii, jakie daje skala Grupy. Dlatego też zdecydowaliśmy się na głębszą integrację biznesów hurtowych, a planowane oszczędności będą wynikać m.in. ze wspólnych przetargów na zakupy niehandlowe i usługi, a także z wdrożenia bardziej oszczędnego podejścia np. do zużycia paliwa czy energii elektrycznej. Do tego dojdzie ścislejsza wymiana know how pomiędzy jednostkami biznesowymi – wyjaśnił Jacek Owczarek.

Ponadto, intencją Grupy Eurocash jest rozszerzenie projektu dostaw artykułów świeżych, wdrażanego dotychczas jedynie w sieci Delikatesy Centrum. Docelowo objęte tym projektem zostaną również sklepy zrzeszone w ramach pozostałych sieci wspieranych przez Grupę Eurocash.

W ten sposób stworzymy pierwszą, ogólnopolską sieć dystrybucji wysokiej jakości artykułów świeżych, która będzie jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych niezależnych sklepów małoformatowych, co pozwoli im skutecznie konkurować o klienta z dyskontami. Aby zapewnić odpowiednią jakość i świeżość produktów, potrzebna jest jednak odpowiednia skala. Szacujemy, że projekt dostaw produktów świeżych osiągnie próg rentowności w 2019 roku – powiedział Jacek Owczarek.

Intencją Grupy Eurocash jest podnoszenie konkurencyjności sklepów detalicznych prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców w Polsce. Doświadczenia wypracowane w sklepach własnych docelowo będą przekazywane franczyzobiorcom. Oprócz dostępu do platformy dostaw produktów świeżych, w przyszłości niezależni przedsiębiorcy otrzymają również dostęp do zaawansowanej platformy CRM, pozwalającej im dopasowywać promocje do lokalnych konsumentów.

Głównym źródłem finansowania ekspansji segmentu detalicznego będzie zdrowy, zreorganizowany biznes hurtowy, generujący silne przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej. Dzięki niskiemu wskaźnikowi zadłużenia, mamy również znaczne możliwości pozyskania finansowania zewnętrznego – podsumował członek zarządu Grupy Eurocash.

Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Eurocash:

mln zł20172016Zmiana r/rPrzychody ze sprzedaży23 27121 220+10%Zysk brutto na sprzedaży24412112+16%Marża brutto na sprzedaży10,5%10,0%+0,5 p.p.EBITDA*361440-18%Marża EBITDA*1,6%2,1%-0,5 p.p.Zysk / strata netto*85190-55%Rentowność netto*0,4%0,9%-0,5 p.p.

*bez uwzględnienia jednorazowego obciążenia dot. potencjalnych zobowiązań z tytułu VAT ujętego w wynikach za I półrocze 2017 r.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash publikuje wyniki finansowe za 2017 rok i prezentuje założenia strategii do 2023 roku
Sprzedaż Grupy Eurocash w 2017 roku wyniosła prawie 23,2 mld zł i była o blisko 10% wyższa niż rok wcześniej. Głównym motorem wzrostu przychodów była konsolidacja spółek przejętych na...

Niezależni przedsiębiorcy w Polsce otrzymują nowe możliwości konkurowania z dyskontami. Duży Ben, stworzona przez Grupę Eurocash sieć sklepów z alkoholem nowego typu, otwiera się na franczyzę.

Zadaniem Grupy Eurocash, jako partnera niezależnego handlu w Polsce, jest tworzenie właścicielom małych i średnich sklepów detalicznych dodatkowych możliwości rozwoju i konkurowania z dyskontami. Dlatego inwestujemy w innowacyjne formaty detaliczne, takie właśnie jak Duży Ben. Przetestowaliśmy ten koncept i sprawdziliśmy najlepsze rozwiązania. Niezależne badania wskazują, że sprzedaż w placówkach Duży Ben jest średnio prawie 50% wyższa niż w innych sklepach alkoholowych, a w kategoriach wino czy whisky nawet kilkukrotnie wyższa. Jesteśmy gotowi oddać nasz koncept w ręce franczyzobiorców – powiedział Luis Amaral, prezes Grupy Eurocash.

Pierwszy Duży Ben został otwarty w maju 2016 r. przy ul. Hetmańskiej w Poznaniu. Obecnie sieć liczy 12 sklepów własnych w Wielkopolsce. Dzięki franczyzie placówki z charakterystycznym logo pojawią się w miastach w całej Polsce. Oferta współpracy skierowana jest do przedsiębiorców prowadzących zarówno sklepy alkoholowe, jak i ogólnospożywcze z licencją na sprzedaż alkoholi. Każdy kto rozważa specjalizację w tej kategorii, ale też osoby, które nie mają jeszcze własnego lokalu, będzie mógł dołączyć do sieci Duży Ben.

Na co konkretnie mogą liczyć przyszli franczyzobiorcy? – Jako Duży Ben zapewniamy wyposażenie sklepu, szyld oraz inne elementy wizualizacji wewnętrznej i zewnętrznej, system kasowy, a także pierwsze zatowarowanie na preferencyjnych warunkach. Co ważne zapewniamy też wsparcie marketingowe, w tym cykliczne promocje, program lojalnościowy oraz nowoczesne narzędzia prowadzenia i kontroli biznesu. Nasi klienci mogą również liczyć na wsparcie operacyjne opiekuna sklepu. Przystępując do sieci Duży Ben, klient zyskuje wsparcie i siłę zakupową Grupy Eurocash, posiadającej 20 lat doświadczenia w rozwijaniu sieci franczyzowych – wskazał Piotr Kupczyk, menadżer ds. ekspansji sieci Duży Ben. – Nasze sklepy to nowoczesne i przyjazne placówki, w których chętnie robią zakupy również kobiety. Zapytaliśmy nasze klientki o opinię – wskazały między innymi, że czują się bezpiecznie w sklepie i jego okolicy, zwróciły ponadto uwagę na duże, przeszklone witryny, dobre doświetlenie oraz miłych i kompetentnych doradców – podsumował Piotr Kupczyk.

 

O Dużym Benie

Duży Ben to stworzony od podstaw przez Grupę Eurocash format nowoczesnego sklepu z alkoholem, łączący bogatą ofertę produktów w atrakcyjnych cenach oraz fachowe doradztwo. Sklepy zbudowane są w oparciu o zasadę one-stop-shop. Oznacza to, że w Dużym Benie można zrobić zakupy na różne okazje – od wieczornego piwa po pracy, przez spotkanie ze znajomymi, po urodziny czy nawet wesele, a wszystkie składowe, jak alkohol, napoje, przekąski i akcesoria dostępne są w jednym miejscu. Koncept wyróżnia się również innowacyjnymi rozwiązaniami, takimi jak Winomat, czyli specjalny automat winny, który pozwala na spróbowanie wina przed zakupem, czy piwny tap pozwalający na zakup piwa ,,prosto z beczki” nalanego do butelki. Takie rozwiązania do tej pory były dostępne tylko w formatach gastronomicznych. Sklepy Duży Ben są przejrzyste, bezpieczne i otwarte na konsumenta – ważnym udogodnieniem jest samoobsługa: klient ma bezpośredni dostęp do oferowanych produktów. Oprócz znanych i popularnych marek alkoholi, oferta sklepu obejmuje także m.in. szeroki wybór piw rzemieślniczych oraz win z najpopularniejszych regionów, a także wszystkie składniki potrzebne do przygotowania drinków, przekąski czy szkło do każdego rodzaju alkoholu.

Obok konceptu Duży Ben, Grupa Eurocash inwestuje również w rozwój takich formatów detalicznych jak abc na kołach czy Kontigo, które docelowo, po zakończeniu testów, będą również rozwijane w modelu franczyzowym. Grupa ponadto oferuje swoim klientom gotowe innowacyjne rozwiązania, takie jak Faktoria Win, Piwne Terytoria czy Whisky On The Rocks, pozwalające rozwinąć sprzedaż w kluczowych dla niezależnych przedsiębiorców w Polsce kategoriach produktów.

***

Więcej informacji o ofercie franczyzowej sieci Duży Ben można znaleźć na stronie internetowej http://www.duzyben.pl/franczyza

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Duży Ben i niezależni przedsiębiorcy gotowi na ekspansję w całym kraju
Niezależni przedsiębiorcy w Polsce otrzymują nowe możliwości konkurowania z dyskontami. Duży Ben, stworzona przez Grupę Eurocash sieć sklepów z alkoholem nowego typu, otwiera się na franczyzę. – Zadaniem Grupy Eurocash, jako partnera...

Piwne Terytoria – pierwsze w Polsce kompleksowe rozwiązanie do sprzedaży piw rzemieślniczych w niezależnych sklepach spożywczych – są już obecne w 500 lokalizacjach. Do końca roku ich liczba wzrośnie jeszcze o około 200 placówek.

Piwne Terytoria to rozwijany przez Grupę Eurocash projekt, który zrewolucjonizował sprzedaż piw rzemieślniczych w niezależnych sklepach spożywczych. Pierwsze Piwne Terytoria zostały otwarte w styczniu tego roku, a w połowie listopada oficjalnie zagościły w 500. polskim sklepie – w Delikatesach Centrum przy ul. Bursaki 29a w Krośnie.

Z końcem czerwca zakończyliśmy testy projektu, które objęły obszar województwa mazowieckiego. Od lipca koncept ten oferujemy klientom z całej Polski. Dziś Piwne Terytoria można znaleźć już w każdym województwie (najwięcej w mazowieckim, śląskim i podkarpackim), zarówno w sieciach franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash, jak i w sklepach niezrzeszonych. Szacujemy, że 2017 rok zamkniemy z około 700 lokalizacjami – powiedziała Magdalena Chwieduk z Eurocash, kierownik projektu.

Piwa rzemieślnicze to najszybciej rosnący segment rynku piw w Polsce. Ich sprzedaż w sklepach spożywczych napotykała jednak na trudności wynikające m.in. z dużej liczby niewielkich dostawców oraz mnogości piwnych stylów, dlatego też piwa rzemieślnicze oferowane były głównie w sklepach specjalistycznych lub wielkopowierzchniowych. Eurocash jako pierwszy w Polsce zaoferował rozwiązanie wprowadzające tę kategorię do handlu niezależnego. – Na stałe współpracujemy z 11 polskimi browarami rzemieślniczymi. Wierzymy w długofalową współpracę i wspólny rozwój kategorii piw rzemieślniczych. Dzięki Piwnym Terytoriom niektóre browary po raz pierwszy zyskały możliwość zaprezentowania swoich piw konsumentom w skali całego kraju – wskazała Magdalena Chwieduk.

Piwa z asortymentu Piwnych Terytoriów można kupić nie tylko w sklepach stacjonarnych. Eurocash pracuje również nad rozwojem oferty piw regionalnych i rzemieślniczych dostępnych dla klientów sklepu internetowego Frisco.pl.

Piwne Terytoria to kolejny po Faktorii Win tego typu projekt Eurocash, który wspiera sklepy spożywcze w konkurencji z dyskontami i sklepami wielkopowierzchniowymi. W ciągu 4 lat Faktoria Win zrewolucjonizowała sprzedaż win stołowych w małych i średnich sklepach, istotnie przyczyniając się do znaczącego wzrostu sprzedaży tej kategorii w sklepach małoformatowych.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Eurocash: Piwne Terytoria już w 500 sklepach w całej Polsce
Piwne Terytoria – pierwsze w Polsce kompleksowe rozwiązanie do sprzedaży piw rzemieślniczych w niezależnych sklepach spożywczych – są już obecne w 500 lokalizacjach. Do końca roku ich liczba wzrośnie jeszcze o około 200 placówek. ...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.