08.06.2018 09:30

Herosi zza lady - 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości

Tylko na obchody tegorocznego Dnia Dziecka niezależni przedsiębiorcy, którzy prowadzą małoformatowe sklepy w Polsce, przeznaczyli kilka milionów złotych – wynika z szacunków Grupy Eurocash. Jak osiedlowy sklep może zostać ośrodkiem życia wspólnoty?

Bez Jana Skalskiego, który jest właścicielem 10 sklepów na Podkarpaciu praktycznie nie mogą się odbyć Dni Sieniawy lub Dni Tryńczy. W ciągu kilku lat na nagrody w konkursach kupił już 50 żółto-niebieskich rowerów. Użytkownicy jednośladów w barwach Lewiatana są żywą reklamą jego sklepów, ale jemu chodzi też o radość dawania. Ponadto jego „prezenty” przynoszą szczęście lokalnym zespołom piłkarskim. Grający w IV lidze piłkarze MKS Sokoła Sieniawa dostali od Jana Skalskiego komplet strojów piłkarskich. Teraz, na końcówce sezonu zajmują pierwsze miejsce w swojej grupie i są bliscy awansu do III ligi. Od zwycięstwa do zwycięstwa do A klasy zmierzają też piłkarze LKS Czerwoni Cewków, którzy również walczą o awans w strojach od Jana Skalskiego.  – Jestem pod wrażeniem tego, jak chłopaki angażują się w treningi i grę – mówi. Mecz, który oglądał, wygrali 11-0. Teraz chciałby pomóc im w zakupie bramek, pachołków, ławek i piłek, bo na razie zawodnicy brak sprzętu treningowego nadrabiają ambicją.  Szansą na zdobycie funduszy jest trwająca właśnie akcja Grupy Eurocash „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości”, w której zamierza powalczyć o jeden z grantów. Tak właściciel małego sklepu w Cewkowie może stać się lokalnym Abramowiczem, który pomaga wrócić Czerwonym Cewków do czasów świetności, kiedy grali w lidze okręgowej.

Według badania przeprowadzonego na nasze zlecenie, 78 proc. właścicieli sklepów uważa, że działalność sklepów detalicznych pozytywnie wpływa na lokalne społeczności i ich poziom zadowolenia z życia. Zwróceniu uwagi na to zjawisko służy tegoroczna akcja „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu w Grupie Eurocash.

Również Ireneusz Wróbel, który razem ze swoim ojcem Stanisławem Wróblem prowadzi kilka sklepów na Podkarpaciu, wymienia długą listę lokalnych wydarzeń i instytucji, które wspiera finansowo lub rzeczowo. Właśnie finalizuje „Akademię Podróżnika” – konkurs dla lokalnych szkół, który polegał na zbieraniu paragonów zakupowych. Za każdy paragon płaci 50 groszy. Klasie, która zebrała najwięcej paragonów, wypłacił 2 378 zł. Uczniowie będą mogli przeznaczyć te pieniądze na wycieczkę lub inne potrzeby klasowe. Równolegle dzieciom swoich pracowników zafundował wyjazd do Energylandii w Zatorze.

Dzięki pomysłowi Sylwestra Szerląga, współwłaściciela 11 sklepów w Małopolsce, niewielka Rzezawa w powiecie bocheńskim jest rekordzistą Polski w grillowaniu najdłuższego szaszłyka z kurczaków (miał ponad 43 metry). Jeszcze mniejsze Ciężkowice w powiecie tarnowskim szczycą się największą w Polsce liczbą osób jednocześnie czytających wiersz (z okazji Dnia Dziecka 557 osób czytało Brzechwę). Piknik zgromadził prawie 5 tys. osób, choć miasteczko ma zaledwie 2400 mieszkańców. Sylwester Szerląg nie ukrywa, że wydarzenie kosztowało około 30 tys. zł. – Takich imprez nie robi się co roku, ale mniejsze inicjatywy wspieram przez cały rok – mówi. Jak sam szacuje, z wielu kilkusetzłotowych dotacji robi się około 15 tys. zł rocznie.

Niedawno zorganizował wyjazd setki dzieci trenujących piłkę nożną na ostatni mecz Bruk-Bet Termaliki w Ekstraklasie na stadionie w Niecieczy. W ramach akcji Grupy Eurocash „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” planuje zgłosić budowę siłowni plenerowej w parku we wsi Bogoniowice koło Ciężkowic. Na pomysły przedsiębiorców takich jak on, wspierających lokalne społeczności, czeka 100 grantów o łącznej wartości 1 500 000 złotych. Organizatorzy akcji czekają na zgłoszenia jeszcze do 18 czerwca. Realizacja projektu Sylwestra Szerląga będzie kosztować 50 tys. zł i o taki grant chce powalczyć w akcji Eurocash. Jeśli wygra to siłownia powstanie już w 2019 roku.

Okazałą kolekcję dyplomów i podziękowań za wsparcie ma Anna Wnuk, właścicielka niewielkiego sklepu w Ostrorogu w Wielkopolsce. Rada duszpasterska w Ostrorogu dziękuje za wsparcie festynu parafialnego, szkoła podstawowa w Sycynie „za okazaną pomoc i życzliwość”, biblioteka „za wielkie serce” przy organizacji festynu „Jan z Ostroroga w gości prosi”. – Nie zdarzyło się, żebym odmówiła pomocy w przygotowaniu imprez dla dzieci. Ich organizatorzy zawsze mogą liczyć zarówno na wsparcie finansowe jak i rzeczowe w postaci produktów takich jak napoje, słodycze lub drobne zabawki – mówi. Ale prośby dotyczą też imprez organizowanych dla dorosłych. Wtedy prezenty w postaci słodyczy zastępują zestawy kosmetyków, sprzęt sportowy lub alkohole. Sprowadziła się do Ostroroga w 2013 roku, a dziś, dzięki społecznej aktywności czuje, że z miasteczkiem jest zżyta, jakby mieszkała w nim od lat.

To tylko kilka przykładów bohaterów lokalnych społeczności. Wszyscy właściciele sklepów, którzy wspierają lokalne inicjatywy mogą do 18 czerwca ubiegać się o granty Eurocash na finansowanie swoich działań. Wystarczy, że przez stronę  www.herosiprzedsiebiorczosci.pl zgłoszą pomysły, z których będą mogły skorzystać lokalne wspólnoty. Przedsiębiorcy ubiegają się o granty w wysokości 10 tys., 50 tys. i 100 tys. zł. Akcję objęło Patronatem Honorowym Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Szczegółowe informacje o akcji „Lokalni Herosi” oraz regulamin znajdują się na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl. Właściciele sklepów mogą skorzystać też z pomocy Biura Obsługi Projektu „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości”, dzwoniąc pod numer tel. (22) 123 77 22 od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Podobne artykuły