Wzrost zyskowności dzięki wyższej sprzedaży i istotnej redukcji zadłużenia
- W IV kwartale 2015 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG), wyniosły 5,04 mld zł i były o ponad 13% wyższe niż w analogicznym okresie 2014 r. W całym ubiegłym roku skonsolidowana sprzedaż wzrosła o 20%, do 20,32 mld zł.
- Dynamiczny wzrost sprzedaży to m.in. efekt przejęcia spółki Service FMCG (wyodrębnionej z Kolportera) oraz Inmedio w 2014 r., a także poprawy sprzedaży w innych kluczowych formatach oraz dalszej ekspansji organicznej.
- W IV kwartale 2015 r. Eurocash uruchomił 10 nowych lokalizacji Cash&Carry, a w całym ubiegłym roku liczba placówek tego formatu wzrosła o 19 (do 187 na koniec 2015 r.).
- Zysk brutto na sprzedaży wypracowany przez Grupę Eurocash w IV kwartale 2015 r. wyniósł ponad 553 mln zł (wzrost o 9% w porównaniu z analogicznym okresem 2014 r.), a w całym ubiegłym roku przekroczył 2 mld zł, co stanowi wzrost o 11% r/r.
- EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, w ostatnim kwartale ubiegłego roku wyniosła blisko 185 mln zł (+17% r/r), a narastająco za 12 miesięcy 2015 r. wyniosła 476 mln zł (+15% r/r).
- Przepływy operacyjne netto w IV kwartale 2015 r. wyniosły 147 mln zł, a w całym ubiegłym roku sięgnęły 978 mln zł. Pozwoliło to Grupie Eurocash obniżyć wskaźnik zadłużenia netto do poziomu 0,37x EBITDA.
- Wyższa EBITDA oraz niższe koszty finansowe w związku z redukcją zadłużenia przełożyły się na wzrost zysku netto Grupy Eurocash w IV kwartale ubiegłego roku o 45%, do blisko 109 mln zł. Skonsolidowany zysk netto za cały 2015 r. wyniósł natomiast ponad 230 mln zł, co oznacza wzrost o 26% rok do roku.
- Zysk netto przypisany akcjonariuszom Eurocash wyniósł w IV kwartale 2015 r. 97 mln zł (+34% r/r), a narastająco w całym ubiegłym roku 212 mln zł (+18%).
– Warunki makroekonomiczne dla rynku FMCG pod koniec 2015 r. były korzystniejsze niż we wcześniejszych kwartałach, gdyż doszło do odwrócenia trendu deflacyjnego. W ostatnim kwartale ubiegłego roku mieliśmy inflację cen żywności i napojów bazalkoholowych na poziomie 0,1% r/r, aczkolwiek ten niewielki wzrost wynikał głównie z niskiej bazy porównawczej. W całym 2015 r. ceny spadły średnio o 1,7%. Z uwagi na utrzymującą się presję cenową i niesłabnącą konkurencję, w szczególności ze strony dyskontów, sytuacja w tzw. handlu tradycyjnym jest wciąż bardzo wymagająca – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu.
– W tych warunkach Grupa Eurocash umocniła pozycję rynkową i zanotowała wyraźny wzrost sprzedaży: o ponad 13% w IV kwartale i o blisko 20% w całym 2015 r. Złożyły się na to głównie przejęcia dokonane w 2014 r. W minionym roku przyspieszyliśmy natomiast ekspansję organiczną w formacie Cash&Carry. To był dla nas rekordowy rok pod względem liczby otwarć nowych hurtowni – w samym IV kwartale uruchomiliśmy 10 lokalizacji Cash&Carry, a w całym 2015 r. otworzyliśmy 19 placówek w tym formacie – wskazał Jacek Owczarek.
Dzięki pozytywnym wynikom sprzedażowym także w innych formatach, w szczególności Eurocash Dystrybucja i Delikatesy Centrum, sprzedaż Grupy Eurocash była wyższa niż przed rokiem, również po wyłączeniu przychodów przejętych podmiotów (wzrost o około 4% r/r).
Wyższa sprzedaż przełożyła się na wzrost zysku brutto na sprzedaży w IV kwartale 2015 r. do ponad 553 mln zł, czyli o 9% rok do roku, a w całym ubiegłym roku do 2,02 mld zł, co oznacza wzrost o 11% w porównaniu z 2014 r.
EBITDA Grupy Eurocash za ostatni kwartał 2015 r. wyniosła natomiast blisko 185 mln zł, o 17% więcej niż w analogicznym okresie 2014 r. Mimo mniej korzystnego miksu sprzedażowego, tj. wzrostu udziału papierosów i wyrobów tytoniowych (po przejęciu części biznesu Kolportera), których sprzedaż charakteryzuje się niższą rentownością, w IV kwartale ubiegłego roku marża EBITDA wzrosła do 3,66% wobec 3,54% rok wcześniej. W całym 2015 r. skonsolidowana EBITDA wyniosła niemal 476 mln zł, co oznacza wzrost o 15% r/r.
IV kwartał 2015 r. był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała znaczące dodatnie przepływy z działalności operacyjnej – wyniosły 147 mln zł (wobec 51 mln zł w IV kwartale 2014 r.), a w całym ubiegłym roku aż 978 mln zł (246 mln zł rok wcześniej).
– Tak jak zapowiadaliśmy, kontynuowaliśmy działania związane z optymalizacją poziomu zapasów, a uwolniona w ten sposób gotówka pozwoliła nam na dalsze istotne obniżenie zadłużenia. W efekcie, dług netto Grupy na koniec 2015 roku kształtował się na niskim poziomie 0,37x EBITDA, podczas gdy rok wcześniej przekraczał jeszcze 2-krotność wyniku EBITDA – wskazał Jacek Owczarek.
Wyższy wynik na poziomie EBITDA w połączeniu z niższymi kosztami finansowymi w efekcie redukcji zadłużenia przełożył się na wyraźną poprawę rentowności netto. Skonsolidowany zysk netto wzrósł w IV kwartale 2015 r. do 109 mln zł, tj. o 45% r/r, a w całym ubiegłym roku do 230 mln zł (+26% r/r).
2015 rok to również okres, w którym Eurocash mocno angażował się w działania wspierające konkurencyjność klientów Grupy – głównie małych i średnich niezależnych sklepów detalicznych (działających samodzielnie lub w ramach sieci franczyzowych czy partnerskich). – Z powodzeniem rozwijaliśmy m.in. koncepcję Faktoria Win, dzięki której ta kategoria produktów w atrakcyjnej dla konsumentów formie powróciła do niezależnych sklepów z tzw. rynku tradycyjnego. W 2015 r. zorganizowaliśmy również ogólnopolską akcję promocyjną MEGATURNIEJ, która objęła niemal 10 tysięcy niezależnych sklepów, a jej elementem był turniej telewizyjny Mistrz Zakupów. Wierzymy w przyszłość handlu tradycyjnego w Polsce i dalej zamierzamy w niego inwestować – wskazał Jacek Owczarek.
Poza dostarczaniem skutecznych rozwiązań do zdobywania przewagi konkurencyjnej na lokalnym rynku oraz poprawy rentowności prowadzonych sklepów, wsparcie Grupy Eurocash ma także inną formę: – W ramach rozwijanej przez nas Akademii Umiejętności przeszkoliliśmy w ubiegłym roku około 3,5 tysiąca właścicieli i pracowników sklepów. Dla uzdolnionych dzieci pracowników naszych franczyzobiorców ufundowaliśmy natomiast specjalny program stypendialny – dodał członek zarządu Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Podobne artykuły