- Sytuacja gospodarcza odbija się na wynikach Grupy Eurocash, która w 3 kw. 2024 r. zanotowała 8,5 mld zł przychodu oraz 244 mln zł zysku EBITDA.
- Polacy pozostają ostrożni w kwestii konsumpcji, dynamika sprzedaży rynku żywności spada i wyniosła w 3 kw. 2024 r. jedynie 4,1% - czyli poniżej inflacji. Wynika to ze zmienności warunków ekonomicznych i inflacyjnych.
- Trudna sytuacja rynkowa powoduje, że osiągnięcie zakładanych na 2025 rok wyników finansowych, w szczególności wyniku EBITDA na poziomie 1 mld zł oraz przychodów Frisco na poziomie 1 mld zł, może nie być możliwe.
- Wdrażany program restrukturyzacji przynosi zakładane oszczędności, które kompensują wzrost płacy minimalnej.
Od lipca do września 2024 r. Grupa Eurocash, która jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, zanotowała blisko 8,5 mld zł przychodu, wobec niemal 8,6 mld zł w 3 kw. 2023 r. Jej zysk EBITDA wyniósł 244 mln zł, wobec 305 mln zł rok wcześniej. Osiągnięta w tym czasie marża EBITDA 2,9% była o 0,7 p.p. niższa od marży z trzeciego kwartału 2023 r. W konsekwencji Grupa zarobiła 15 mln zł zysku netto, w porównaniu do 43 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej.
- Zakładaliśmy, że rok 2024 nie będzie dla Grupy Eurocash łatwy, ze względu na prowadzoną restrukturyzację i optymalizację procesów. Niestety poziom trudności podniosła słaba koniunktura gospodarcza, co jest widoczne zarówno we wskaźnikach makroekonomicznych, jak i naszych wynikach – mówi Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
Trudny rynek spowalnia strategię
Najnowsze badania optymizmu konsumenckiego wskazują na niewielką poprawę nastrojów, która jednak nie przekłada się konsumpcję. Zdecydowana większość Polaków nadal obawia się powrotu wysokiej inflacji i woli odbudować oszczędności niż wydawać. Według danych Nielsen IQ, dynamika sprzedaży żywności na całym rynku wyniosła w 3 kw. 2024 r. jedynie 4,1%. Najboleśniej odczuły to dyskonty, których dynamika wzrostu sprzedaży spadła o 13 p.p., oraz hipermarkety z dynamiką o 9 p.p. niższą. W tym czasie sprzedaż Grupy Eurocash spadła w segmencie hurtowym o 0,9% w porównaniu do 3 kw. 2023 r., detalicznym – o 3%, natomiast segment Projektów, czyli supermarket online Frisco i sieć specjalistycznych marketów Duży Ben - przyniósł ponad 13% wzrostu.
Grupa konsekwentnie wdraża strategię biznesową, która opiera się na trzech filarach: integracji działań w segmencie hurtowym; doskonaleniu organizacji współpracy z franczyzobiorcami; oraz budowaniu przewag konkurencyjnych na bazie digitalizacji i zarządzania danymi.
- Jesteśmy pewni co do słuszności naszej strategii biznesowej i jej założeń, podtrzymujemy wszystkie jej kierunki. Z powodu obecnej trudnej sytuacji makroekonomicznej, efekty wdrażania strategii przychodzą jednak wolniej niż zakładaliśmy. Dlatego nasz strategiczny cel osiągnięcia 1 mld zł zysku EBITDA w 2025 r. może nie być możliwy do osiągnięcia w założonym czasie – mówi Paweł Surówka.
Koszty pod kontrolą
Utrzymanie kosztów w ryzach było dla Grupy Eurocash w ostatnich kwartałach dużym wyzwaniem, biorąc pod uwagę wzrost kosztów pracy i inflację. W trzecim kwartale wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia wyniósł ponad 19%, a inflacja wyniosła 4,5%.
- W tym środowisku koszty wynagrodzeń i ubezpieczeń społecznych w naszej Grupie wzrosły jedynie o 2%, a jest to najważniejsza pozycja kosztowa. Dzięki lepszej polityce zakupowej, wydatki na energię i materiały zmniejszyliśmy o blisko 15%. W samym trzecim kwartale wartość długu netto Grupy spadła o 163 mln zł w porównaniu do 3 kw. 2023 r. Wskaźnik długu netto do zysku EBITDA utrzymuje się poniżej 1, co jest wynikiem lepszym od celu strategicznego, który przyjęliśmy na poziomie poniżej 1,5. To pokazuje, że mamy silny bilans i wysoki poziom stabilności finansowej – podsumowuje prezes Grupy Eurocash.
Dodatkowo, na stabilnym poziomie utrzymują się również koszty finansowe netto (62 mln zł), a o 2 dni poprawił się cykl konwersji gotówki, w porównaniu do 3 kw. 2023 r.
Zysk netto za 3 kw. 2024 r. spadł do poziomu 14,8 mln zł w porównaniu do 43,3 mln w 3 kw. 2023 r. – jednak skala spadków była mniejsza niż w poprzednich kwartałach 2024 r. Grupa inwestowała m.in. w remodeling sklepów Delikatesy Centrum (obecnie działa już 60 sklepów w modelu), budowaniu lojalności klientów w ramach nowego magazynu Frisco w Warszawie, a także poprawie rentowności i sprzedaży na sklepach w sieci Duży Ben. Choć w najbliższych kwartałach Grupa zamierza kontynuować inwestycje, to jednocześnie wyższy priorytet nada poprawie marżowości.
Podobne artykuły