28/08/2024

Grupa Eurocash prezentuje wyniki za II kwartał i I półrocze 2024 r.

• Wyniki Eurocash za 1 półrocze 2024 r. są zgodne z trendami rynkowymi, które przekładają się na słabszą sprzedaż i inflację kosztową oraz obniżają rentowność.

• Przychody Grupy w pierwszym półroczu wyniosły 15,8 mld zł i były o 1 proc. niższe niż za pierwsze półrocze 2023 r. Z kolei w 2 kw. 2024 r. wyniosły 8,2 mld zł i były o 2,5 proc. niższe od 2 kw. 2023 r.

• Marża EBITDA spadła o 0,4 p. proc., co przełożyło się na 226 mln zł zysku EBITDA.

• W trudniejszym otoczeniu Grupa skupia się na programie oszczędnościowym, wzmacnianiu bilansu i stabilności finansowej.

• Poprawa wskaźnika długu netto do EBITDA (przed MSSF16): z 1,09 w 2 kw. 2023 r. do 0,87 na koniec 2 kw. 2024 r.

• Cykl konwersji gotówki poprawił się o 2 dni rdr. Stabilny poziom zapasów i zobowiązań zachowany, dzięki przemyślanej polityce zakupowej na koniec ubiegłego roku.

• Koszty finansowe w 2 kw. 2024 r. wyniosły 61,2 mln zł i od początku roku utrzymują się na podobnym poziomie.

• Duży Ben i Frisco z kolejnymi wzrostami sprzedaży – 16 proc. i 21 proc. za 2 kw. 2024 r.

Polska gospodarka wychodzi z kryzysu w tempie wolniejszym niż spodziewali się ekonomiści i analitycy. To bezpośrednio przekłada się na zachowania konsumentów, którzy - choć wydają więcej - to nadal ostrożnie. Tę sytuację obrazują wyniki Grupy Eurocash. Od kwietnia do czerwca 2024 r. Grupa zanotowała blisko 8,2 mld zł przychodu (wobec 8,4 mld zł w 2 kw. 2023 r.), a zysk EBITDA wyniósł 226 mln zł. Sprzedaż pierwszego półrocza wyniosła 15,8 mld zł (wobec blisko 16 mld zł rdr.), a zysk EBITDA – 365 mln zł.

Na spadek rentowności w pierwszym półroczu znaczący wpływ miały jednorazowe koszty restrukturyzacji oraz koszty działalności otwartego pod koniec ubiegłego roku, drugiego magazynu Frisco, którego efektywność sukcesywnie zwiększa się równolegle z pozyskiwaniem kolejnych klientów.

- Działania restrukturyzacyjne i optymalizacje, które prowadziliśmy od jesieni zeszłego roku, częściowo bronią naszej zyskowności, jednak cały rynek jest pod silną presją bardzo wysokiego wzrostu płacy minimalnej, niskiego optymizmu konsumenckiego, a także wojny cenowej. Skupiamy się przede wszystkim na utrzymaniu kosztów w ryzach. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami, pracujemy nad tym, by zrównoważyć wzrost płacy minimalnej, poprzez wzrost efektywnościmówi Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

Rok 2024 Grupa Eurocash poświęca na wzmacnianie stabilności finansowej. Efekty już są widoczne w poprawie wskaźnika długu netto do EBITDA (przed MSSF16), który na koniec 2 kw. 2024 r. wynosi 0,87, w porównaniu do 1,09 rok wcześniej. Grupa utrzymuje dyscyplinę kosztów finansowych. W 2 kw. 2024 r. wyniosły 61 mln zł i od początku roku utrzymują się na podobnym poziomie. Akcjonariusze zdecydowali także o wypłacie dywidendy dopiero w listopadzie, by zoptymalizować zarządzanie finansami Grupy.

- Nastroje konsumenckie w ostatnich miesiącach nieznacznie spadają, ale w sierpniu wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł. To dobry znak, choć w oczekiwaniach szybkiej poprawy jesteśmy ostrożni – widać, że cała branża jest pod dużą presją. Obecnie priorytetem jest wzmacnianie stabilności i odporności Grupy, żeby bezpiecznie przejść przez drugą połowę roku – zapowiada Paweł Surówka.

Grupa kontynuuje kluczowe projekty integracji biznesów hurtowych oraz unowocześnienia modelu sklepu Delikatesy Centrum, który na koniec pierwszego półrocza był zaadaptowany już w 30 placówkach. Grupa wprowadza go do kolejnych sklepów, by poprawić doświadczenia zakupowe klientów, lepiej dostosować ceny i asortyment do ich potrzeb oraz poprawić efektywność wykorzystania przestrzeni.

- Zgodnie z założeniami, odświeżone sklepy uzyskują lepsze wyniki. Wzrost liczby transakcji w tych sklepach jest o ok. 7 proc. wyższy niż w placówkach przed wdrożeniem nowego modelu. Wierzymy, że dzięki zmianom asortymentu oraz coraz dokładniejszej analizie potrzeb konsumentów, Delikatesy Centrum staną się marką numer jeden w segmencie supermarketów proximity oraz najbardziej konsumencką siecią na rynku. To cel strategii DC 2.0 – mówi Paweł Surówka.

Rozwijane przez Grupę projekty wzrostowe, czyli przede wszystkim sklep internetowy Frisco oraz alkoholowy Duży Ben, zanotowały po raz kolejny wysoki wzrost sprzedaży, a sprzedaż segmentu wzrosła o 14 proc. w 2 kw. 2024 r. Sprzedaż Frisco wzrosła o 21 proc., przy wysokiej akwizycji klientów (+ 22% YTY), co przybliża Grupę do osiągnięcia optymalnego wypełnienia drugiego magazynu pod Warszawą. Z kolei Duży Ben kolejny kwartał z rzędu odnotował wysokie wyniki wzrostu sprzedaży LFL na poziomie 5 proc., zwiększając sprzedaż o 16 proc. Wynik EBITDA w segmencie projektów jest nadal negatywna (-4,7 mln zł), jednak strata jest znacząco niższa niż rok wcześniej, kiedy segment przyniósł -9,2 mln zł.

Podobne artykuły