• Zgodnie z zapowiedzią, Grupa Eurocash zanotowała 7,6 mld zł przychodów i 139 mln zł zysku EBITDA przy 11 mln jednorazowych kosztów restrukturyzacji zatrudnienia.
• Grupa ma za sobą sezonowo najtrudniejszy dla branży pierwszy kwartał roku, a wdrożony program poprawy efektywności ma zrównoważyć w skali całego roku efekt wzrostu płacy minimalnej.
• Transformacja Delikatesów Centrum zaczyna przynosić efekty: sprzedaż LfL w pierwszym kwartale wzrosła o ponad 5% w porównaniu do pierwszego kwartału 2023 r., kształtując się powyżej inflacji.
Grupa Eurocash jest gotowa do zwiększania udziałów w rynku i marży. Pierwszy kwartał 2024 r. zakończyła – zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią – ze stabilną sprzedażą 7,6 mld zł i zyskiem EBITDA wynoszącym 139 mln zł. Strata netto wyniosła 87 mln zł.
- Pierwszy kwartał roku jest dla handlu detalicznego zazwyczaj najsłabszy. Negatywnie na wyniki wpłynęło podniesienie wysokości płacy minimalnej, co odbija się nie tylko na Grupie, ale też na kondycji naszych klientów. Wyniki tego kwartału są także obciążone przez koszty wdrożenia programu oszczędności, który jednak już przynosi wymierne rezultaty. W skali całego roku planujemy dalszą poprawę efektywności, co będzie miało odzwierciedlenie w naszych udziałach w rynku – mówi Paweł Surówka, prezes Eurocash.
Grupa wdrożyła program poprawy efektywności, który w skali całego roku ma zrównoważyć efekt wzrostu płacy minimalnej. Jest on związany z integracją spółek hurtowych i uproszczeniem struktury organizacyjnej. Jednorazowe koszty restrukturyzacji wyniosły 11 mln zł, obciążając tym samym wynik pierwszego kwartału.
- Łączne oszczędności wynikające z realizacji planu zwiększenia efektywności kosztowej w całym roku powinny wynieść 211 mln zł, co w całości zniweluje wzrost kosztów wynikający ze wzrostu płacy minimalnej. Restrukturyzacja zatrudnienia, przeprowadzona w większości na przełomie 2023 i 2024 roku, obejmuje zarówno redukcję zatrudnienia jak i wzrost produktywności. Łącznie program restrukturyzacji zatrudnienia przyniesie w obecnym roku oszczędności na poziomie 108 mln zł. Kolejne 103 mln zł. to zakładany efekt pozostałych inicjatyw — mówi Paweł Surówka.
Supermarkety Delikatesy Centrum na nowo
Z początkiem roku Grupa opracowała nowy model sklepu Delikatesy Centrum, który ma na celu poprawę doświadczeń zakupowych konsumentów, lepsze dostosowanie w zakresie cen i asortymentu sklepu do potrzeb klientów, a także poprawienie efektywności wykorzystania przestrzeni. W nowym modelu działa już 10 sklepów, a do końca czerwca będzie ich 30. Transformacja Delikatesów Centrum zaczyna przynosić efekty, co widać po rosnących obrotach, które w pierwszym kwartale dla stałej bazy sklepów były o ponad 5% lepsze niż w pierwszym kwartale 2023 roku, znacząco powyżej inflacji.
Rosnąca lojalność klientów
Pierwsze trzy miesiące 2024 r. to także połączenie Eurocash Dystrybucja i Eurocash Cash & Carry oraz poprawa egzekucji w ramach rozwijanej marki parasolowej Moje Sklepy, która obsługuje sieci ABC, Groszek i Euro Sklep, w ramach jednostki Eurocash Sieci Partnerskie. W pierwszym kwartale prawie 65% sprzedaży segmentu hurtowego było realizowane właśnie przez ECSP.
- Obserwujemy stałe wzrosty liczby klientów aktywnie korzystających z EuroPlatformy, dodatkowo już ponad 80% sklepów akceptuje promocje w aplikacji Moje Sklepy, którą sukcesywnie rozwijamy, dając właścicielom niezależnych sklepów dostęp do atrakcyjnych ofert – mówi Paweł Surówka.
Przyszłość rynku w jaśniejszych barwach
Prezes Grupy Eurocash jest optymistycznie nastawiony do koniunktury w kolejnych kwartałach. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej systematycznie rośnie, inflacja utrzymuje się na stabilnym poziomie, blisko celu. Wpływ ma także stabilny, niski poziom bezrobocia (5,3% w marcu), a także realny wzrost wynagrodzeń (aż 9,8% marcu w porównaniu do marca 2023 r.).
- Dane makroekonomiczne wskazują na to, że kolejne kwartały dla handlu detalicznego będą coraz lepsze. Ostatnie kwartały wykorzystaliśmy na usprawnianie działań Grupy, zwiększenie efektywności, wykorzystanie synergii, a także na konsekwentne wprowadzanie w życie założeń strategii biznesowej. Perspektywy są coraz lepsze, a my jesteśmy dobrze przygotowani do wzmacniania naszej pozycji rynkowej i poprawy konkurencyjności naszych klientów – mówi Paweł Surówka.
Podobne artykuły