27-06-2019

27/6/2019

Siła w Grupie, dowodzą lokalne sklepy zrzeszone w sieci Lewiatan

Przez wiele lat zewsząd słychać było głosy o rzekomym końcu małych sklepów. Sklepy te przetrwały jednak swoje najtrudniejsze lata, a od dwóch, trzech lat widać wyraźnie wręcz odwrócenie trendu. Klienci powracają do mniejszych, bliższych ich miejscu zamieszkania placówek. Przekonali się, że sklepy takie są przyjazne kupującemu, oferują coraz bogatszy i coraz bardziej zróżnicowany asortyment towarów w przystępnej cenie. Doskonale obrazuje to przykład działającej od blisko ćwierć wieku sieci franczyzowej Lewiatan. 3200 sklepów generuje 12,5 mld zł przychodów ze sprzedaży, które w ostatnich 4 latach wzrosły aż o 4 mld zł.

- Lewiatan to jedna z najdłużej funkcjonujących i najlepiej rozpoznawalnych marek detalicznych na naszym rynku. Stworzenie franczyzy początkowo było oddolną inicjatywą zrzeszającą przedsiębiorców prowadzących działalność handlową. Dziś  jest to największa pod względem sprzedaży franczyzowa sieć sklepów detalicznych w Polsce. Marka powstała w 1994 roku, aby chronić interesy polskich detalistów przed wkraczającymi wówczas na nasz rynek zagranicznymi sieciami i koncernami handlowymi  -  mówi Robert Rękas, Członek Zarządu Lewiatan Holding.

Po ćwierć wieku działalności Lewiatan jest trzecią detaliczna siecią w Polsce. Jej łączne obroty w 2018 roku przekroczyły 12,5 mld zł i od 2014 roku wzrosły o 4 mld, co daje średnioroczny wzrost o 1 mld zł. Sama sieć powiększyła się w tym czasie aż o ponad 350 placówek.

sprzedaż sieci Lewiatan
Liczba sklepów Lewiatan

Zmienia się oblicze polskiego handlu, a wraz z nim zmienia się również wizerunek i sposób działania sieci małych sklepów. Dziś klient przychodzący do sklepu poszukuje innego rodzaju towarów niż kilka lat temu, przykładając większą uwagę do jakości, nie tylko do ceny towaru. Szuka również porady oraz oferty odpowiadającej jego konkretnym potrzebom. Sukces osiągają te placówki, które potrafią dopasować się do potrzeb zmieniającego się rynku. I tak dla przykładu sieć Lewiatan stale dopasowuje nie tylko asortyment, ale też serwis stosownie do oczekiwań swoich klientów. Decyzję poprzedzają analizy i badania konsumenckie, z których wyłania się czytelna mapa potrzeb współczesnego konsumenta.

Jakie są te potrzeby? Po co klient przychodzi do pobliskiego sklepu?

Przede wszystkim po produkty codziennej potrzeby, w tym po świeżą żywność: mięso, wędliny, owoce, warzywa czy wysokiej jakości pieczywo. Coraz większego znaczenia nabierają towary lokalne, produkty bio, czy dania gotowe do spożycia, często przygotowywane na miejscu w sklepie. Niezmiernie ważną częścią stałej oferty są produkty marki własnej. Dzięki odpowiedniej relacji jakości do ceny, ten segment rozwija się niezmiernie dynamicznie.

- W Lewiatanie mamy ponad 450 produktów marki własnej. W ostatnich latach grupa ta rośnie w tempie ok. 15 procent rocznie. Ciągle ulepszamy i poszerzamy gamę tych produktów, ale obserwujemy również, że systematycznie rośnie wartość sprzedaży asortymentu z dotychczasowej oferty – powiedział Robert Rękas.

Nie bez znaczenia są również działania zmieniające i poprawiające wizerunek sklepów, które uwzględniają ścieżki zakupowe klienta,  cechują się dobrym oznakowaniem alejek oraz wyróżnionymi działami zakupów, takimi jak: mięso-wędliny, owoce-warzywa, nabiał, garmażerka, wędzarnia czy piekarnia.

- Jeśli do działań budujących zaspokojenie potrzeb klientów w aspekcie jakościowym czy asortymentowym, wprowadzanych w placówkach handlowych, dołożymy nasze aktywności proklienckie, a zwłaszcza działania marketingowe: gazetki promocyjne, programy lojalnościowe, konkursy itp., to możemy śmiało powiedzieć, że taka sieć jest dobrze przygotowana na wyzwania współczesnego, zmieniającego się rynku detalicznego - dodaje Robert Rękas.

Przykładem potwierdzającym, że inwestycja w poprawę jakości obsługi, komunikacji i dobór asortymentu zgodnego z potrzebami klienta przynosi efekty są wyniki finansowe. I tak znów możemy odnieść się do obchodzącej 25-lecie działalności Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan, która rok 2018 zamknęła bardzo dobrymi wynikami i 12,5 mld zł przychodów ze sprzedaży. PSH Lewiatan z dumą więc podsumowuje ćwierć wieku swej działalności. To lata ciągłego umacniania się sieci na polskim rynku. Rośnie i wzmacnia się pozycja franczyzobiorców – co zresztą jest nadrzędnym celem biznesowym sieci. Zarządzający siecią oceniają, że jeszcze w tym roku liczba zrzeszonych sklepów zwiększy się o około 100 nowych lokalizacji, a średnia powierzchnia sklepów wzrośnie o ok. 3-5 procent – to pozytywny trend utrzymujący się od kilku lat. Ponadto kontynuowana będzie systematyczna modernizacja placówek handlowych według nowego konceptu wizualizacji wewnętrznej. Lewiatan stawia również na nowoczesne rozwiązania technologiczne. Wdrożony zostanie m.in. ogólnopolski system do agregacji i optymalizacji zamówień, gotowe rozwiązania dla sklepów w zakresie wdrażania kas samoobsługowych czy pieców konwekcyjno-parowych, a ostatnio również własnych wędzarni. Stale również prowadzona jest inwestycja w unowocześnienie systemów kasowych.

Sukces Lewiatana pokazuje, że inwestycja w sprawdzone rozwiązania, a w tym we franczyzę, to gwarancja stabilnego rozwoju. Silny partner sieci, jakim jest Grupa Eurocash, to oprócz wsparcia w zapewnieniu odpowiednich warunków zakupowych czy solidnej logistyki, także dostęp do nowych technologii, programów doszkalających dla pracowników i właścicieli (https://akademiaeurocash.com.pl), które wspierają prowadzenie firmy. Dzięki temu zmniejszają się koszty operacyjne firmy i właściciela sklepu spożywczego, przy jednoczesnym wzroście jego efektywności.

       

Podobne artykuły