Korzystając ze tej strony internetowej, bez zmian konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie w Twoim urządzeniu końcowym. Za pomocą plików cookie zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. W takim wypadku są one przetwarzane w celach marketingowych, a także w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w naszej Polityce Prywatności

Zarządzanie ryzykiem

Zarządzanie ryzykiem

[GRI 102-11] →

Grupa Eurocash prowadzi system zarządzania ryzykiem, który obejmuje wszystkie aspekty działalności jednostek wchodzących w jej skład. System ten koncentruje się zarówno na obszarach wewnętrznych, jak i zewnętrznych, jednocześnie bierze pod uwagę między innymi wpływ działalności Grupy w odniesieniu do zagadnień społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji.

Zarządzanie ryzykiem Grupy opiera się na szeregu procedur i polityk wewnętrznych, a także na uzupełniających je i wykonywanych systematycznie zadaniach kontroli wewnętrznej przez wyznaczone do tego zasoby. Ponadto w Grupie Eurocash funkcjonuje audyt wewnętrzny, którego działania zapewniają jakość i efektywność wyżej wymienionych kontroli. Można z nim także skonsultować zagadnienia budzące wątpliwości.

System zarządzania ryzykiem

  • Obszar ryzyka
    Przykłady ryzyka
    Elementy systemu zarządzania ryzykiem – sposoby monitorowania i kontrolowania
  • Etyka i przeciwdziałanie korupcji
    • Ryzyko występowania korupcji w relacjach z kontrahentami
    • Ryzyko nadużyć względem pracowników
    • Ryzyko nadużyć względem kontrahentów
    • Kodeks etyki Grupy Eurocash
    • Wartości Grupy Eurocash – jasno określone i komunikowane pracownikom
    • Linia zaufania dla pracowników do anonimowego raportowania przypadków korupcji, nadużyć oraz łamania zasad Kodeksu etyki
    • Polityka antymobbingowa
    • Szkolenia dla pracowników z wartości Grupy Eurocash i zasad etyki
    • Instrukcje dotyczące przyjmowania prezentów od kontrahentów (przekazywanie prezentów na cele dobroczynne)
  • Zasoby ludzkie/miejsce pracy
    • Ryzyko utraty pracowników
    • Ryzyko nieprzestrzegania przepisów prawa pracy przez pracowników
    • Ryzyko niskiego zaangażowania pracowników
    • Ryzyko występowania mobbingu i innych nadużyć wobec pracowników
    • Ryzyko niesprawiedliwej oceny rozwoju zawodowego pracowników
    • Ryzyko wystąpienia braku możliwości rozwoju zawodowego pracowników
    • Ryzyko niskiego zadowolenia pracowników z pracy
    • Procedury i instrukcje regulujące miejsce pracy, w tym regulamin pracy, regulaminy wynagradzania i premiowania pracowników
    • Działalność i porozumienia ze związkami zawodowymi
    • Ustalone i jednolite zasady korzystania z Funduszu Świadczeń Socjalnych
    • Dbałość o przestrzeganie przepisów prawa pracy poprzez szkolenia dla kierownictwa oraz ciągłe monitorowanie rejestrów czasu pracy
    • Procedury i instrukcje zatrudniania nowych pracowników
    • System benefitów dla pracowników (prywatna opieka medyczna, dofinansowanie do zajęć sportowych)
    • Dofinansowanie nauki dla pracowników
    • Cykliczne badanie opinii pracowników
    • Wartości Grupy Eurocash – jasno określone i komunikowane pracownikom
    • Linia zaufania dla pracowników do anonimowego raportowania przypadków korupcji, nadużyć oraz łamania zasad Kodeksu etyki
    • System zarządzania wynikami pracy pracowników
    • Coroczne oceny rozwoju pracowników
    • Programy rozwoju talentów (Management Trainee oraz Sales & Operational Trainee)
    • Platforma e-learningowa z licznymi szkoleniami dla pracowników
    • Szkolenia zewnętrzne zgodnie z potrzebami danych ról/funkcji/działów
    • Polityka antymobbingowa
    • Aktywność w mediach społecznościowych
  • Zdrowie i bezpieczeństwo pracowników
    • Ryzyko wypadków w miejscu pracy
    • Ryzyko pożaru i innych awarii, które mogą zagrozić życiu i zdrowiu pracowników
    • Ryzyko dostępu do obiektów osób niepowołanych, które mogą zagrozić bezpieczeństwu pracowników
    • Ryzyko napadu na pracowników w terenie i oddziałach
    • Ryzyko występowania chorób zawodowych (praca przy komputerze, praca w magazynie itp.)
    • Wewnętrzne procedury i instrukcje BHP
    • Systematyczne kontrole przestrzegania procedur i instrukcji BHP
    • Szkolenia BHP dla pracowników
    • Systematyczne szkolenia dotyczące działań w sytuacjach kryzysowych (np. próbne ewakuacje na wypadek pożarów itp.)
    • Urządzenia i środki zapewniające bezpieczeństwo w sytuacjach kryzysowych (pożar, ewakuacje itp.)
    • Zapewnienie urządzeń AED (defibrylatorów) w obiektach Grupy, w których występuje duża liczba pracowników
    • Zabezpieczenie przed dostępem osób trzecich i ochrona obiektów
    • Zapewnienie ochrony fizycznej pracowników i obiektów
    • Systematyczne szkolenia z pierwszej pomocy
    • Program zwiększenia bezpieczeństwa jazdy
    • Dofinansowanie do zajęć sportowych i prywatnej opieki medycznej
    • Funkcjonowanie klubów sportowych umożliwiających integrację i rekreację pracowników
  • Jakość i bezpieczeństwo żywności
    • Ryzyko wprowadzenia do obrotu żywności niepoddanej wymaganym badaniom, o wątpliwej jakości lub niespełniającej norm prawnych
    • Ryzyko wprowadzenia do obrotu żywności po terminie ważności
    • Ryzyko przerwania łańcucha chłodniczego dla produktów świeżych
    • Ryzyko nieodpowiedniego przechowywania i transportowania produktów żywnościowych
    • Ryzyko nieodpowiedniej utylizacji produktów przeterminowanych, wadliwych lub uszkodzonych
    • Ryzyko niespełnienia wymogów sanitarnych
    • Wdrożony program bezpieczeństwa żywności HACCP
    • Certyfikacje IFS, BRC, ISO 22000 oraz audyty w ich zakresie prowadzone przez jednostki zewnętrzne względem Grupy EC
    • Wewnętrzne analizy i audyty jakości w centrach dystrybucji i oddziałach
    • Dedykowany zespół kontrolerów jakości żywności obejmujący geograficznie wszystkie regiony działalności
    • OWDP (Ogólne Warunki Dostaw Produktów) regulujące współpracę z dostawcami w zakresie jakości i przewozu żywności
    • W przypadku produktów Marki Własnej – systematyczne audyty w fabrykach producentów
    • Proces reklamacyjny dotyczący zarówno zwrotów od klientów, jak i do dostawców
  • Otoczenie społeczne i biznesowe
    • Ryzyko zatrzymania rozwoju przedsiębiorczości
    • Ryzyko zatrzymania rozwoju społeczności lokalnych spowodowane brakiem rozwoju lokalnej przedsiębiorczości
    • Ryzyko zaprzestania działalności przez Przedsiębiorców lokalnych (z uwagi np. na silną konkurencję)
    • Ryzyko działania niezgodnie z przepisami prawa
    • Ryzyko nieuprawnionego/niezgodnego z prawem ujawnienia informacji osobowych
    • Ryzyko sprzedaży alkoholu do dalszej odsprzedaży odbiorcom bez ważnych koncesji alkoholowych
    • Ryzyko współpracy z kontrahentami niewiarygodnymi w kontekście podatkowym
    • Ryzyko stosowania nieuczciwych praktyk biznesowych przez pracowników Grupy
    • Akademia Umiejętności (szkolenia, studia podyplomowe dla klientów i franczyzobiorców itp.)
    • Innowacyjne narzędzia biznesowe – platforma eurocash.pl
    • Oferowanie różnych rozwiązań współpracy biznesowej (kilka sieci franczyzowych, nowe koncepty sklepów detalicznych itp.)
    • Stosowanie dobrych praktyk w biznesie
    • Wsparcie równego traktowania Przedsiębiorców przez producentów („Równi w Biznesie”)
    • Badania satysfakcji klientów/Przedsiębiorców ze współpracy z Grupą Eurocash
    • Dedykowana funkcja Compliance w Grupie EC (zgodności z przepisami prawa)
    • Dedykowana funkcja do spełnienia wymogów RODO – osobny zespół, procedury i instrukcje (zgodnie z wymogami ustawy)
    • Bieżące i systematyczne monitorowanie przepisów prawa i dostosowywanie działalności do ich wymogów
    • Ciągłe monitorowanie i weryfikowanie posiadania ważnych koncesji alkoholowych u odbiorców, do których takie towary są sprzedawane w celu dalszej odsprzedaży
    • Wprowadzony zakaz handlu w niedziele niehandlowe
    • Weryfikacja wiarygodności kontrahentów
    • Współpraca regulowana kontraktami z producentami i dostawcami
    • Współpraca ze Związkiem Dużych Rodzin 3+
    • Udział pracowników w inicjatywach charytatywnych, np. biegi charytatywne, zbiórki i akcje dla potrzebujących
    • Istnieje strategia zrównoważonego rozwoju oraz specjalnie wyznaczone w organizacji osoby zarządzające tym tematem.
  • Środowisko naturalne
    • Ryzyko skażenia lub zatrucia środowiska
    • Ryzyko nadmiernej emisji CO2
    • zużycia energii w budynkach i flocie transportowej
    • Ryzyko generowania odpadów niekorzystnych dla środowiska
    • Ryzyko powstawania znacznej ilości odpadów (np. uszkodzenia, terminowanie się żywności)
    • Ryzyko braku prowadzenia prawidłowej segregacji odpadów i surowców wtórnych
    • Audyty efektywności energetycznej
    • Wprowadzenie floty aut hybrydowych
    • Wprowadzenie programu ekojazdy
    • Monitorowanie zużycia paliwa i stylu jazdy oraz emisji spalin
    • Ciągłe podnoszenie efektywności łańcucha logistycznego
    • Ciągła optymalizacja zarządzania stratami w logistyce
    • Współpraca z Bankami Żywności
    • Segregacja odpadów i zarządzanie surowcami wtórnymi