Korzystając ze tej strony internetowej, bez zmian konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie w Twoim urządzeniu końcowym. Za pomocą plików cookie zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. W takim wypadku są one przetwarzane w celach marketingowych, a także w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w naszej Polityce Prywatności

Wywiad z Luisem Amaralem, Prezesem Zarządu

[GRI 102-14] [GRI 102-15]

Grupa Eurocash publikuje nowy Raport społecznej odpowiedzialności za 2020 rok. Jaki był ten 2020 rok?

Był czasem wyjątkowo trudnym, pandemia wirusa SARS-CoV-2 sprawiła, że niemal każdy człowiek na świecie przez ostatni rok w jakimś stopniu doświadczył zmiany sposobu życia, braku dostępu do różnych produktów, usług czy edukacji. Jednocześnie ta sytuacja uświadomiła nam, jak ogromna odpowiedzialność spoczywa na biznesie i jak istotną rolę społeczną on odgrywa. Z dumą mogę powiedzieć, że Grupa Eurocash, w obliczu takiego kryzysu, swój niezapowiedziany egzamin z pełnienia tej ważnej funkcji społecznej oraz z odpowiedzialności za swoich Pracowników i Klientów zdała celująco. Nasz Raport społecznej odpowiedzialności biznesu w szczegółach to opisuje.

Jaki był zatem rok 2020 dla Grupy Eurocash?

Wszystkim mówię, że to był najcięższy rok w całej mojej karierze zawodowej związanej z prowadzeniem Grupy Eurocash. Epidemia zaskoczyła nas dosłownie w przededniu jubileuszu 25-lecia naszej firmy. Mieliśmy świętować – doceniać pracę naszych Pracowników, Klientów i innych Kontrahentów, a musieliśmy praktycznie z dnia na dzień przestawić się na tryb kryzysowy. Proszę zauważyć, że Grupa Eurocash to ogromny ekosystem. Jesteśmy największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG w Polsce, posiadamy 18 centrów dystrybucyjnych, 180 hal Cash & Carry, współpracujemy z ok. 16 tys. franczyzobiorców, a łączna liczba naszych Klientów, czyli Przedsiębiorców prowadzących sklepy, wynosi ponad 91,5 tys. Od kilku lat intensywnie digitalizujemy naszą sprzedaż hurtową, a z platformy eurocash.pl, która służy m.in. do zamawiania produktów, korzysta już ponad 15 tys. Klientów. Nasze sklepy własne, a przede wszystkim sklepy prowadzone przez naszych Klientów można spotkać dosłownie w każdej polskiej miejscowości. Z myślą zaś o mieszkańcach tych, w których nie ma sklepu spożywczego, a ludzie są narażeni na brak dostępu do podstawowych produktów spożywczych, otworzyliśmy sieć mobilnych sklepów „abc na kołach”. Szacunkowo dzięki sklepom Przedsiębiorców docieramy niemal do 35 milionów osób, czyli prawie każdego Polaka. Poza tym jesteśmy pracodawcą dla ponad 21 tys. osób.

W jaki sposób udało Wam się zarządzić tak wielką organizacją i to w obliczu takiego kryzysu?

Przestawienie naszego funkcjonowania na tryb kryzysowy w tak krótkim czasie było wyzwaniem, któremu sprostaliśmy tylko i wyłącznie dzięki temu, że mamy fantastycznych Pracowników (z myślą o nich stworzyliśmy akcję #FantastyczniLudzie), którzy z godziny na godzinę byli w stanie dostosować się do nowych okoliczności i pracować jeszcze wydajniej. Jako Grupa musieliśmy z kolei zadbać o bezpieczeństwo ich i naszych Klientów. Naszym priorytetem było zapewnienie nieprzerwanego łańcucha dostaw żywności przy zachowaniu maksymalnego reżimu sanitarnego. Epidemia w namacalny sposób pokazała bowiem, jak ważna jest misja społeczna naszej firmy, że wszyscy bez wyjątku jesteśmy za nią odpowiedzialni i nie możemy zawieść ani naszych Klientów, ani konsumentów – bo bez względu na okoliczności, żywność musi być dostarczona na czas. To dało nam wyjątkową siłę i motywację do działania. Jesteśmy niezmiernie dumni z tego, że nam się to udało.

Grupa Eurocash współpracuje z ponad 91,5 tys. Przedsiębiorców, jaki dla nich był ten rok?

Myślę, że osobom, które nigdy nie pracowały w handlu, ciężko jest w ogóle sobie wyobrazić, w jak trudnej sytuacji znaleźli się właściciele sklepów spożywczych i ich pracownicy. Stanęli na pierwszej linii frontu: wykonując swoją pracę, kontaktując się codziennie z setkami kupujących, bezpośrednio narażali swoje zdrowie i życie. Jednocześnie warunki prowadzenia działalności biznesowej z dnia na dzień stawały się coraz trudniejsze. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że zapewnienie bezpieczeństwa i funkcjonowanie w reżimie sanitarnym to koszt dla Przedsiębiorców. Jednocześnie – co pokazują prowadzone przez naszą firmę w tym roku badania – stawili oni czoła epidemii. W dobie COVID-19 wykazali się elastycznością, innowacyjnością i determinacją w prowadzeniu biznesu. Aż 65% Przedsiębiorców wprowadziło zmiany w formie dostaw (w tym dostawy bezpośrednio do domu swoich Klientów), a blisko 20% podjęło śmiałe decyzje biznesowe (np. otworzyło sklep w tych niepewnych czasach). Zważywszy na okoliczności, to całkiem sporo. Zawsze wiedziałem, że Polacy przedsiębiorczość mają w genach i w 2020 roku również to pokazali.

W jaki sposób Grupa Eurocash wspiera Przedsiębiorców?

Grupa Eurocash to siła nowoczesnego Przedsiębiorcy. Nasza firma powstała z wiary w polską przedsiębiorczość, którą wspieramy na co dzień już od ponad 25 lat. Nasze główne obszary wpływu na jej rozwój to: nasza siła zakupowa, różne formaty dystrybucji, wybór konceptów detalicznych oraz narzędzia i edukacja. W rozwijaniu przedsiębiorczości istotne jest tworzenie warunków do tego, aby mogła ona funkcjonować. Dlatego właśnie tak niezwykle ważna jest edukacja – już 10 lat temu stworzyliśmy Akademię Umiejętności dla naszych Klientów i ich pracowników. To pierwsza instytucja edukacyjna, która uzyskała certyfikat ISO, stworzyła ze Szkołą Główną Handlową pionierski w skali Europy program studiów podyplomowych w zakresie handlu detalicznego i inwestuje w rozwój umiejętności zawodowych w szkolnictwie średnim. Z oferty różnorodnych form edukacji Akademii skorzystało już ponad 112 tys. osób.

Wiemy, że wywieramy ogromny wpływ na rozwój współpracujących z nami Przedsiębiorców. W tym roku publikacji naszego „Raportu odpowiedzialności społecznej za 2020 rok” towarzyszy też badanie na Przedsiębiorcach – chcieliśmy zbadać, w jaki sposób (i które najbardziej) oferowane przez nas narzędzia wspierają naszych Klientów w rozwoju, tak żeby mogli skutecznie konkurować na rynku handlu detalicznego.

I jakie wyszły wyniki tego badania?

Zapraszamy wszystkich do zapoznania się z Raportem CSR Grupy Eurocash za 2020 rok, gdzie znajdą Państwo informacje na temat tego, które elementy współpracy z nami Przedsiębiorcy cenią sobie najwyżej.

Jak wyglądały działania Grupy Eurocash podczas epidemii COVID-19?

Podczas epidemii Przedsiębiorcy mogli liczyć na nasze wszechstronne wsparcie, które błyskawicznie dostosowywaliśmy do zmieniającej się sytuacji. Powołaliśmy sztab kryzysowy złożony z ekspertów różnych dziedzin i uruchomiliśmy szeroką akcję informacyjną – naszym Klientom przekazywaliśmy bezpośrednio wszelkie zalecenia sanitarne, zmiany prawne i to, co z nich wynika dla właściciela sklepu. Korzystając z wielu kanałów komunikacji, dostarczyliśmy naszym Klientom w sumie ponad 100 tys. materiałów informacyjnych, uruchomiliśmy infolinie, opublikowaliśmy liczne teksty, również te poświęcone możliwości skorzystania z programów pomocowych oferowanych przez państwo. Sami także udzielaliśmy wsparcia finansowego. W trakcie epidemii okazało się, że Przedsiębiorców możemy z powodzeniem kształcić on-line. W organizowanych przez nas webinarach wzięło udział ponad 23 tys. osób. Niezwykle istotne było dla nas to, żeby wzmocnić w społeczeństwie wizerunek pracowników handlu, którzy przecież z dnia na dzień, podobnie jak lekarze, znaleźli się w centrum walki z epidemią. Ich obecność i praca w sklepie jest dla przeciętnego Polaka czymś tak oczywistym, że mało kto zauważył, że ci ludzie narażali zdrowie swoje oraz swoich bliskich. Dla nas pracownicy handlu to Herosi Codzienności! Naszą kampanią pod tym samym hasłem chcieliśmy im podziękować za to, że pełnią tak istotną społecznie funkcję, i zwrócić na nią uwagę konsumentów. Cieszymy się, że skala naszego dotarcia była tak ogromna: kampanię obejrzało ponad 7,5 mln osób. Mamy dużą satysfakcję również z tego, że Klienci doceniają nas jako firmę odpowiedzialną społecznie – w najnowszych badaniach NPS aż 81% z nich uważa, że prowadzimy nasz biznes w odpowiedzialny sposób.

Odpowiedzialne prowadzenie biznesu, co to właściwie dla Pana oznacza?

Nasza firma powstała z myślą o polskich Przedsiębiorcach – kiedy wszyscy uważali, że niezależny polski handel nie ma prawa przetrwać, my w nich wierzyliśmy. Po latach widać, że mieliśmy rację. Dla nas odpowiedzialność społeczna to rozwój przedsiębiorczości w Polsce, jest to wpisane w misję naszej firmy. W działaniach z nią związanych skupiamy się na trzech grupach ludzi: naszych Pracownikach, współpracujących z Grupą Przedsiębiorcach oraz Polakach – finalnych odbiorcach oferowanych przez nas produktów. Nie możemy również zapominać o tym, że jesteśmy dużym operatorem logistycznym: dysponujemy centrami dystrybucyjnymi, siecią hurtowni i magazynów oraz liczącą ponad 3 tys. samochodów flotą – mamy więc istotny wpływ na otaczające nas środowisko naturalne.

Te wszystkie obszary obejmuje nasza Strategia zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash 2020+, którą przyjęliśmy w 2019 roku. Składa się ona z czterech filarów. Pierwszy z nich to: Rozwój przedsiębiorczości, drugi: Jakość bez kompromisów dla każdego, trzeci: Mniej zużywamy nie marnujemy, a czwarty: Bezpieczeństwo i zaangażowanie pracowników. Filarom towarzyszy realizacja 9 projektów oraz działania wspierające w 4 obszarach: odpowiedzialnym zarządzaniu, edukacji pracowników i Przedsiębiorców na temat zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialnej komunikacji oraz raportowaniu. Nadzór nad całym kompleksem działań w tych obszarach z ramienia Zarządu sprawuje Pedro Martinho. W 2021 roku będziemy kontynuować realizację naszej strategii.

Cały 2020 rok umocnił nas w przekonaniu, że przyszłość polskiego handlu, a tym samym naszych Klientów, leży w digitalizacji – zamierzamy rozwijać ten obszar naszej działalności i wspierać Przedsiębiorców w korzystaniu z nowoczesnych narzędzi. Widzimy także, że tematy związane ze zrównoważonym rozwojem stają się coraz bardziej istotne dla osób prowadzących własny biznes, dlatego będziemy kontynuować projekty edukacyjne związane z tą tematyką i przygotowane z myślą o Przedsiębiorcach.

W jaki sposób podchodzą Państwo do raportowania kwestii pozafinansowych?

Obszary naszej pozafinansowej działalności raportujemy już od wielu lat. Raport za 2020 rok jest naszym kolejnym raportem stworzonym zgodnie ze Standardem GRI. Przygotowując go, przeprowadziliśmy również badanie naszych interesariuszy, dlatego też zostały w nim ujęte tematy dla nich istotne. Przygotowanie tej publikacji to ambitny proces, w który zaangażowaliśmy zespół kilkudziesięciu Pracowników. Dziękując im za zaangażowanie, prezentuję efekty ich pracy i zapraszam Państwa do lektury!