Korzystając ze tej strony internetowej, bez zmian konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie w Twoim urządzeniu końcowym. Za pomocą plików cookie zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. W takim wypadku są one przetwarzane w celach marketingowych, a także w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w naszej Polityce Prywatności

Wolontariat pracowniczy

Hanna Jeżewska

koordynator Programu Wolontariatu Pracowniczego Grupy Eurocash

„Ralph W. Emerson powiedział kiedyś: Pozostawić świat odrobinę lepszym (…), wiedzieć, że dzięki tobie choćby jedna osoba mogła głębiej odetchnąć – to oznacza odnieść sukces. Wolontariat to w nowoczesnych firmach popularna forma angażowania pracowników. Na pytanie: »Dlaczego to robimy?« każda z firm ma pewnie swoją własną odpowiedź. Naszą motywacją do uruchomienia programu wolontariatu pracowniczego była z jednej strony potrzeba, a z drugiej – potencjał. Mając możliwość określenia, co w firmie chcieliby zmienić na lepsze, pracownicy wskazali właśnie potrzebę zaangażowania w działania wolontariackie pod auspicjami Grupy Eurocash oraz przy jej finansowym wsparciu. Zważywszy na pulę talentów i kompetencji, jakie ma nasz ponad dwudziestotysięczny zespół, oraz powszechną u nas postawę »to da się zrobić« – naprawdę możemy zmienić spory kawałek świata. A to właśnie, nawiązując do słów Emersona, jest sukces. Pomożemy, bo możemy. Pomaganie, tak jak przedsiębiorczość, mamy w genach”.

Niemal od początku istnienia firmy pracownicy Grupy Eurocash angażują się w liczne akcje społeczne, charytatywne i projekty wolontariatu. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracowników, postanowiliśmy stworzyć wieloletnią strategię wolontariatu pracowniczego dla Grupy Eurocash. Została ona przygotowana w 2019 roku we współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu. W proces jej tworzenia było zaangażowanych blisko 500 pracowników, a 2000 zaproszono do wzięcia udziału w badaniu. Spośród nich 30% stanowiły osoby pełniące funkcje kierownicze, a 70% – zatrudnione na innych stanowiskach, co odzwierciedla strukturę firmy. Głównym celem całego procesu było ustalenie, w jakich obszarach pracownicy chcieliby działać jako wolontariusze.

Strategia wolontariatu pracowniczego zakłada zaangażowanie w trzech obszarach:

ludzie


przedsiębiorczość


ekologia


Dorota Stasik

koordynator ds. sieci sklepów „abc”, wolontariuszka

Co Cię skłoniło do zaangażowania w wolontariat?

Konkretna sytuacja podbramkowa. Szkolny kolega mojej córki, Michał, zapadł na śmiertelną chorobę. Otrzymawszy tę wiadomość, wszyscy byliśmy w szoku, pierwszy raz w życiu mierzyliśmy się z takim problemem. Zwołaliśmy spotkanie rodziców, by ustalić, co robimy. Tymczasem dzieci również przeżywały tę sytuację. Córka chodziła po domu i powtarzała z rozpaczą: „Mamo, zróbmy coś! Zróbmy coś!”. To ona wymyśliła, by coś uszyć i by to były chmurki. Najpierw to ona szyła, a ja rozprowadzałam uszyte chmurki wśród koleżanek i kolegów w firmie. Zainteresowanie akcją przeszło moje najśmielsze oczekiwania. Zamówień było tyle, że ja również szyłam po nocach. Kiedy i to nie wystarczyło, zorganizowałam grupę znajomych – posiadaczy maszyn do szycia – i szyliśmy wspólnie. Następnie były aukcje, festyny, kwesty i mnóstwo innych działań. Jedna rzecz prowadziła do następnej. To był wir pomocy, który się napędzał.

W firmie w akcję pomocy włączyło się wiele osób. Wspomnę tu choćby o Asi Nowakowskiej, Iwonie Trzcińskiej, Bognie Jędrzejewskiej czy Natalii Perlicjan. Wszystkich wymienić nie sposób. Działania przyjęły taką skalę, że sprawa trafiła do „Ekspresu reporterów”.

Co to dało Tobie?

Po pierwsze – inne spojrzenie na macierzyństwo. Nie spodziewałam się, że moja kilkuletnia Ola jest już tak dojrzała i tak odpowiedzialna. Po drugie, nabrałam odwagi. Ja, dotychczas wtopiona w tło, bez obawy wychodziłam do ludzi i prosiłam o pomoc. Organizowałam dużą grupę osób, negocjowałam, załatwiałam, a kiedy trzeba było – wyszłam na scenę, by opowiedzieć o Michale. Robiłam wszystko to, co kiedyś uważałam za trudne.

Dlaczego Twoim zdaniem warto się zaangażować?

W każdej chwili my też możemy się znaleźć w takiej sytuacji. W obliczu śmiertelnej choroby każdy z nas jest przerażony. Sami nie sprostamy, razem możemy dać radę. Dzięki tej akcji poznaliśmy się, stworzyliśmy społeczność. Nawiązałam kontakty, które procentują w codziennym życiu i pozostaną na całe życie. Poznałam mnóstwo wartościowych osób, również tu, w firmie. Nigdy nie byłam wyróżniającą się osobą. Gdyby nie wolontariat, nadal mijalibyśmy się na korytarzu, a Luis (Prezes Eurocash, który podarował voucher na licytację) pewnie nawet nie wiedziałby, kim jestem, choć pracuję tu od 15 lat.

Dzięki wolontariatowi mogę rozwijać swoją pasję: szycie, moją drugą miłość. Nabrałam poczucia, że umiem coś zrobić sama i że swoimi umiejętnościami mogę pomóc innym. Podobnie jak inne osoby: Grażyna szyjąca torebki lawendowe czy koleżanki piekące ciasta na kiermasz.

Dzięki wolontariatowi można poznać siebie i innych ludzi od najlepszej strony.

Wolontariusze Grupy Eurocash otrzymują dużą samodzielność działania. W razie potrzeby mogą liczyć na pomoc specjalnie do tego powołanego koordynatora. Program oferuje również konkurs grantowy, który ma wspierać realizację projektów inspirowanych pomysłami pracowników. Długofalowym celem strategii jest realizacja projektów z obszarów: ludzie, przedsiębiorczość oraz ekologia, przy wzrastającej liczbie wolontariuszy angażujących się w wolontariat kompetencyjny.

W 2019 roku w program wolontariatu było zaangażowanych 355 pracowników, którzy na swoją aktywność społeczną przeznaczyli w sumie 2 miesiące pracy.

355

pracowników


2

miesiące pracy


Aby dowiedzieć się więcej o akcjach dobroczynnych i projektach wolontariatu, w jakich pracownicy Grupy Eurocash brali udział, zobacz nasz Raport z działalności niefinansowej za 2018 rok.