Korzystając ze tej strony internetowej, bez zmian konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie w Twoim urządzeniu końcowym. Za pomocą plików cookie zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. W takim wypadku są one przetwarzane w celach marketingowych, a także w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w naszej Polityce Prywatności

Raport społecznej odpowiedzialności

Grupy Eurocash

za 2020 rok

Strategia zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash

Wsparcie Strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash

Grupa Eurocash a COVID-19

Odpowiedzialne zarządzanie w czasie epidemii COVID-19

Zapewnienie bezpieczeństwa oraz ciągłości łańcucha dostaw niezależnie od okoliczności jest zawsze priorytetem Grupy Eurocash, było nim również w czasie epidemii. W poczuciu odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo pracowników i Klientów Grupa Eurocash utworzyła interdyscyplinarny Sztab Eurocash ds. COVID-19.

W jego skład weszli zarówno przedstawiciele Zarządu, jak i pracujący w Spółce eksperci odpowiedzialni za kluczowe do zarządzenia tą sytuacją obszary. Pracę Sztabu Eurocash ds. COVID-19 koordynowała Katarzyna Kopaczewska, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

Od początku epidemii mieliśmy świadomość, że skala naszej działalności nakłada na nas ogromną odpowiedzialność. W krótkim czasie musieliśmy dostosować działalność Grupy Eurocash do nowej rzeczywistości, by zapewnić ciągłość łańcucha dostaw i dostarczyć żywność ludziom w całej Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem małych miejscowości i wsi, w których sklepy prowadzą niezależni Przedsiębiorcy. Sztab Eurocash ds. COVID-19 pracował w systemie 24/7, opracowując procedury i materiały informacyjne,

wyjaśniając prawne aspekty funkcjonowania w czasie epidemii oraz przygotowując się na potencjalne sytuacje kryzysowe. Jedną z kluczowych kwestii było (i nadal jest) zapewnienie pracownikom Grupy i naszym Klientom bezpiecznych warunków pracy w sklepach, hurtowniach, centrach dystrybucji. Nasze działania wsparły dziesiątki tysięcy pracowników i Klientów, co również zaowocowało zaangażowaniem społecznym. A jego skala i zasięg przekroczyły nasze najśmielsze oczekiwania.

Katarzyna Kopaczewska

Członek Zarządu Grupy Eurocash

Nasza odpowiedzialność za pracowników

Grupa Eurocash to firma o złożonej strukturze zatrudnienia, obejmuje ona zarówno pracowników administracji, jaki i hurtowni, centrów dystrybucyjnych i sklepów własnych, dlatego też od pierwszych dni epidemii należało wprowadzić nie tylko szereg nowych procedur i zasad bezpieczeństwa, ale też opracować je w różnych wariantach – odpowiednich dla każdej grupy zatrudnionych. W ramach zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa wprowadzono wszystkie wytyczne Głównego Inspektoratu Sanitarnego, zapewniono niezbędne środki ochrony osobistej, a także podjęto szereg dodatkowych działań poprawiających komfort pracy. Błyskawicznie zmieniono system pracy na zmianowy oraz pracę w trybie zdalnym, ograniczono spotkania i podróże służbowe między jednostkami.

Kluczowe znaczenie miała skuteczna komunikacja z pracownikami – zadbaliśmy o to, żeby docierała do wszystkich zatrudnionych i wykorzystywaliśmy do tego wszystkie dostępne kanały, uruchomiliśmy też specjalne infolinie służące zgłaszaniu informacji o zachorowaniach, a także ze wsparciem psychologicznym.

W komunikację z pracownikami bezpośrednio zaangażował się Zarząd Grupy – odbyło się w sumie 14 spotkań on-line z zatrudnionymi.

Komunikacja z pracownikami

11 tys. godzin

pracy infolinii

24/7

tryb pracy infolinii

240

komunikatów na workplace

150

maili ze Sztabu ds. COVID-19

100

komunikatów SMS

30

stworzonych procedur

1900

zgłoszeń mailowych w ciągu ostatnich 90 dni

14

spotkań on-line z Luisem Amaralem

Wdrożono rozwiązania, które pomagały ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa:

  • hurtownie Eurocash Cash & Carry:
    • ograniczenia w poruszaniu się po poszczególnych strefach hurtowni
    • pomiar temperatury pracowników
    • częstsza dezynfekcja wózków
    • wydzielone strefy kasowe, w której mógł być tylko kasjer
    • Klient płacił w strefie zjazdowej wózka
    • ekrany informacyjne, plakaty i komunikaty w radiowęźle
    • zachęcano Klientów do składania zamówień telefonicznie, przez platformę eurocash.pl lub aplikację Eurocash Cash & Carry
  • centra dystrybucyjne i magazyny:
    • częstsza dezynfekcja wózków widłowych i paletowych
    • częstsza dezynfekcja pomieszczeń: toalet, przestrzeni wspólnych, jadalni itp.
    • pomiar temperatury pracowników
    • do pracy nie dopuszczano osób z objawami chorobowymi
  • wszystkie obiekty Grupy Eurocash:
    • dodatkowe restrykcje związane z przebywaniem osób postronnych

Pracownikom, którzy mogli pracować zdalnie, Grupa zapewniła dostęp do szkoleń on-line – pomogły im one w efektywnej pracy w zupełnie nowych warunkach.

By zapewnić pracownikom poczucie stabilności zatrudnienia, wzmocniliśmy również system rekrutacji wewnętrznej – wszystkie procesy rekrutacyjne odbywały się w trybie on-line.

Środki ochrony dla pracowników

2,3 mln szt.

maseczek jednorazowych

170 tys. szt.

maseczek wielorazowych

31 mln szt.

rękawiczek

24 430 szt.

przyłbic

235 tys.

litrów środków do dezynfekcji rąk

10 tys. szt.

ochronnych osłon kas w sklepach własnych Grupy

Nasi pracownicy pokazali swoją odpowiedzialność społeczną: angażując się w liczne akcje i projekty wspierające najbardziej potrzebujących podczas panującej epidemii, zasłużyli na miano Fantastycznych Ludzi.

#FantastyczniLudzie

Wielu pracowników Grupy Eurocash zaangażowało się w różne działania, które wspierały osoby stojące na pierwszej linii frontu w walce z koronawirusem, a także te, które w tym czasie szczególnie potrzebowały pomocy.

Dlatego rozpoczęliśmy wewnętrzną, ogólnofirmową kampanię #FantastyczniLudzie. Każdy z pracowników mógł publicznie nominować do grona #FantastycznychLudzi koleżanki lub kolegów, którzy zaangażowali się lub zainicjowali akcję niesienia pomocy w czasie epidemii COVID-19. Nominacje były zbierane na pracowniczej platformie społecznościowej Workplace w specjalnej grupie #FantastyczniLudzie.

W ramach kampanii powstała specjalna strona w intranecie z opisem wszystkich akcji oraz wideo z podziękowaniem dla #Fantastycznych Superbohaterów od prezesa Luisa Amarala. Dodatkowo każdy członek drużyny #FantastycznychLudzi otrzymał podziękowania w formie dyplomu i gadżetów. Kampania trwała od maja do czerwca 2020 roku.

Akcja #FantastyczniLudzie pozwoliła na forum Grupy Eurocash docenić zaangażowanie pracowników w niesienie pomocy w czasie epidemii COVID-19, a tym samym podkreślić wagę idei wolontariatu w firmie. Zaprezentowane w ramach kampanii akcje wolontariackie i charytatywne były inspiracją do działania dla innych pracowników Grupy Eurocash oraz sygnałem, że tego typu postawy są promowane przez firmę.

548

nominowanych do tytułu #Fantastyczny Superbohater Eurocash

57

nominujących

1467

reakcji pracowników pod postami na platformie Workplace

Nasza odpowiedzialność za Przedsiębiorców

Organizowane przez Eurocash sieci franczyzowe, partnerskie i agencyjne zrzeszają ponad 16 000 sklepów prowadzonych przez niezależnych Przedsiębiorców. To właśnie oni w czasie epidemii wzięli na siebie odpowiedzialność codziennego dostarczania Polakom potrzebnych produktów spożywczych.

Kiedy wiele firm i osób przeniosło swoje biura do bezpiecznego domowego zacisza – oni ponosili codziennie ryzyko zarażenia, podobnie jak pracownicy służb medycznych czy porządkowych. A wielu Przedsiębiorców znalazło w sobie jeszcze siłę i ochotę, by bezinteresownie pomagać innym.

Kampania informacyjna wspierająca bezpieczeństwo Klientów Grupy Eurocash

Natychmiast po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce Grupa Eurocash uruchomiła szeroką kampanię informacyjną skierowaną do niezależnych Przedsiębiorców dotyczącą zasad bezpieczeństwa, higieny oraz regulacji wprowadzanych przez polski rząd.

  • Plakaty dla Przedsiębiorców – ponad 100 tys. plakatów o zasadach bezpieczeństwa dla Klientów.
  • „Bezpiecznie z eurocash.pl” (akcja realizowana przez Eurocash Dystrybucja) w sekcji „Wiem Więcej” platformy uruchomiono stronę z najważniejszymi dla Przedsiębiorców informacjami dotyczącymi COVID-19; od marca do czerwca zanotowała ona ponad 100 000 odsłon i odwiedziło ją 5000 użytkowników.
  • Poradniki m.in. o bezpiecznym zatowarowaniu sklepu, zmianowej organizacji pracy, dezynfekcji sklepu czy relacjach z Klientami.

Edukacja w czasie epidemii – wspieranie działalności i funkcjonowania Przedsiębiorców

Od pierwszych dni epidemii Grupa Eurocash w ramach Akademii Umiejętności Eurocash udzielała swoim Klientom wsparcia merytorycznego, organizując m.in.:

  • webinary – poświęcone zmieniającym się przepisom prawa pracy (we współpracy z Kancelarią Prawną SKS) czy regulacjom sanitarnym związanych z BHP w sklepie spożywczym
  • warsztaty on-line – od kwietnia 2020 roku bezpłatne spotkania dla kierowników i pracowników sklepów spożywczych z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi pracy sklepów w czasie epidemii.

23 tys.

uczestników webinarów

Przewodnik po Tarczy Antykryzysowej

Zapewniliśmy też wsparcie Przedsiębiorcom, jeżeli chodzi o korzystanie z „Tarczy Antykryzysowej” – przygotowaliśmy „Przewodnik po Tarczy Antykryzysowej” i cykl postów na blogu dla Przedsiębiorców.

Akademia Umiejętności Eurocash – program wdrożeniowy dla nowo zatrudnionych pracowników sklepów

Epidemia sprawiła, że procesy rekrutacyjne musiały zostać dostosowane do wyzwań nowej rzeczywistości. Zapotrzebowanie Klientów Grupy Eurocash na nowych pracowników w tym czasie dodatkowo wzrosło, a obostrzenia sanitarne uniemożliwiały standardowe wdrażanie do pracy. Dlatego też Akademia Umiejętności Eurocash opracowała specjalny, kompleksowy program wdrożeniowy, który miał pomóc Przedsiębiorcom w sprawnym i bezpiecznym wdrożeniu do pracy nowo zatrudnionych pracowników. Każde ze stanowisk w sklepie otrzymało specjalnie stworzoną dla siebie ścieżkę edukacyjno-szkoleniową z precyzyjnie określonymi działaniami edukacyjnymi (m.in. kursami e-learningowymi, warsztatami on-line, filmami szkoleniowymi czy e-bookami), które ułożono w ścieżki szkoleniowe i rozłożono odpowiednio w ekspresowym, 2-tygodniowym czasie.

11 767

zrealizowanych ścieżek wdrożeniowych

Herosi Codzienności

Epidemia zwróciła uwagę Polaków na lekarzy i cały personel medyczny, który znalazł się w centrum walki z COVID-19. Społeczeństwo na różne sposoby okazywało im wsparcie i solidarność. Grupa Eurocash postanowiła zaprezentować opinii publicznej Herosów Codzienności – właścicieli sklepów spożywczych i pracowników handlu. Oni również znaleźli się na pierwszej linii frontu, często ryzykując własne zdrowie.

Akcja Herosi Codzienności miała na celu zwrócenie uwagi na rolę pracowników handlu w lokalnych społecznościach i pokazanie ich znaczenia dla całego społeczeństwa. W jej trakcie przedstawiliśmy ludzi, którzy na co dzień – nie tylko w trakcie epidemii – potrafią okazać odwagę, wielkie serce czy energię do działania, którzy byli prawdziwymi Herosami Codzienności.

Odpowiedzialność wobec konsumentów

Sklepy współpracujące z sieciami organizowanymi przez Grupę Eurocash zaangażowały się w wiele akcji pomocowych. Ich właściciele dołączali zarówno do działań zainicjowanych przez Eurocash, jak i do tych organizowanych przez sieci, z którymi współpracują.

Wspierali także inicjatywy lokalne. W swoim działaniu przede wszystkim dbali o bezpieczeństwo i komfort swoich Klientów, pomagali również lokalnym społecznościom i instytucjom.

Działania sieci i jednostek biznesowych w czasie epidemii COVID-19 – zobacz tutaj

Zakupy dla Seniora 60+

Akcja „Zakupy dla Seniora 60+” wystartowała 23 marca. Polegała na nieodpłatnym dostarczaniu przez wolontariuszy Grupy Eurocash zakupów seniorom – osobom najbardziej narażonym na poważne konsekwencje zachorowania na COVID-19. Więcej o tej akcji tutaj.