Korzystając ze tej strony internetowej, bez zmian konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie w Twoim urządzeniu końcowym. Za pomocą plików cookie zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. W takim wypadku są one przetwarzane w celach marketingowych, a także w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w naszej Polityce Prywatności

Wywiad z Prezesem Zarządu

[GRI 102-14] → [GRI 102-15] →

W tym roku Grupa Eurocash świętuje swoje 25-lecie, w jaki sposób zamierzacie je świętować?

„Raport społecznej odpowiedzialności Grupy Eurocash za 2019 rok” ukazuje się w przededniu naszych 25. urodzin. Dwadzieścia pięć lat to dużo w życiu każdej polskiej firmy i mieliśmy zamiar to świętować. A w tym raporcie chcemy pokazać, jak na przestrzeni tych lat wspieraliśmy przedsiębiorczość w Polsce i jak realizowaliśmy naszą obywatelską powinność.

Wraz z wybuchem pandemii COVID-19 na znaczeniu zyskał całkiem inny aspekt naszej społecznej odpowiedzialności. Okazało się, że Grupa Eurocash jest najbardziej złożonym i kompletnym systemem dystrybucji żywności w Polsce, zapewniającym zaopatrzenie 80 tysiącom właścicieli sklepów spożywczych poprzez 12 centrów dystrybucyjnych i 180 hurtowni. W obecnej sytuacji spoczywa na nas ogromna odpowiedzialność, aby zapewnić dostęp do żywności dla wszystkich Polaków. Nikt nie jest tak blisko domów konsumentów jak my, zwłaszcza w obecnych warunkach ograniczonego przemieszczania się.

23 tysiące naszych niesamowitych pracowników w biurach, a zwłaszcza w sklepach, hurtowniach Cash & Carry i w centrach dystrybucyjnych, każdego dnia dba o to, aby Polacy mogli bezpiecznie kupić dobrej jakości jedzenie tuż za rogiem. Nasi klienci, lokalni Przedsiębiorcy z niezwykłą determinacją starają się o to, by sklepy były otwarte dla ich sąsiadów. Wspólnie z personelem medycznym stoimy na pierwszej linii tej wojny i jesteśmy dumni z tego, że możemy spełniać nasz obowiązek. Powiedziałbym nawet, że ostatnie kilka tygodni nauczyło mnie więcej o naszej społecznej odpowiedzialności niż ostatnie 25 lat.

W jaki sposób realizujecie to zadanie?

Jak powiedziałem, mamy niezwykle złożony system dystrybucji żywności. Naszym celem zawsze było wspieranie Przedsiębiorców, więc musieliśmy dostosowywać się do różnych rodzajów klientów i konsumentów. Do naszych 180 hurtowni Cash & Carry przyjeżdża regularnie 40 tysięcy prowadzących małe sklepy klientów, którzy wiedzą, że mogą tam znaleźć niezbędne dla nich produkty w doskonałej cenie. Z naszych 14 centrów dystrybucyjnych codziennie wysyłamy około 10 tysięcy palet w 1,5 tysiąca ciężarówkach, które zaopatrują małe supermarkety w całej Polsce w świeże i suche produkty spożywcze. Mamy też w Grupie firmę pełniącą niezwykle ważną funkcję społeczną. To 100 supermarketów „abc na kołach”, które docierają do odległych wiosek, gdzie klientami są głównie osoby starsze, które nie są w stanie pojechać codziennie po zakupy spożywcze, więc po prostu liczą na nas.

Jaka jest zatem społeczna misja Grupy Eurocash?

Naszą misją społeczną jest wspieranie polskiej przedsiębiorczości w branży spożywczej. Naszym obowiązkiem jest zapewnienie naszym klientom uczciwej szansy w konkurowaniu z dużymi sieciami. Dlatego też najpierw inwestowaliśmy w zwiększanie skali, później koncentrowaliśmy się na poprawianiu wydajności dzięki naszym systemom logistycznym, a teraz intensywnie pracujemy nad transformacją cyfrową zarówno naszej firmy, jak i  naszych klientów. Wierzymy, że staniemy się platformą, która przekształci niezależnych detalistów w nowoczesny handel przyszłości.

W jaki sposób wspieracie polskich Przedsiębiorców?

Wśród wielu działań, które podejmowaliśmy, było wieloletnie inwestowanie w różnorodne systemy franczyzowe, w których obecnie zrzeszonych jest 15 tysięcy Przedsiębiorców. Stworzyliśmy Akademię Umiejętności dla naszych klientów i ich pracowników, pierwszą instytucję edukacyjną, która uzyskała certyfikat ISO, stworzyła ze Szkołą Główną Handlową pionierski w skali Europy program studiów podyplomowych w zakresie handlu detalicznego i inwestuje w rozwój umiejętności zawodowych w szkolnictwie średnim. Z oferty różnorodnych form edukacji Akademii skorzystało już blisko 100 tysięcy osób.

Czy Polska to kraj Przedsiębiorców?

Tak, Polska jest krajem Przedsiębiorców – i to bardzo kreatywnych i dynamicznych! Dotrzymywanie im stale kroku jest naprawdę dużym wyzwaniem. Dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić im narzędzia do walki na rynku, ale koniec końców, to oni są na pierwszej linii i są w stanie przetrwać, podczas gdy większość międzynarodowych detalistów ponosi porażkę.

Co przynosi sukces biznesowy w Eurocash?

Myślę, że nasz sukces opiera się oczywiście na naszych pracownikach i każda firma powie to samo. Ale jest coś co nas wyróżnia: nie sprowadziliśmy know-how od spółki macierzystej spoza Polski. Wszystko, co osiągnęliśmy, musieliśmy rozwijać od zera w segmencie rynku, o którym 20 lat temu wszyscy mówili, że wkrótce zniknie. Nie ma na świecie drugiej takiej firmy, do której moglibyśmy się porównać. Ponieważ nikt nie prowadzi działalności hurtowej we wszystkich segmentach handlu żywnością, musieliśmy opracować własne rozwiązania cyfrowe, gdyż nie było na świecie nikogo, na kim moglibyśmy się wzorować. Nieustannie wprowadzamy innowacje, niektórymi naszymi firmami zarządzają menadżerowie poniżej 30. roku życia z podobnie młodymi zespołami. Podsumowując – myślę, że faktycznie możemy twierdzić, że całkowicie zależymy od naszych ludzi – jak dobrze, że mamy ich w naszej firmie 23 tysiące!

Czym jest dla Grupy Eurocash prowadzenie firmy w zrównoważony sposób i czy w firmie funkcjonuje strategia zrównoważonego rozwoju?

Społecznie zaangażowaną firmą byliśmy od zawsze. Nasza działalność opiera się na współpracy z Przedsiębiorcami – a oni tworzą setki tysięcy miejsc pracy w całym kraju, często na obszarach wiejskich, gdzie pełnią niezwykle ważną funkcję, wspierając dobrobyt lokalnej społeczności. Nie tylko rozwijamy inicjatywy edukacyjne dla biznesu, ale również poprzez naszą Fundację zapewniamy stypendia dla uzdolnionej młodzieży. Na ten cel przeznaczyliśmy już ponad 5 mln złotych, spełniając marzenia ponad 800 młodych ludzi. Kolejny przykład to inwestycja w nowoczesną flotę samochodów hybrydowych, która jest największą flotą korporacyjną w Polsce. Wszystko to robiliśmy od 25 lat po prostu dlatego, że nam na tym zależało, a nie z powodu jasnej, dobrze komunikowanej strategii.

W 2019 roku zaangażowaliśmy wszystkich naszych interesariuszy w proces definiowania tego, co jest naprawdę ważne w naszej działalności z punktu widzenia CSR. Tak wypracowaliśmy naszą strategię opierającą się na 4 filarach:

I. Rozwój przedsiębiorczości


II. Jakość bez kompromisów dla każdego


III. Mniej zużywamy, nie marnujemy


IV. Bezpieczeństwo i zaangażowanie pracowników


W jaki sposób podchodzicie Państwo do raportowania kwestii pozafinansowych?

Obszary naszej pozafinansowej działalności raportujemy od wielu lat. Raport za 2019 rok jest o tyle wyjątkowy, że jest pierwszym, który powstał na podstawie Standardów GRI. Jego przygotowanie poprzedził szeroko zakrojony proces, który odbywał się wewnątrz Grupy Eurocash, a który miał na celu rozwinąć istotne dla nas obszary dotyczące zrównoważonego rozwoju. Proces ten zaangażował też bardzo szerokie grono pracowników. Efektem ich prac jest obecny raport. Zapraszam do lektury!