Twój sklep jako centrum lokalnej społeczności – jak zachęcić sąsiadów do częstszych zakupów?

Twój sklep jako centrum lokalnej społeczności – jak zachęcić sąsiadów do częstszych zakupów?

Sklepy lokalne to ważne punkty na mapie każdego osiedla, miejscowości czy wsi. Konsumenci doceniają je z uwagi na ich bliskość oraz sąsiedzką, przyjazną atmosferę. Warto, by oprócz unikalnego podejścia do klienta, Twój sklep przyciągał go także dodatkowymi aspektami, takimi jak: wyjątkowy asortyment, nowoczesne technologie czy możliwość załatwienia dodatkowych spraw, jak np. opłacenie rachunków. Jaką strategię możesz wdrożyć w swoim sklepie, by stworzyć miejsce przyjazne lokalnej społeczności i zachęcić mieszkańców do częstszych zakupów w Twojej placówce?

Ograniczenie handlu w niedzielę oraz postępujący rozwój e-commerce nie przyczyniły się do zmniejszenia częstotliwości robienia zakupów w sklepach stacjonarnych. Ponad połowa respondentów odwiedza lokalne sklepy nawet kilka razy w tygodniu, a zakupy wykonywane w tego rodzaju placówkach są często uzupełniające, impulsywne oraz „awaryjne”[1]. Co zrobić, aby przyciągnąć klientów właśnie do Twojego sklepu?

Przygotuj unikalny asortyment - taki, po który klienci wybiorą się specjalnie do Twojej placówki

Warto wykorzystać powody, dla których klienci odwiedzają Twój sklep i zaoferować asortyment dopasowany do ich potrzeb. Większość osób zagląda do osiedlowych sklepów codziennie, wykonując małe zakupy, uzupełniające domowe zapasy. Nabywają najczęściej podstawowe artykuły spożywcze tj.: pieczywo, mięso, nabiał, mąkę, cukier, napoje czy warzywa i owoce. Zadbaj o potrzeby swoich klientów. Wykorzystaj lokalne produkty – takie, których klient nie znajdzie w wielkich, centralnie zarządzanych sieciach handlowych. Staną się one wyróżnikiem Twojego sklepu i niejednokrotnym powodem wizyty.  Mogą to być artykuły delikatesowe, słodycze z okolicznej cukierni, miody z pobliskiej pasieki czy soki od lokalnego producenta.

Rada: Rozmowa z klientem pozwoli Ci szybko zareagować na potrzeby okolicznej społeczności. Dowiedz się, jakiego asortymentu poszukują Twoi sąsiedzi i wprowadź produkty do swojego sklepu. Słuchaj uważnie swoich klientów i odpowiadaj na ich oczekiwania, a zyskasz przewagę nad okolicznymi dyskontami.

Wyeksponuj produkty impulsowe

Warto zadbać również o atrakcyjną ofertę i ciekawą ekspozycję produktów impulsowych, po które klient sięga odruchowo podczas robienia podstawowych zakupów. Do tej grupy zaliczamy m.in. słone przekąski, napoje, słodycze (batony, gumy do żucia, wafelki) oraz - w sezonie letnim - lody. Właściwy dobór asortymentu oraz estetyczna i profesjonalnie zaplanowana strefa sprzedaży przyczyni się do generowania większych zysków.

Rada: jeśli chcesz poznać preferencje swoich klientów, sprawdź jakie mają potrzeby i styl życia. Pomoże Ci w tym platforma zakupowa eurocash.pl, która umożliwia znalezienie listy produktów najlepiej sprzedających się w najbliższej okolicy. Budując swój asortyment w oparciu o wiedzę, możesz mieć pewność, że będzie on atrakcyjny dla lokalnej społeczności.

Marka własna – pamiętaj o niej!

Wybierając asortyment do swojego sklepu, nie zapominaj o produktach marki własnej. Artykuły te pozwalają konkurować ceną z innymi topowymi produktami znanych producentów, ale są bardziej przystępne cenowo i stanowią ważny element zaopatrzenia sklepu. Co ciekawe, 52% klientów wybiera sklep, w którym robi zakupy, właśnie z uwagi na jego ofertę private label. Co więcej, niemal tyle samo, bo 51% Polaków kupuje produkty marki własnej dla ich jakości, nie ceny[2].

Pamiętaj: Grupa Eurocash, we współpracy z właścicielami sklepów i mleczarni, a także konsumentami, wprowadziła na rynek nową markę nabiałową - Kanka. Produkty z tym logo cechują się wysoką jakością w przystępnej cenie, a także charakteryzują się w większości prostym składem, bez udziału substancji konserwujących czy mleka w proszku.

Ważne: klienci w lokalnych sklepach, coraz częściej poszukują także wysokiej jakości pożywienia dla swoich pupili. W odpowiedzi na dynamiczny rozwój segmentu karm dla zwierząt, Grupa Eurocash wprowadziła z kolei nową markę - TULA.

Zaskocz klienta nowoczesną technologią

Postępująca cyfryzacja i rozwój nowych technologii zwiększają oczekiwania i potrzeby konsumentów. Klient chce wykonać zakupy szybko, sprawnie i intuicyjnie. Wprowadzenie do Twojego lokalu nowych technologii pomoże zmierzyć Ci się z wyzwaniami codziennej pracy, takimi jak: weryfikacja skuteczności swoich działań, niekompletne informacje rynkowe czy też kwestie skomponowania atrakcyjnej oferty. Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań pozwoli sprostać wymaganiom i zachować konkurencyjność na rynku.

Rada: Stwórz warunki, umożliwiające klientowi załatwianie codziennych obowiązków w Twoim sklepie. Możliwość opłacenia rachunków, wypłacenia gotówki czy odebrania paczki sprawi, że klienci częściej odwiedzą Twoją placówkę. Obecność automatu w bezpośredniej okolicy Twojej placówki wpłynie na zwiększenia ruchu w jej obrębie, a w efekcie zwiększy liczbę potencjalnych klientów sklepu.

Aplikacje, narzędzia do zarządzania sklepem tj. Innowacyjna Platforma Handlu, kasy samoobsługowe czy elektroniczne etykiety są to rozwiązania, które usprawnią funkcjonowanie Twojego sklepu a także wpłyną pozytywnie na doświadczenia zakupowe Twoich konsumentów. Warto pamiętać, że klient nie chce już tylko kupić produkt, on chce doświadczać zakupów.

Jakie technologie możesz wykorzystać w swojej placówce, by właściwie odpowiedzieć na wyzwania rynku? Sprawdź: Nowe technologie w sklepie lokalnym. Czy warto wprowadzić je w swojej placówce?

Daj się zauważyć

Jedną z ważniejszych funkcji sklepów niezależnych jest ich lokalność i bliskość. Wokół osiedlowych sklepów gromadzą się społeczności, dla których moment zakupów może okazać się pretekstem do rozmowy i wymiany spostrzeżeń z sąsiadami. Właściciele i pracownicy sklepów stanowią jej część, więc włączając się w okoliczne akcje, możesz wspomóc lokalne działania, a także dać się poznać jako człowiek i przedsiębiorca.

Rada: w miarę możliwości, wspieraj dodatkowo lokalną społeczność. Angażuj się w pobliskie akcje, włącz się w zbiórkę charytatywną, zasponsoruj stroje sportowe osiedlowej drużynie, zorganizuj zbiórkę produktów dla potrzebujących. Bo warto pomagać, tak po prostu! Więcej o inicjatywach podejmowanych przez przedsiębiorców znajdziesz na profilu na Facebooku Herosi Polskiej Przedsiębiorczości.

 
Polski Ład – jakie wprowadza zmiany? Cz.4.
Polski Ład – jakie wprowadza zmiany? Cz.4.
17-02-2022

Zmiany dla przedsiębiorców rozliczających się kartą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym Zmiany przepisów w ramach Polskiego Ładu dotyczą również przedsiębiorców opodatkowanych kartą podatkową i rozliczających się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Od 1 stycznia 2022 roku z...

Czytaj więcej →
Sztuka skutecznej komunikacji. Jak rozmawiać z klientami, pracownikami i partnerami?
Sztuka skutecznej komunikacji. Jak rozmawiać z klientami, pracownikami i partnerami?
01-12-2021

Słowo „komunikacja” pochodzi od łacińskiego „communicare”[1] i oznacza czynić wspólnym, połączyć. To proces, który polega na przekazywaniu informacji za pośrednictwem różnych narzędzi i kanałów, aby osiągnąć określony cel lub spowodować określone skutki. Tyle, jeśli chodzi o definicję. W praktyce sk...

Czytaj więcej →
CSR w Twoim sklepie – to nic trudnego! Cz. 2
CSR w Twoim sklepie – to nic trudnego! Cz. 2
09-05-2023

CSR w Twoim sklepie – to nic trudnego! Cz. 2 Działalność lokalnych sklepów ma wpływ na środowisko. Skoro już znasz niektóre wytyczne CSR, które możesz uwzględnić w swoim biznesie (pisaliśmy o nich tutaj), przyjrzyjmy się tematowi głębiej. Sprawdźmy, jakie kroki możesz podjąć, aby p...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl