Kasy samoobsługowe a obsługa klienta – znaczenie technologii w codziennych zakupach

Kasy samoobsługowe a obsługa klienta – znaczenie technologii w codziennych zakupach

Samoobsługa staje się trendem coraz chętniej rozwijanym w sprzedaży bezpośredniej. Liczba miejsc, w których można zapłacić za zakupy bez pomocy kasjera, rośnie. Wprowadzenie kas samoobsługowych do sklepów spożywczych może przynieść liczne korzyści. Czy warto wdrażać te nowoczesne rozwiązania do placówki? Odpowiadamy poniżej.

Z raportu „2021 State of Self-Checkout Experiences[1]” wynika, że konsumenci coraz chętniej używają kas samoobsługowych podczas standardowych zakupów. Ponad 50% badanych właścicieli sklepów zauważyło, że podczas epidemii korzystanie z tego rozwiązania stało się jeszcze bardziej powszechne. Ponadto aż 60% ankietowanych potwierdziło, że mając wybór, chętnie skierują się właśnie do kasy samoobsługowej[2].

Kasy samoobsługowe – zalety technologii

  1. Czas to pieniądz

Kasy samoobsługowe utożsamiane są przez klientów jako narzędzia umożliwiające dokonanie szybkich i sprawnych zakupów, w przeciwieństwie do tradycyjnych kas, które kojarzą się z kolejkami i długim oczekiwaniem. W tym wypadku sprawdzi się więc stare porzekadło, że czas to pieniądz – konsumenci chcą, by płacenie za zakupy trwało jak najkrócej i było efektywne. Zapewnij klientom możliwość wyboru – zamontuj kasy samoobsługowe dla klientów ceniących szybkie zakupy, obok tradycyjnych kas, dla tych którzy cenią możliwość interakcji ze sprzedawcą.

  1. Prostota i intuicyjność

Korzystanie z kas samoobsługowych jest niezwykle proste i intuicyjne. Co więcej, samodzielne skanowanie produktów pozwala monitorować rachunek i kontrolować zakupy na bieżąco. Jasne komunikaty i czytelne instrukcje umożliwiają płynne przejście przez proces zakupowy i szybkie dokonanie płatności bez udziału pracowników sklepu.

  1. Bezpieczeństwo zakupów

Po doświadczeniach związanych z epidemią, Twoi klienci z pewnością docenią, jeśli zagwarantujesz im bezpieczne zakupy. Kasy samoobsługowe pozwalają kupującym wykonać zakupy bez bezpośredniej interakcji z kasjerem, dlatego właśnie zyskały na popularności przez ostatnie lata. Ponadto dają one możliwość wybrania dogodnej formy płatności bezgotówkowej – karta płatnicza, BLIK czy płatność za pomocą telefonu. Warto wiedzieć, że konsumenci coraz częściej korzystają ze smartfonów do opłacania swoich zakupów – już 65% respondentów wybiera właśnie tę opcję podczas finalizowania płatności[3].

  1. Analiza koszyka zakupowego

System samoobsługowy może być połączony z programem lojalnościowym. Podczas korzystania z kasy, klienci mają możliwość zeskanowania swojej karty lub dedykowanej aplikacji, dzięki której mogą cieszyć się rabatami dla stałych klientów. Właściciele sklepów mogą natomiast analizować koszyki zakupowe i optymalizować ofertę produktową. Rozwiązanie to pozwala również na wprowadzanie dopasowanych, a nawet personalizowanych akcji promocyjnych dla osób odwiedzających sklep.

Kasy samoobsługowe – ograniczenia

Niektórzy klienci nadal unikają korzystania z kas samoobsługowych, mimo ich większej wydajności i wygody. Dostępne dane mówią nam, że wynika to głównie z powolnych, zepsutych lub zwyczajnie brudnych maszyn. Konsumenci często rezygnują z możliwości samoobsługi właśnie ze względu na złe doświadczenia[4].

Pamiętaj: samo wprowadzenie nowej technologii to za mało. Musi być ona przede wszystkim użyteczna. Maszyny nie powinny być zbyt wolne, awaryjne lub wymagać zaangażowania pracowników sklepu. Negatywne doświadczenia z kasami samoobsługowymi mogą jedynie zniechęcić ludzi do odwiedzania Twojego sklepu.

Nowoczesne technologie w Twoim sklepie

Rozwój nowych technologii poprawia komfort konsumentów i ułatwia prowadzenie biznesu właścicielom sklepów. To nie tylko kasy samoobsługowe, ale też aplikacje mobilne, kamery sklepowe wykorzystujące sztuczną inteligencję, Innowacyjna Platforma Handlu czy bramki kontrolne przy wyjściu ze sklepu. Dane pochodzące od konsumentów wskazują, że istnieje duże zapotrzebowanie na wysokiej jakości, sprawne i funkcjonalne wsparcie technologiczne procesu zakupowego.

Więcej o nowych technologiach w sklepie lokalnym, znajdziesz tutaj.

Postęp techniczny dotyka każdej dziedziny życia, także handlu. Automatyzacja sprzedaży wydaje się dobrym pomysłem, który może wpłynąć na usprawnienie obsługi w Twojej placówce. Osoby zarządzające sklepami muszą dokładnie poznać upodobania swoich klientów, jeśli chcą zapewnić im pozytywne doświadczenia związane z samoobsługą. Przy wprowadzaniu nowinek technologicznych należy jednak pamiętać, że dla klientów Twojego sklepu najważniejsze jest sprawne zrobienie zakupów w miłej atmosferze. Zaangażowanie pracowników w sprawy klienta czy stworzenie przyjaznego klientowi środowiska np. oznakowanie alejek, czystość, schludna prezentacja towarów to aspekty, których technologia nie zastąpi.

 

[1] https://www.raydiant.com/blog/the-state-of-self-service-checkouts

[2] Tamże.

[3] https://www.raydiant.com/blog/the-state-of-self-service-checkouts

[4] Tamże.

Bezpieczeństwo i higiena żywności – wytyczne, które pomogą w codziennej pracy sklepu
Bezpieczeństwo i higiena żywności – wytyczne, które pomogą w codziennej pracy sklepu
29-04-2020

Koronawirus przenosi się głównie drogą kropelkową z człowieka na człowieka. Zgodnie z obecnym stanem wiedzy oraz stanowiskiem zarówno WHO, jak i GIS (Główny Inspektorat Sanitarny), jego żywotność na przedmiotach jest niska, zaś żywność – bezpieczna. Niemniej jednak należy wprowadzić procedury bezpie...

Czytaj więcej →
Grupa Eurocash przedstawia wizję handlu przyszłości i motywuje do wprowadzania zmian
Grupa Eurocash przedstawia wizję handlu przyszłości i motywuje do wprowadzania zmian
03-10-2019

24 września 2019 r. w Atlas Arenie w Łodzi, odbył się IV Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu, organizowany przez Akademię Umiejętności Eurocash. Kongres zgromadził 5 tys. właścicieli i pracowników sklepów spożywczych zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash. To najbard...

Czytaj więcej →
Motywacja pracowników w sklepie – jak ją wzbudzić i podtrzymywać?
Motywacja pracowników w sklepie – jak ją wzbudzić i podtrzymywać?
04-12-2020

Motywacja to podstawa w pracy, bez niej trudno wyobrazić sobie sumienne wykonywanie obowiązków. Przedsiębiorcy od zawsze zastanawiają się, w jaki sposób wzmocnić postawy pracowników, by podnieść jakość i efektywność pracy swojej załogi. Oto kilka wskazówek, jak wzbudzić i podtrzymać motywację do pra...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl