Franczyza – bezpieczny model biznesowy

Franczyza – bezpieczny model biznesowy

Prowadzenie własnego biznesu jest zawsze obarczone pewnym ryzykiem. Właściciele małych i średnich firm, chcąc odnieść sukces, muszą w swoich planach uwzględniać szereg przeciwności. Niektórych, jak trwająca epidemia COVID-19, nie sposób przewidzieć. Można jednak wybrać sprawdzony model biznesowy, który zapewni firmie maksimum bezpieczeństwa: i na co dzień, i w sytuacji kryzysowej. Takim modelem jest np. franczyza czy współpraca partnerska lub agencyjna. 

Według Raportu o rynku franczyzy z 2019/2020 roku, przygotowanego przez portal Franchising.pl, aż 80 proc. franczyz działających na naszym rynku to polskie marki. Sektor franczyzowy zapewnia pracę 500 tys. osób (średnio 5-6 zatrudnionych na 1 placówkę) i jest jednym z najstabilniejszych w gospodarce[1]. Co więcej, stale się rozwija, nawet w kryzysie, bo gotowe modele biznesowe zapewniają przedsiębiorcom wsparcie w każdych okolicznościach. Są też postrzegane jako dochodowe. Np. 65 proc. właścicieli sklepów franczyzowych zapewnia, że przynależność do większej sieci oznacza lepszą sprzedaż oraz większą liczbę klientów. Daje również wyższą wartość jednorazowych zakupów niż w standardowych małych placówkach handlowych[2].

Nic dziwnego, że franczyza należy do niezwykle popularnych modeli biznesowych na polskim rynku. Funkcjonuje pod 1310 markami, które działają najczęściej w branży gastronomicznej i handlu detalicznym – choć zdarzają się również koncepty edukacyjne[3],[4]. Warto jednak zauważyć, że franczyza to nie jedyna forma współpracy z siecią. Popularnymi i równie opłacalnymi modelami są też systemy partnerskie i agencyjne.

Współpraca z siecią – gotowy przepis na sukces

Jak to się dzieje, że współpraca z siecią daje taką stabilność? To proste – to zawsze biznes oparty na gotowym, sprawdzonym schemacie. Polega na stałej współpracy pomiędzy dwoma niezależnymi przedsiębiorstwami – franczyzodawcą i franczyzobiorcą, zleceniodawcą i agentem albo marką i partnerem. Ten pierwszy udostępnia drugiemu swój pomysł na przedsiębiorstwo, znak towarowy oraz wypracowany przez lata know-how, drugi zaś zobowiązuje się do prowadzenia firmy według konkretnych zasad, pod konkretną marką[5]. Dobrym przykładem są tutaj franczyzowe sklepy spożywcze organizowane przez Grupę Eurocash, jak np. Groszek czy Lewiatan, sklepy partnerskie – jak ABC i sieci agencyjne, np. Duży Ben. Może je prowadzić niemal każdy, pod warunkiem, że będzie stosować się do zasad opisanych w umowie.

W zamian przedsiębiorca, oprócz gotowego modelu działania, otrzymuje od organizatora sieci wsparcie szkoleniowe, doradcze, marketingowe i szereg innych korzyści[6],[7]. Niezależnie od rodzaju współpracy, przedsiębiorcy, którzy do niej przystępują, mogą liczyć na[8]:

  • rozpoznawalną, cenioną markę, której nie muszą sami budować od zera;
  • wiedzę i doświadczenie sieci, z których mogą korzystać;
  • gotowe kanały dystrybucji i sprawdzonych dostawców;
  • lepsze warunki negocjacyjne w kontaktach z dostawcami, dzięki efektowi skali;
  • wsparcie marketingowe oraz udział w atrakcyjnych promocjach dla klientów, realizowanych przez sieć;
  • pomoc na start, np. w wyborze lokalizacji czy zakupu wyposażenia.

 

Współpraca z siecią w opinii przedsiębiorców

Wśród pierwszoplanowych korzyści, jakie daje współpraca z siecią, właściciele sklepów doceniają zwłaszcza rozpoznawalność marki. Przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash (właściciele sklepów pod markami Delikatesy Centrum, ABC, Lewiatan, Groszek, Gama, Eurosklep, abc na kołach, Duży Ben, Kontigo) potwierdzają też, że liczy się dla nich konkurencyjność, osiągana dzięki dużemu partnerowi. 

Film na ten temat można zobaczyć TUTAJ. 

 

Przedsiębiorcy zapytani o Grupę Eurocash i zalety tego modelu współpracy podkreślają, że jako członkom sieci łatwiej im negocjować z lokalnymi dostawcami. Dzięki temu mogą swoim klientom zaoferować świeże produkty regionalne w najlepszych cenach. Nie bez znaczenia jest też integracja sprzedaży hurt-detal – Klienci Eurocash mogą dokonywać zakupów m.in. za pośrednictwem platformy eurocash.pl czy w sieci hurtowni należących do Grupy. Większość docenia też wymiar społeczny biznesu: każda placówka handlowa funkcjonuje w lokalnej społeczności jako „mój sklep za rogiem”, a niektóre – jak mobilny sklep abc na kołach – zaopatrują w podstawowe produkty mieszkańców małych miejscowości, którym trudno na co dzień wyprawiać się do sklepu stacjonarnego.

Biznes (nie tylko) na trudne czasy

Know-how, niższe ceny, szeroki zakres wsparcia – wszystko to zapewnia przedsiębiorcom większą stabilność finansową oraz bezpieczeństwo. Jak pokazały ostatnie miesiące, współpraca z siecią jest dobrym rozwiązaniem także na trudne czasy. Podczas epidemii partner w postaci dużej sieci był w stanie zapewnić niezależnym przedsiębiorcom stały łańcuch dostaw przy niezmiennym cenniku, a więc w konsekwencji: przetrwanie. Niektórzy właściciele sklepów, w tym ci współpracujący z Grupą Eurocash, mogli korzystać z dodatkowego wsparcia prawnego oraz promocji, dzięki którym w czasie epidemii obronili swoje biznesy.

Bezpieczeństwo systemów franczyzowych, agencyjnych i partnerskich doceniają kolejni polscy przedsiębiorcy. Według danych Grupy Eurocash, takie systemy wybiera aż 62 proc. osób planujących posiadanie własnego sklepu. Nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić, a eksperci prognozują raczej trend odwrotny – liczba dostępnych modeli będzie w przyszłości rosnąć[9]. Planując założenie własnej firmy, warto więc rozważyć gotowy model i zarabiać przy wsparciu solidnego partnera.

 

[1] Źródło: Tamże.

[2] Źródło: dane Grupy Eurocash

[3] Źródło: Tamże.

[4] Źródło: Raport o rynku franczyzy z 2019/2020 roku, przygotowany przez Franchising.pl, cyt. za: https://franczyza.org.pl/raport-o-franczyzie-w-polsce-2020/ Dostęp 3.02.2021 r.

[5] Źródło: Wikipedia, Franczyza, https://pl.wikipedia.org/wiki/Franczyza . Dostęp 3.02.2021 r.

[6] Źródło: Tamże.

[7] Źródło: Biznes.gov.pl, Pomysł na własny biznes – franczyza i działalność agencyjna, https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zakladanie-firmy/chce-wiedziec-jak-zalozyc-wlasna-firme/pomysl-na-wlasny-biznes-franczyza-i-dzialalnosc-agencyjna Dostęp 3.02.2021 r.

[8] Źródło: dane Grupy Eurocash oraz Biznes.gov.pl, dz. cyt.

[9] Źródło: Raport o rynku franczyzy z 2019/2020 roku, dz. cyt.

Jak zatrudnić obcokrajowca? 5 ważnych porad dla pracodawców
Jak zatrudnić obcokrajowca? 5 ważnych porad dla pracodawców
09-12-2018

Jeśli jesteś pracodawcą i myślisz o zatrudnianiu obcokrajowców – ten poradnik jest dla Ciebie. Jeśli odczuwasz braki kadrowe, również polecamy nasz poradnik. Może zatrudnianie pracowników z zagranicy rozwiąże Twoje problemy? Zapotrzebowanie na pracowników obcokrajowców w polskich firmach rośnie. Dan...

Czytaj więcej →
Majówka 2021 w handlu – powrót do normalności?
Majówka 2021 w handlu – powrót do normalności?
20-04-2021

Dla dużej części Polaków majówka rozpoczyna sezon grillowy i czas spotkań z rodziną i przyjaciółmi. W tym roku – po raz drugi – długi weekend planujemy uwzględniając kwestie epidemiczne. Wielu z nas zamierza spędzić te dni we własnych ogródkach, na prywatnych działkach, a nawet… balkonach. Nie oznac...

Czytaj więcej →
TOP 5 produktów FMCG o rosnącej popularności. Czy masz te kategorie w swoim sklepie?
TOP 5 produktów FMCG o rosnącej popularności. Czy masz te kategorie w swoim sklepie?
15-12-2022

Każdy przedsiębiorca prowadzący własny sklep wie, jak ważne jest wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów. By utrzymać pożądany przychód, trzeba stale dostosowywać asortyment do potrzeb konsumentów, a te zmieniają się nieraz jak w kalejdoskopie. Co więc warto wprowadzić do sprzedaży, by podążać z...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl