14-04-2023

14/4/2023

Rola witryny w zwiększaniu sprzedaży

Witryna to nie tylko wizytówka Twojego sklepu, ale też ważne narzędzie marketingowo-sprzedażowe. Aż 80% klientów zagląda do sklepu skuszonych widokiem wystawy, a co trzeciej osobie zdarza się zrobić zakupy pod wpływem atrakcyjnie zaaranżowanej witryny[1]. W tej sytuacji warto zadbać o pierwsze wrażenie i dobrze przemyśleć wygląd frontu oraz otoczenia placówki. Na co zwrócić uwagę, by witryna wyróżniała się i przyciągała wzrok przechodniów?

Zdaniem neuropsychologów przeciętny człowiek podejmuje codziennie około 35 tysięcy decyzji. Mózg nie jest w stanie przemyśleć każdej z nich, przez co 95% wyborów dokonujemy automatycznie – tak samo w domu, jak i na zakupach[2]. Z tego automatyzmu pełnymi garściami czerpie tzw. visual merchandising, czyli sposób prezentowania produktów tak, by przyciągały one wzrok klienta i zachęcały do zakupu. Pod tym pojęciem mieści się szereg elementów związanych z wyglądem zewnętrznym sklepu, ale też z całym systemem komunikacji wewnątrz niego oraz oddziaływaniem na zmysły klienta. Visual merchandising pomaga zaplanować skuteczną ekspozycję towarów na półkach, dobrać kolory etykiet promocyjnych, a nawet oświetlenie – wszystko to, co kształtuje charakter sklepu i wpływa na klienta od strony wizualnej[3].

Dlaczego wygląd witryny jest ważny?

Każdy właściciel sklepu spożywczego powinien znać podstawowe zasady visual merchandisingu, by stosować je na co dzień do zwiększania sprzedaży. Nie są one skomplikowane i nawet osoba bez wykształcenia marketingowego może z sukcesem zadbać o prezencję swojego sklepu. Witryna jest tu szczególnie ważna, bo pełni kilka istotnych funkcji: informuje o asortymencie oraz promocjach, wyróżnia placówkę na tle konkurencji i zachęca do wejścia, przekonuje do zakupu oraz przypomina o istnieniu sklepu. Dobrze zaaranżowana wystawa podkreśla też charakter sklepu (odróżnia sklep spożywczy od np. sportowego), a czasem też zaskakuje – tu akurat przodują sklepy odzieżowe[4]. Niezależnie od tego, jaki sklep prowadzisz, pamiętaj, by na jego witrynie znalazła się identyfikacja wizualna, czyli nazwa i logo. Do niej kolorystycznie dopasuj resztę elementów, które razem stworzą jednolitą całość. Na witrynie sklepu spożywczego możesz umieścić zdjęcia z produktami spożywczymi lub abstrakcyjne grafiki związane z Twoją identyfikacją. Cokolwiek chcesz, by się na niej znalazło, zrealizuj zgodnie z kilkoma zasadami.

Skuteczna witryna sklepowa – 10 zasad

  1. Dostosuj witrynę do klienta – określ swoją grupę docelową i do niej dopasuj charakter witryny. Jeśli prowadzisz lokalny sklep spożywczy, masz zróżnicowanych klientów,  ale może wyróżnia się wśród nich jakaś grupa? Masz sklep w „młodej” dzielnicy? Postaw na nowocześniejsze aranżacje. Twoi klienci to w większości seniorzy? Tu sprawdzi się stonowana komunikacja, np. z nawiązaniem do tradycji, lokalności.
  2. Komunikuj promocje – to one będą przyciągać klientów do Twojego sklepu i muszą to robić skutecznie w kilka sekund. Zapowiadaj rabaty z wyprzedzeniem, np. za pomocą wywieszanych w witrynie plakatów z wyraźnymi cenami przed i po obniżce. Zawsze połącz je z informacją o czasie trwania promocji oraz przyciągającym wzrok napisem typu „nowość”, „promocja”, „super oferta”. Rabaty napędzają sprzedaż, a jednocześnie wychodzą naprzeciw oczekiwaniom Twoich klientów. W czasach rosnącej inflacji już 63% konsumentów dokłada starań, by kupować produkty spożywcze taniej, a w reakcji na wzrost cen 68% wybiera sklepy, w których cena jest niższa[5].
  3. Odświeżaj ofertę promocyjną – regularnie zmieniaj promocje, by klient wiedział, że w Twoim sklepie zawsze może znaleźć cos nowego. Warto raz na tydzień lub 2 tygodnie zmienić ofertę z rabatem, ale też szukać okazji i przygotowywać nowe oferty, np. z okazji wiosny, walentynek, powrotu do szkoły, mistrzostw sportowych itd.
  4. Dbaj o czytelny przekaz – gdy w witrynie prezentujesz aktualne promocje, a Twój sklep jest nieduży, wyeksponuj jedną główną ofertę zamiast kilku. Im więcej przekazów na jednej szybie, tym większe zamieszanie i klient, zamiast zachęcony wejść po zakupy, może poczuć się przytłoczony dużą liczbą komunikatów.
  5. Dbaj o estetyczny układ produktów – jeśli Twoja witryna daje możliwość ekspozycji fizycznych produktów, wykorzystaj to i pokaż w niej elementy swojego asortymentu. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić i nie zasypać całej witryny produktami – lepiej ustawić kilka sztuk w centralnym punkcie lub ładnie wyeksponować jedną.
  6. Kluczowe elementy umieszczaj na odpowiedniej wysokości – czy będą to plakaty promocyjne, naklejki z rabatem, czy jakiekolwiek zachęcające hasło, staraj się umieścić je na wysokości 160 cm, czyli na wysokości wzroku przeciętnej osoby. Wyżej lub niżej mogą pozostać niezauważone[6].
  7. Pamiętaj o spójności – witryna jako wizytówka Twojego sklepu nie może odbiegać od tego, co w nim oferujesz. Klient musi wewnątrz zobaczyć to, co na witrynie – podobny styl, kolorystykę, klimat, ale powinien też móc łatwo znaleźć produkty, które aktualnie promujesz na wystawie[7].
  8. Oświetlaj, by wyróżnić – produkty na wystawie lub plakaty promocyjne warto podświetlić, by były dobrze widoczne wieczorem. Tu wiele zależy od lokalizacji sklepu, np. na słabo oświetlonej ulicy świetnie sprawdzą się mocno wyeksponowane, jasne witryny.
  9. Nie bój się innowacji – jeśli masz taką możliwość, przetestuj nowoczesne rozwiązania cyfrowe, np. ekrany LED prezentujące ofertę promocyjną. Zawieszone w witrynie, gwarantują wysoką zauważalność[8]. Łatwiej też zmieniać w nich informacje o promocjach, gdyż nie trzeba za każdym razem drukować nowych plakatów czy naklejek.
  10. Dbaj o czystość – nawet najładniejsza witryna nie spełni swojej roli, gdy od zewnątrz będzie pokryta zaciekami. Staraj się przecierać szyby regularnie, tak samo jak regularnie sprzątasz sklep w środku.}

Jak jeszcze możesz się wyróżnić?

Pamiętaj, że oprócz witryny na korzyść Twojego sklepu działa całe jego otoczenie. Okolice wejścia do sklepu warto zawsze traktować jako jego nieodłączny element, dbając o ich czystość, estetykę, ale też ustawiając przyciągające uwagę elementy. Dla sklepu spożywczego świetnym posunięciem jest odpowiednia ekspozycja warzyw i owoców w pobliżu wejścia (więcej na ten temat piszemy TUTAJ). Dobrze sprawdzą się również zewnętrzne nośniki reklamowe, takie jak potykacze albo semafory, czyli kasetony przytwierdzone prostopadle do wejścia.

Klienci często mijają Twój sklep po drodze, mogą więc przechodzić obok niego nawet po kilka razy w tygodniu. Za każdym razem napotykają Twoją witrynę – wykorzystaj ten fakt do zwiększenia sprzedaży!

[1] Źródło: portal Marketing przy kawie, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/idealna-wystawa-sklepowa-to-znaczy-jaka/ [dostęp 12.04.2023 r.].

[2] Źródło: portal Brand new portal, https://brandnewportal.pl/neuromarketing-i-perswazja/decyzje-zakupowe/ [dostęp 12.04.2023 r.].

[3] Źródło: „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, https://sbc.org.pl/Content/295948/21.Paulina%20Gajewska,%20Katarzyna%20Piskrzyńska.pdf  [dostęp 12.04.2023 r.].

[4] Źródło: portal Franczyza w Polsce, https://franczyzawpolsce.pl/funkcje-witryny-sklepowej35/ [dostęp 12.04.2023 r.].

[5] Źródło: NielsenIQ Consumer Outlook Survey, https://biznes.interia.pl/finanse/news-polacy-oszczedzaja-na-znaczeniu-zyskuje-haslo-mniej-znaczy-w,nId,6560541 [dostęp 12.04.2023 r.].

[6] Źródło: portal Marketing przy kawie, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/idealna-wystawa-sklepowa-to-znaczy-jaka/ [dostęp 12.04.2023 r.].

[7] Źródło: portal Marketing i biznes, https://marketingibiznes.pl/biznes/jakimi-zasadami-kierowac-sie-podczas-aranzowania-witryny-sklepowej/ [dostęp 12.04.2023 r.].

[8] Źródło: portal Marketing przy kawie, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/idealna-wystawa-sklepowa-to-znaczy-jaka/ [dostęp 12.04.2023 r.].

Podobne artykuły